De vernieuwde Peugeot 308 positioneert zich in het C-segment, dat vandaag de dag een derde van de totale Europese autoverkoop voor zijn rekening neemt.  Onlangs werd de compacte middenklasser, verkrijgbaar als vijfdeurs hatchback en stationwagon, met een facelift uitgebracht.

De opgefriste Peugeot 308 SW gaat nog steeds prat op een uitstekende stroomlijn. Aan de basis ervan liggen de elektronisch bediende luchtinlaten en de bodemplaten van het nieuwe onderstel en dat naast het gegeven dat de stilisten steeds rekening hebben gehouden met de eisen qua aërodynamica. Naast gewicht is stroomlijn nu eenmaal een sleutelelement in het streven naar een geringere ecologische voetafdruk.

De Leeuw

Het front wordt voortaan gedomineerd door een  gewijzigd radiatorrooster. De Leeuw staat niet langer op de motorkap, maar prijkt nu prominent centraal op het met chroom omrande radiatorrooster.  Bovendien staat de merknaam gegraveerd in de bovenste rand van het rooster.

De Leeuw staat centraal op het radiatorrooster.

De motorkap is eveneens nieuw en sluit met haar scherpere trekken naadloos aan op het verticale rooster. De lichtunits zijn ook anders, waarbij de van drie trotse klauwen voorziene achterlichten bovendien een permanente lichtsignatuur vormen. Behalve de lichtunits zijn nog de wielen nieuw.

AdBlue-tank

De tankklep is gewijzigd. Waar die voordien rond was, is ze nu vierkant. Op die manier biedt ze meer ruimte voor de vulopening van het erachter zittende AdBlue-tankje. Voorheen was dat laatste niet zo makkelijk bereikbaar doordat de opening zich in de bodem van de bagageruimte bevond. Nogal wat 308-eigenaars ergerden zich daaraan, maar de facelift brengt soelaas.

i-Cockpit

Vanbinnen veranderde maar weinig. Nog steeds kenmerkend voor ook dit Peugeot-model is de zogeheten i-Cockpit. Die omvat 4 onderdelen: een compact stuur, een headupdisplay, een hoge middenconsole en een 9,7-duim groot aanraakscherm. Het cockpiteffect wordt nog extra versterkt door de hoge middenconsole. De i-Cockpit plukt bovendien de vruchten van de Mirror Screen-functie, die het scherm van een smartphone overneemt op het aanraakscherm van de wagen.

Het  nieuwe navigatiesysteem beschikt over spraakherkenning. Het werkt samen met TomTom Traffic en optimaliseert routes door de verkeerssituatie in realtime op te volgen. Voor sommigen is het allicht even wennen, maar het kleine stuur waar je over kijkt om de tellers te lezen, leidt wel tot een actieve zithouding.

Op het dashboard vind je weinig bedieningsknoppen.

Niet ten onrechte stelt Peugeot dat het compacte stuur de bestuurder helpt de aandacht bij het bovenste deel van het dashboard te houden, waardoor men de weg niet uit het oog verliest. Op het dashboard vind je  nauwelijks bedieningsknoppen.

Mooi interieur

De voor het interieur aangewende materialen zijn mooi om te zien én aan te raken. Is de beenruimte in de 308 berline achterin eerder bescheiden, in de SW-uitvoering is dat met 12 cm extra beenruimte niet langer het geval. Al naargelang de opstelling van de in ongelijke (1/3-2/3) neerklapbare achterbank varieert het laadvolume van 610 tot 1.660 liter.

De Franse constructeur heeft heel wat geïnvesteerd heeft in comfort- en veiligheidssystemen zoals onder meer dodehoekdetectie, een automatisch noodremsysteem, verkeersbordenherkenning en  rijstrookwaarschuwing. Een primeur voor de PSA-groep is de adaptieve snelheidsregelaar die zowel leverbaar is in wagens met automaat als in wagens met manuele versnellingsbak.

Voorts is de opgefriste 308 leverbaar met zowel het Visiopark 1-systeem (180° camera achteraan) als met de functie Park Assist om parkeermanoeuvres te vereenvoudigen. Laatstgenoemd systeem meet de beschikbare parkeerplaats en neemt tijdens het inparkeren het stuur over.

Zuinig én comfortabel

Op  motorengebied zet de Peugeot 308  een flinke stap voorwaarts. Met nóg efficiëntere benzine- en dieselmotoren  heeft de constructeur zich tot doel gesteld de uitstoot van schadelijke stoffen zo veel mogelijk terug te dringen. Onlangs namen we de Peugeot 308 SW met in het vooronder de 85 kW/115 pk sterke viercilinder-diesel onder de testloep. In de praktijk bewijst de 1.6 HDi zich als een bijzonder aangename krachtbron.

Ten opzichte van de 308 hatchback is de achteroverhang met 22 centimeter toegenomen.

De oliestoker, goed voor een hoogste koppel van 300 newtonmeter bij 1.750 toeren, draait zijn toeren in alle stilte. Er is goed met het verkeer mee te komen, al moet je af en toe wel terugschakelen om de gang erin te houden. Het schakelen van de manuele zesbak is trouwens geen straf. Hij laat zich licht bedienen en de verhoudingen zijn goed gekozen.

Flink rijbereik

Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 10,3 seconden. Het normverbruik bedraagt 3,1 liter diesel per 100 km (C02-emissie: 82gr/km). Wij noteerden een gemiddeld verbruik van 4,8 liter diesel per 100 km, wat garant stond voor een flink rijbereik.De vernieuwde 308 staat op  het EMP2 (Efficient Modular Platform 2)-platform, dat in steeds meer PSA-modellen uit het C-en D-segment wordt aangewend.

Kenmerkend voor het onderstel zijn de lange veerwegen, de soepele dempers evenals de zachte rubbers in de ophanging.  Nóg meer dan voorheen is de Peugeot 308 SW een comfortabele stationwagon die zich niet acuut door snel genomen bochten van de wijs laat brengen. Het EMP2-platform leidde ertoe dat de draaicirkel met 30 cm kon worden ingekort,wat uiteraard de wendbaarheid ten goede is gekomen.

 

Aan de Peugeot 308 SW 1.6 HDi Active hangt een prijskaartje van 24.860 euro.