Sjoemelen op grote schaal wordt beloond met 100 miljoen euro

841

100 miljoen euro heeft de federale regering er voor over om het nieuwe elektrische model van Audi naar de fabriek in Vorst halen. Dat komt zowat overeen met een jaar lang het loon betalen van de 2.600 personeelsleden. De timing is zeer ongelukkig want deze week werd onthuld dat VW, het moederbedrijf van Audi, op massale schaal gesjoemeld heeft met de uitstootwaarden van dieselwagens.

Vorst moet het opnemen tegen Audi-fabrieken in Spanje (Martorell of Pamplona) en Hongarije (Györ) en dat is een moeilijke strijd. Zo liggen de loonkosten in Hongarije tot drie keer lager dan bij ons. De Duitse autobouwer kan de landen tegen elkaar laten opbieden en dat gebeurt nu.

Indirect 6.000 extra jobs

België pakt uit met een pakket maatregelen ter waarde van 100 miljoen euro. Hiermee wil men niet alleen de toekomst van de fabriek in Vorst met zijn 2.600 werknemers voor langere tijd veilig stellen maar ook een belangrijke rol spelen in de nevenindustrie. Audi overweegt immers ook om de batterijen voor de elektrische wagens in België te produceren. “Het gaat indirect om nog eens zesduizend jobs. Als we slagen, zijn we zo goed als zeker voor lange tijd vertrokken”, zegt minister van Financiën Johan Van Overtveldt.

Dieselgate

vw-logoHet nieuws komt op een wel heel ongelukkig moment. Er doen immers hardnekkige geruchten de ronde dat de ‘dieselgate’-software van Volkswagen waarmee de uitstootwaarden van dieselwagens worden opgesmukt ook gebruikt zou zijn in de Audi A1. En dit model wordt gebouwd in… Vorst.
Onze regering wil dus zwaar investeren in een sjoemelend bedrijf. Het toont nog maar eens aan hoe machtig multinationals tegenwoordig zijn. Ze kunnen op gigantische schaal liegen over de uitstoot van kankerverwekkende stoffen en toch halen de overheden alles uit de kast om hen te behagen.

Hoog tijd dus dat België opnieuw zelf auto’s begint te bouwen. Op de Ford-site in Genk bijvoorbeeld.