De Suzuki Swift, een vlotte en compacte B-segmenter, werd 31 jaar geleden voor het eerst op de markt gebracht. Anno 2000 schrapte de Japanse constructeur het model uit zijn gamma, maar 4 jaar later zag een nieuwe Swift het levenslicht. Inmiddels is de Suzuki Swift uitgegroeid tot een bestseller.

Vandaag de dag is het eerder ongewoon dat een model bij een generatiewissel de buitenmaten ziet krimpen. Dat is bij de nieuwste Suzuki Swift niettemin het geval. De nieuwste Swift werd een centimeter korter en bovendien met 1,49 m ook nog eens 1,5 cm lager dan zijn voorganger. Met zijn lengte van 3,84 m positioneert de nieuwste Swift zich in het Suzuki-gamma tussen de Baleno en de Ignis. Is het koetswerk in de lengte gekrompen. De breedte nam dan weer met maar liefst 4 cm toe tot 1,73 m. Desniettemin doet de nieuwste Swift qua exterieur nog altijd denken aan het vorige model.

Swift-DNA

De fabrikant maakt zich sterk dat het koetswerkdesign steunt op het concept van “een gedurfde evolutie van het Swift-DNA”. Items die werden overgenomen en verbeterd zijn onder meer de krachtige schouders, de zwarte A-stijlen evenals de verticale lichten voor- en achteraan. Het brede radiatorrooster, het aanvullende bumperrooster en de gespierde karakterlijnen op de flanken laten, aldus de producent, geen twijfel bestaan omtrent het dynamische karakter.

De nieuwste Suzuki Swift wordt onder andere gekenmerkt door een breed radiatorrooster.

Het lage visuele zwaartepunt wordt overigens verder naar beneden gebracht door de zwarte ruitstijlen die de illusie van een zwevende dak creëren. De nieuwste Swift is er wel nog enkel als vijfdeurs. De fabrikant maakt zich trouwens sterk dat de in de achterste stijlen geïntegreerde portiergrepen zorgen voor een sportieve flair. De ledsignatuur in de koplampen evenals de achterlichtblokken dragen dan weer bij tot een hoogtechnologische look. De Suzuki Swift onderging eveneens een afslankingskuur. Ze is dan ook een van de lichtste auto’s in zijn klasse.

Ruimer dan voorheen

Met dank aan een 2 cm langere wielbasis(2,45 m) biedt de nieuwste Suzuki Swift meer interieurruimte dan voorheen. Achterin ontbreekt het volwassenen geenszins aan hoofd- en beenruimte. Met het oog op meer hoofdruimte zijn de zetels trouwens wat lager gemonteerd.

De nieuwe Suzuki Swift biedt zowel voor-als achterin voldoende hoofd- en beenruimte.

Het interieur biedt voldoende opbergcapaciteit, terwijl het koffervolume met 25 procent(+ 54 liter) groeide tot 264 liter. Met de achterbank plat loopt het laadvolume zelfs op tot 947 liter. Het dashboard is prima afleesbaar en de voornaamste knoppen zitten binnen handbereik. Het onderaan afgeplatte stuur is enkel in de hoogte verstelbaar. Harde kunststoffen zijn – gelet op het prijskaartje – ook deze B-segmenter niet vreemd, al stellen zowel de ergonomie als de afwerking niet teleur. De Suzuki Swift van de 3de generatie pakt daarenboven uit met rijhulpsystemen die je niet in elke wagen van die klasse aantreft, zoals onder meer autonome noodremhulp, de rijstrookwaarschuwing en de grootlichtassistent.

Zuinige driepitter

Vooralsnog is de nieuwste Suzuki Swift leverbaar met 2 benzinemotoren: een 66 kW/90 pk sterke, atmosferische 1,2 liter viercilinder en een 82 kW/112 pk rijke, geblazen 1.0-driecilinder. Wij namen onlangs de Swift 1.0 Boosterjet onder de testloep. Standaard wordt de 998 cm3 metende driepitter , opgegeven voor een hoogste koppel van 170 Nm(bij 2.000-3.000 t/m), gekoppeld aan een manuele vijfbak.

Het schakelgedrag vinden we prettig: veel gevoel en niet te zwaar. De hoogste versnelling heeft een duidelijke overdrivefunctie. Optioneel is deze dubbelnokker eveneens te koppelen aan een zestrapsautomaat. De driepitter leidt in de Suzuki Swift alvast tot keurige prestaties. Gemiddeld verstookt de 1.0 Boosterjet-motor slechts 4,6 liter benzine per 100 km, wat overeenstemt met een C02-uitstoot van 104 gram per km. Bovendien weet de Swift 1.0 Boosterjet de 0-100 km/u-sprint te klaren in 10 tellen.

De in de achterste stijlen geïntegreerde portiergrepen tekenen voor een sportieve flair.

De Suzuki Swift III rust op een nieuwe generatie van het zogeheten ‘Heartect’-platform dat we inmiddels ook aantreffen bij de Baleno en de Ignis . De nieuw ontworpen lichte en erg stijve ophanging garandeert al bij al een veilig en comfortabel rijgedrag. De elektrisch bekrachtigde besturing biedt daarenboven aardig wat feedback. Zonder meer indrukwekkend is de handelbaarheid, waardoor de Swift, goed voor een draaicirkel van amper 9,6 m, zich onder meer in de stad erg in zijn sas voelt. Tot de standaarduitrusting van de Swift 1.0 GL+ behoren onder andere de 16-duims lichtmetalen wielen, de mistlampen voorin, de manuele airco, de zetelverwarming voorin evenals de front-zij(voorin)en gordijnairbags.

Aan de Suzuki Swift 1.0 Grand Luxe+ hangt een prijskaartje van 17.899 euro.