Volgens de wetenschap moet je binnen de 10 à 20 minuten in slaap vallen. In de realiteit kan je echter een eeuwigheid naar het plafond staren vooraleer je de slaap kan vatten. Niet leuk als je wekker ’s morgens op een onmenselijk uur afgaat. Helpt schaapjes tellen voor jou al lang niet meer? Dan brengen deze trucjes je misschien wél snel naar dromenland.

1/ Ga tijdig offline

Probeer tot een uurtje voor het slapengaan niet meer met je smartphone of op de computer bezig te zijn. Als je naar je scherm staart, stel je jouw hersenen bloot aan stroom fotonen. Deze lichtstralen zorgen ervoor dat je hersenen wakker blijven en je het slaaphormoon melatonine niet aanmaakt.

2/ Drink ’s namiddags geen koffie meer

Hoewel koffie ’s morgens je reddende engel kan zijn, vermijd je ’s namiddags best je bakje troost. Uit onderzoek blijkt dat tot zes uur voor het slapengaan koffie drinken je slaap serieus kan verstoren.

3/ Geen slaapmutsje

Hoewel alcohol je vaak slaperig maakt, is het een slecht idee om alcohol te drinken voor je gaat slapen. Als je alcohol gedronken hebt, raak je moelijker in een diepe slaap. Je drinkt best tot drie uur voor het slapengaan geen alcohol meer.

4/ Blijf niet woelen

Lig je al een half uur te woelen en kan je écht niet slapen? Blijf niet liggen, sta op en doe iets anders. Wanneer je voelt dat je écht moe bent, kan je een tweede poging ondernemen.

5/ Sport niet te laat

Sporten is bevorderlijk voor je slaap. Doe wel geen grote inspanningen net voor het slapengaan, want dan word je weer actief.

6/ Neem een warme douche of bad

Als je gaat slapen, wordt je lichaam warmer. Help je lichaam een handje door voor het slapengaan al een warme douche of een badje te nemen.

7/ Kijk niet naar je wekker

Kan je niet slapen? Kijk dan zeker niet naar je wekker om te weten hoelang je nog kan slapen. Je wordt er alleen maar stressy van! Zet je wekker uit het zicht.

8/ Adem volgens de 4-7-8 methode

Professor Andrew Weil heeft de 4-7-8 methode ontwikkeld. Hoe werkt het? Plaats het puntje van je tong tegen je gehemelte, net achter je tanden. Sluit je mond en adem 4 tellen rustig door je neus, houd je adem 7 tellen in en blaas dan krachtig en met wat geluid in 8 tellen je adem door je mond. Herhaal deze oefening 4 keer.

9/ Lees een boek

Ben je niet moe? Zoek dan afleiding in een boek (al neem je best wel geen thriller!). Je dommelt ongetwijfeld een pak sneller in.

10/ Vast ritueel voor je gaat slapen

Volgens slaapspecialist Michael Breus vat je sneller de slaap door dagelijks volgende routine van 60 minuten te volgen. Een uur voor het slapengaan doe je het volgende ritueel: 20 minuten voorbereiden voor de volgende dag (de lunch van de kids klaarmaken, je kleding voor de volgende dag strijken, …), 20 minuten in de badkamer & 20 minuten relaxeren of mediteren.