Iedereen heeft wel eens last van stress. Met deze 10 eenvoudig trucjes laat je jouw stressniveau gevoelig dalen. Het proberen waard!

1/ Veel bewegen

Last van stress? Zorg dan voor voldoende beweging. Aan de Universiteit van Georgia werd een onderzoek gevoerd bij 3000 deelnemers met verschillende gezondheidsproblemen. Participanten die regelmatig aan sport deden, hadden tot 20 procent minder last van stress. De beste manier om van je klachten af te komen? Ga joggen, zwemmen, fietsen of wandelen.

2/ Ga 10 minuten wandelen in een groene omgeving

Een korte wandeling is de ideale manier om je hoofd even leeg te maken en je endorfines te boosten. En hoewel elk type wandeling goed voor je is, is een wandeling in een park of bos nóg beter. Wandelen door groen zorgt voor een vorm van meditatie.

LEES OOK: 10 redenen waarom wandelen erg goed is voor je gezondheid

 3/ Haal diep adem

via GIPHY

Stressy momentje? Probeer eens een goeie 20 minuten diep adem te halen via je buik, zo krijgen je hersenen meer zuurstof. Je zenuwstelsel wordt gestimuleerd en je lichaam kan ontspannen.

4/ Zet planten in huis

Huisplantjes zorgen niet enkel voor schone lucht, ze helpen je ook relaxen. Uit onderzoek blijkt dat planten in huis je stressniveau laten zakken.

5/ Ga offline

Zit je dagelijks uren achter je computerscherm? Probeer af en toe een pauze te nemen. Uit een onderzoek van de Universiteit van Gothenburg in Zweden blijkt dat onafgebroken achter je scherm zitten zorgt voor stress, slapeloosheid en depressie. Ook ’s avonds laat op je pc tokkelen is niet goed voor je lichaam en geest. Probeer een uurtje voor het slapengaan offline te gaan.

6/ Eet vette vis

Vis die rijk is aan omega-3 is niet enkel goed voor je hart, het houdt ook je angsten onder controle. Probeer daarom 3 keer per week vette vis te eten, zoals zalm, forel of sardienen.

7/ Lacheeeeeen!

via GIPHY

Eens goed lachen is ideaal om te ontstressen. Zoek op YouTube een grappig filmpje en laat je maar eens goed gaan! Je haalt frisse lucht binnen, lachen stimuleert je hart, longen en spieren én het geeft je endorfines een boost!

 8/ Tijdig onder de wol

Een goede nachtrust is essentieel als je wil ontstressen. Uit onderzoek blijkt dat een slaaptekort gepaard gaat met depressie, en angst- en paniekaanvallen. Ideaal is om zo’n zeven tot negen uur per nacht te slapen.

9/ Kopje thee

Een kopje thee doet wonderen! Kamillethee is de favoriet om te ontspannen en te kalmeren. Probeer koffie te vermijden, het verhoogt de hoeveelheid van stresshormoon cortisol in je lichaam.

10/ Stretchen

via GIPHY

Eens goed stretchen kan wonderen verrichten! Rek je armen, benen, nek en rug en houd de positie telkens een tiental seconden aan. Door te stretchen, maak je je spieren los, vloeit het bloed en de zuurstof beter en verminder je zo stress.