Met een afzet van ruim 13 miljoen exemplaren sinds  1990 is de Renault Clio in zijn segment de meest verkochte Franse wagen.  Met de komst van de 4de generatie anno 2O12 wist de Clio, leverbaar als hatchback en stationcar, alsmaar meer klanten te winnen met zijn design, veelzijdigheid en uitrusting.

 

Met liefst 11.600 inschrijvingen was de Renault Clio vorig jaar in ons land na de VW Gol de meest verkochte vierwieler. In de zomer 2016  werd de Clio IV bedacht met een facelift waarbij de krachtiger stijl voortaan geheel in lijn ligt met die van de nieuwe Mégane en Talisman. Zo werd het radiatorrooster hertekend en bedacht Renault zijn bestseller tegelijk met een nieuwe voor-en achterbumper. De nieuwe bumperschort achteraan bezorgt de Clio bovendien een extra robuuste uitstraling. Vooraan vervullen Pure Vision led-koplampen de functie van groot-en dimlichten. Deze van led-techniek voorziene lichtunits zorgen ervoor dat tegenliggers minder worden verblind. De topversies beschikken ook nog eens over C-vormige, van led-technologie voorziene  dagrijlichten .

renault-clio-2016-int-1a

Fraaier interieur

Behalve het koetswerk werd ook het interieur van de nieuwste Clio onder handen genomen, waarbij de materiaalkeuze duidelijk is geïnspireerd op die van de duurdere Renault-modellen. De kunststoffen zien er niet alleen beter uit; ze voelen ook aangenamer aan. Verder zijn er fijnere en mattere chroomaccenten.

Niet onbelangrijk is dat de Clio nieuwe zetels heeft die, in tegenstelling tot voorheen, wél voldoende zijdelingse steun bieden. Het goed in de hand liggende stuur werd eveneens hertekend. Bovendien werd ook de versnellingspook vernieuwd. Daarnaast werden  de portierpanelen volledig hertekend en bestaan  de armsteunen voortaan uit één  stuk. Ook nieuw zijn de centrale verluchtingsroosters, terwijl de plafondverlichting voortaan individuele leeslampjes telt.

Binnenin is de nieuwe Clio verkrijgbaar met twee nieuwe sferen: Floridarood en rookgrijs. Bovendien kunnen deze ook de kleur van de randen rond de verluchtingsroosters en de versnellingspook aanpassen. Dankzij nieuwe personaliseringsmogelijkheden voor het koetswerk is de  Renault Clio voortaan leverbaar in meer dan 30 verschillende combinaties.

De Renault Clio is mee met zijn tijd en daarvan getuigt onder andere het R&Go, zijnde een eenvoudig maar goed uitgekiend systeem waarbij de wagen onmiddellijk verbinding maakt  met de smartphone van de gebruiker. Wanneer de smartphone in de universele houder staat en de app actief is, krijgt de gebruiker ergonomisch en intuïtief toegang tot nuttige functies voor onderweg.  Vanaf het geïntegreerde 7-duims aanraakscherm in het dashboard biedt Media Nav Evolution een navigatiesysteem met verkeersinfo, een Bluetooth-functie om te telefoneren en muziek te streamen vanaf een smartphone, beelden van de achteruitrijcamera evenals de functie Driving Eco die de bestuurder informeert over zijn rijstijl en tegelijk tips biedt om het verbruik te optimaliseren.

Met Renault R-LINK Evolution en zijn geconnecteerde diensten voorziet de jongste Clio eveneens in een compleet multimediasysteem. Dat laatste  gebruikt een personaliseerbare, geïntegreerde tablet. R-LINK Evolution biedt ook de mogelijkheid foto’s en video’s te bekijken, al kan dat enkel wanneer de auto stilstaat.

renault-clio-2017-ext-2-rear

De Renault Clio is alsnog leverbaar in 5 uitrustingsniveaus: Life, Zen, Limited, Intens  en Initiale Paris. Zoals het een eigentijdse vierwieler betaamt, pakt ook de nieuwe Renault Clio uit met de nodige rijhulpsystemen. Zo helpt het Easy Park Assist-systeem hulp bij parkeermanoeuvres. De bestuurder geeft eerst het gewenste parkeermanoeuvre in: parallel met de weg, haaks op de weg of schuin op de weg. Rijdt de wagen minder dan 30 km/u,  dan detecteert het systeem elke beschikbare plaats die voldoende groot is. Eens deze gevonden, berekent het systeem vervolgens het nodige traject en stuurt het de wagen in die plaats.  Voor de chauffeur volstaat het enkel nog gas te geven te remmen en te schakelen.

 

 Aan de Renault Clio TCe 120 Intens hangt een prijskaartje van 19.000 euro