Al sinds de lancering in 2013 is de Renault Captur mateloos populair. Van die compacte SUV zijn er in Europa inmiddels 215.670 eenheden verkocht. Daarmee tekent dit Renault-model op een marktaandeel van maar liefst 27 procent.

Na 4 succesrijke jaren oordeelde Renault dat de tijd rijp was om de bestseller een facelift te geven.  Ingrijpend zijn de wijzigingen geenszins en voor het eerst is de Captur ook verkrijgbaar als ‘Initiale Paris’.  De 4,12 m lange,1,77 m brede en 1,55 m hoge Renault Captur behoudt alle troeven die de B-segment cross-over zo succesvol hebben gemaakt, zoals onder meer de lakafwerking in 2 kleuren.

Nieuwe kleuren

Dit Renault-model breidt bovendien het aantal personaliseringsmogelijkheden uit met 3 nieuwe koetswerkkleuren (atacamaoranje, oceaanblauw en amethistzwart) en een nieuwe dakkleur (platinagrijs). Dat levert meer dan 30 verschillende combinaties.  De Intiale Paris-versie is onder meer verkrijgbaar in amethistzwart en in serie voorzien van lichtmetalen 17-duims wielen.

De verlichting vooraan is iets gewijzigd. Zo is de Captur net als de recentste modellen van het merk, en dat afhankelijk van de versie, uitgerust met ‘Pure Vision‘ ledkoplampen. Deze zien er niet enkel goed uit, ze verblinden ook minder en dat komt uiteraard de veiligheid ten goede.

Het radiatorrooster is nieuw.

In het onderste deel  van de voorbumper treffen we voortaan C-vormige leddagrijlichten aan. Achteraan kregen de lichtunits een nieuwe indeling en zijn ze bovendien altijd ingeschakeld. Het radiatorrooster is nieuw en sluit beter aan bij dat van de andere Renault-cross-overs en dat meer bepaald middels een verchroomde sierstrip.  Al bij al doet dat rooster sterk denken aan dat van de Kadjar.

De Initiale Paris-uitvoering pakt uit met een specifiek verchroomd rooster evenals met verchroomde sierstrips op de flanken. Daarnaast is er nog de nieuwe skidplate, een  grijze kunststof beschermplaat onder de voor- en achterbumper.  Niet onbelangrijk is dat vanaf het derde uitrustingsniveau gekozen kan worden voor een glazen panoramadak. Aan de buitenkant herken je de Initiale Paris-versie onder meer aan de talrijke verchroomde accenten evenals aan het Initiale-logo dat op verschillende plekken aanwezig is.

Hoogwaardigere kunststoffen

Een minpuntje van de vorige Renault Captur was de niet altijd even verfijnde afwerking vanbinnen. Renault bleef niet doof voor die kritiek en bedacht de nieuwste versie met duidelijk hoogwaardigere kunststoffen. Zo zijn ook voor het stuur, de versnellingspook en de armsteun in de portieren meer kwalitatieve materialen gebruikt. In het hoogste uitrustingsniveau (Initiale Paris) is het verwarmbaar en bekleed met volnerfleder. Wie opteert voor het topuitrustingsniveau krijgt overigens standaard lederen bekleding voor de versnellingspook  en dit naast  tal van verchroomde accenten.  Bij de Initiale Paris-uitvoering zien we zowel verwarmbare zetels als mooie stiksels op de portier-en dashboardbekleding. Eveneens kenmerkend voor de Initiale Paris-uitvoering zijn de aluminium pedalen en portierdrempellijsten.

De Initiale Paris-versie pakt uit met een bijzonder fraai interieur.

Voortaan maakt de plafondlamp gebruik van ledverlichting en is er ook nog eens voorzien in afzonderlijke leesspots. De zetels hebben een afneembare bekleding en de rugleuning van de achterbank is in drie delen neerklapbaar. Al naargelang de opstelling van de achterbank varieert het laadvolume van 377 tot 1.235 liter. Een pluspunt  is al evenzeer de dubbele laadvloer.

Easy Park Assist

De vernieuwde Renault Captur is voor het eerst vanaf het derde uitrustingsniveau leverbaar met dodehoekwaarschuwing. De Captur biedt bovendien niet enkel een achteruitrijradar, maar, afhankelijk van de versie, ook parkeerhulp vooraan én een achteruitrijcamera. Een automatische noodremfunctie evenals een adaptieve snelheidsregelaar zijn evenwel niet verkrijgbaar.

Nog een andere nieuwigheid is het handenvrije parkeersysteem Easy Park Assist, dat beschikbaar is op de hoogste uitrustingsniveaus en het parkeren erg eenvoudig maakt. De bestuurder geeft eerst het gewenste parkeermanoeuvre aan: parallel met de weg, dwars of schuin. Wanneer de wagen trager rijdt dan 30 km/u, bepaalt het systeem of een parkeerplaats geschikt is. Is dat het geval, dan berekent het systeem het vereiste traject en stuurt de wagen in de parkeerplaats. De bestuurder dient enkel nog gas te geven en te remmen.

Ook onder de achterbumper is voorzien in een skidplate.

Dankzij de nieuwe versie van R&Go is de Captur al  vanaf het eerste uitrustingsniveau geconnecteerd. Het  R-Link-systeem is standaard vanaf het derde uitrustingsniveau  en bovendien compatibel met Android Auto.  De vernieuwde Captur is de eerste Renault uit het A- en B-segment met dergelijke technologie aan boord. De Renault Captur is  alsnog verkrijgbaar met  2 benzinemotoren (0.9/90 pk en 1.2/118 pk) en evenveel diesels (1.5 dCi/90 pk en 1.5 dCi/110 pk). Een aanrader is de  1.2 TCe, waarvan de  1197 cm3 metende en 118 pk rijke viercilinder goed is voor een gemiddeld verbruik van 5,5 liter per 100 km (C02-emissie: 125g/km).

Aan de Renault Captur 1.2 TCe ‘Extrem’ hangt een prijskaartje van 23.100 euro.