De Peugeot 3008 is niet langer een midi-mpv. Nu compacte suv’s aan het boomen zijn, commercialiseert de Franse constructeur de 3008 meteen als cross-over. Vandaag de dag behoort tien procent van alle op de markt zijnde wagens tot de familie van de compacte suv/cross-over.

De nieuwste 3008 lijkt in niets op zijn voorganger. Voor de huidige versie stond de concept car ‘HX1’ model en dat  merk je meteen aan de scherpe ‘neus’. Feit is dat de verticale voorsteven ronduit kracht uitstraalt door onder meer het grote, van chroomfacetten voorziene radiatorrooster.

Imposant gezicht

Al bij al verlenen de hoge neus in combinatie met het grote rooster de 3008 een imposant gezicht. Eveneens typisch Peugeot zijn de vele opengewerkte luchtinlaten. Bij de nieuwste Peugeot 3008 werd bovendien de gordellijn verhoogd, waardoor de verhouding koetswerk/glas gevoelig is toegenomen. De proporties van de nieuwste  3008  doen dit model minder massief en minder hoog lijken dan de meeste van zijn concurrenten.

peugeot-3008-2017-ext-1
Zijn proporties doen de Peugeot 3008 minder hoog lijken dan de meeste van zijn concurrenten.

Onder de schuine achterruit zit een horizontale, glanzend zwarte band die de opaalachtige ledlampen omvat. Vanaf het tweede uitrustingsniveau is optioneel een glanzend zwart dak te bestellen dat harmonieert met de standaard gemonteerde sierlijst die uitloopt in de achterspoiler.

Digitale i-cockpit

In de nieuwe Peugeot 3008 trekt het bijna futuristische dashboard meteen alle aandacht.  Het gaat om de jongste evolutie van de Peugeot i-cockpit die we al kenden van de 208, 2008 en 308. Kenmerkend voor de i-cockpit is het kleine, laag geplaatste stuur. Je kijkt bijgevolg over de rand van het stuur naar het instrumentarium. Bij de nieuwe 3008 is het stuur trouwens nóg compacter en is het nu zowel boven- als onderaan afgevlakt om een beter zicht op de instrumenten te hebben.

Een  8-inch groot aanraakscherm fungeert als een tablet in het midden van het dashboard. Het is uitgerust met capacitieve technologie voor een optimale reactiesnelheid en meer gebruiksgemak. Het wordt aangevuld met  kantelschakelaars die rechtstreeks toegang bieden tot de voornaamste comfortfuncties: radio, airco, audio-instellingen, telefoon en webapplicaties.

A la carte

Het personaliseerbare scherm verenigt alle info die de bestuurder meteen in het gezichtsveld wil. Vijf verschillende weergavemodi laten toe het dashboard à la carte samen te stellen. De ‘persoonlijke’ modus helpt bovendien om een brede waaier aan gegevens zoals onder meer navigatieaanwijzingen, informatie met betrekking tot de rijhulpsystemen, motorparameters  en boordcomputer weer te geven.

Optioneel is een glanzend zwart dak verkrijgbaar.
Optioneel is een glanzend zwart dak verkrijgbaar.

De Peugeot 3008 pakt uit met een 2/3-1/3 neerklapbare achterbank welke een vlakke koffervloer creëert. Een uitschuifbare koffervloer met twee standen optimaliseert het koffervolume en kan zelfs als zitje fungeren. De  passagierszetel vooraan is  neerklapbaar, waardoor ook lange voorwerpen (tot 3 m) vervoerd kunnen worden. De centrale armsteun achteraan heeft bovendien een skiluik. Tegen meerprijs kan worden voorzien in een handenvrije achterklep, waarbij een simpele voetbeweging onder de bumper volstaat om de elektrische achterklep te openen of te sluiten.

Zuinige 1.6 Blue HDi

De op het EMP2-platform rustende Peugeot 3008, verkrijgbaar met 17-, 18- of 19-duims lichtmetalen wielen, laat kiezen uit beproefde PSA-krachtbronnen die uiteraard beantwoorden aan de Euro VI-emissienorm. Aan benzinezijde zijn er de 1,2 liter-driepitter (130 pk) en de 1,6 liter THP-viercilinder (165 pk).   Aan dieselzijde is er de in twee motorvermogens (100 en 115 pk) te bekomen 1.6 BlueHDi  evenals de in 3 vermogens (136 pk, 150 pk en 180 pk) te bekomen 2.0 BlueHDi.

Wij reden onlangs met de 115 pk sterke 3008 1.6 HDi voorzien van een voorbeeldig gespatieerde manuele zesbak. Met deze door en door soepele oliestoker weet de Peugeot 3008 vanuit stilstand naar honderd te accelereren in 11,2 seconden. Belangrijker dan de top van 186 km/u was het gemiddeld testverbruik van om en bij de 5,0 liter diesel per 100 kilometer.

peugeot-3008-2017-ext-2-rear
De Peugeot 3008 pakt uit met de jongste evolutie van de i-cockpit.

Dankzij het Advanced Grip Control-systeem is de 3008 bovendien perfect in staat de platgetreden paden te verlaten middels een antislipregeling met 5 gripmodi (Normaal, Sneeuw, Modder, Zand en ESP Off) die worden geselecteerd met een draaiknop op de middenconsole. Zoals het een eigentijdse wagen past, geniet ook de Peugeot 3008 van de nodige rijhulpsystemen zoals noodremhulp, actieve rijstrookwaarschuwing, verkeersbordenherkenning, adaptieve snelheidsregelaar met stopfunctie en dodehoekdetectie.

Aan de  Peugeot 3008 1.6 BlueHdi (115 pk)  hangt een prijskaartkje van 29.600 euro.