Toyota Yaris Hybrid is volwassen geworden

113
De voorsteven put inspiratie uit de catamaranarchitectuur.

De in het Franse Valenciennes gebouwde Yaris is een van de meest succesvolle Toyota-modellen en goed voor zowat een kwart van de verkoop in het Avondland. De Yaris, verkrijgbaar als drie-en vijfdeurs,  hoort thuis in het alsmaar groeiende B-segment. In 1999 deed de Toyota Yaris zijn intrede in Europa en anno 2005 kwam de tweede Yaris-generatie in de verkooplijsten te staan. Vandaag  zijn we aan de derde generatie toe. Deze  kwam anno 2011 op de markt en werd drie jaar later bedacht met een  facelift. Vorig jaar introduceerde Toyota de inmiddels stopgezette productie van de  sportieve GRMN-versie (212 pk) en werden wijzigingen doorgevoerd in de uitrustingsniveaus.  Vooralsnog is de Toyota Yaris verkrijgbaar met twee  benzinemotoren: een 53 kW/72 pk sterke 1.0-driepitter en een  82 kW/111Pk rijke 1.5-viercilinder. Daarnaast wordt de Yaris eveneens gecommercialiseerd als enige in het B-segment opererende full hybrid.  Recent reden we deze Yaris-versie.

Dynamische looks

Meteen in het oog springend bij de al in het 3de trimester van 2014 op de markt gebrachte Yaris III  is het  front dat duidelijk  de vruchten plukt van Toyota’s designconcepten ‘Keen Look’ en ‘Under Priority’.  De ronde vormen van de Yaris II hebben bij de derde generatie plaatsgemaakt voor strakkere, hoekiger en dynamischer looks.

De hertekende neus is meteen herkenbaar aan de nieuwe voorbumper in catamaranstijl, met brede delen die van de lichtblokken omlaag vloeien en het brede trapeziumvormige radiatorrooster flankeren.  Het bumperdesign achteraan zorgt bovendien voor een bredere, lagere look. De achterlichtblokken strekken zich uit van de achtervleugels tot aan de achterklep.  Het sportievere imago wordt bovendien nog versterkt door de geïntegreerde diffuser.

Niet enkel aan de buitenkant verschilt de nieuwe Yaris flink van zijn voorganger, ook het interieur werd flink onder handen genomen. Om het dashboard een horizontaler uitzicht te verlenen, werd bij de Yaris III  het bovenste deel van het instrumentenbord dunner gemaakt en werd tegelijk de bovenkant hertekend. Het instrumentenbord omvat twee analoge wijzerplaten die het multifunctionele 4,2-duim tft-kleurenscherm flankeren. De afwerking van het overzichtelijke dashboard is dik  in orde en hetzelfde geldt voor de gebruiksvriendelijkheid.

De voorzetels  waarborgen een comfortabele zit, al is het jammer dat ze niet beschikken over een  traploos verstelbare rugleuning. Mede dankzij een goed in de hand liggende, zowel  in de hoogte als in de diepte verstelbaar driespakig stuur, is een prima rijpositie makkelijk te vinden.

Een keurig afgewerkt interieur.

Ondanks de compacte buitenafmetingen werd er alvast niet beknibbeld op de passagiersruimte. Dankzij een  wielbasis van 2,51 m genieten de achterinzittenden over aardig wat beenruimte. Met de achterbank rechtop bedraagt het koffervolume 286 liter, met neergeklapte bank wordt dat 768 liter. Om het in-en uitladen te vergemakkelijken is de tildrempel  laag en de kofferuitsparing behoorlijk breed, wat uiteraard het gebruiksgemak ten goede komt. Opbergmogelijkheden in het interieur worden geboden door onder meer het  handschoenkastje, de  ruimtes in het dashboard, de centrale console en de portiervakken. Het gevoel van ruimte en licht wordt onder meer versterkt door  het panoramische zonnedak.

Milieuvriendelijk

Voor de aandrijving van de Toyota Yaris 1.5 Hybrid zorgen zowel een atmosferische 1,5 liter viercilinder-benzinemotor van  55 kW74 pk als een elektromotor van 45 kW/ 60 pk. Het gecombineerd vermogen bedraagt 100 pk. Een spurtersbaas is de 1.165 kg wegende  Yaris Hybrid  vijfdeurs niet. De  0-100 km/u-sprint wordt pas geklaard in 11,8 tellen en op  de Autobahn houdt dit Yaris-model het bij 165 km/u voor bekeken. Het  normverbruik van de met een elektronisch geregelde CVT (Continu Variabele Transmissie) uitgeruste Yaris Hybrid  bedraagt volgens de constructeur,  slechts  3,5 liter benzine per 100 km. Dat  komt overeen met een C02-uitstoot van slechts 84 gram per kilometer. Tijdens onze test verbruikte de Yaris Hybrid  gemiddeld 5,1 liter benzine, wat hoogst aanvaardbaar is. Uit door Toyota bij 900 Yaris Hybrid-gebruikers opgetekende gegevens blijkt overigens dat deze 54 procent van de tijd in EV (Electric Vehicle)-modus rijden.

Safety Sense

De wielophanging van de Toyota Yaris III   bestaat  uit Mc Pherson-veerpoten vooraan en een torsieas achterop. Het onderstel maakt meteen duidelijk dat de Yaris III volwassen is geworden. Het voelt immers erg solide en vertrouwenwekkend aan. Je moet bovendien al  heel hard tekeergaan om deze Toyota van zijn stuk te brengen. Bovendien toont het onderstel zich erg stil. Volgens de producent is zulks het resultaat van  onder meer de hertekende motorsteunen en de nieuwe aandrijfassen. Feit is dat Toyota bij de Yaris ernstig werk heeft gemaakt van de geluiddemping. Zelfs aan 120 km/u is de Yaris Hybrid een opvallend stille auto. Het onderstel is wel vrij stevig van afstemming, zodat je op een pokdalige ondergrond goed aanvoelt wat de wielen te verduren hebben. Het is trouwens ook  eventjes wennen aan de elektrisch bekrachtigde besturing die uitermate licht functioneert. Vier schijfremmen, waarvan de voorste exemplaren geventileerd, zorgen desgewenst voor een prima vertraging.

De Toyota Yaris III pakt uit met een nieuwe achterklep en dito achterlichtunits.

De  Toyota Yaris Hybrid  is bij ons verkrijgbaar in  vier  uitrustingsniveaus:  Active, Comfort,  Y20 en Lounge.  Het  “Safety Sense-veiligheidspakket omvat  o.m. 7 airbags(incl. knieairbag voor de bestuurder),  botswaarschuwing met noodremhulp, rijstrookwaarschuwing, automatisch grootlicht en verkeersbordenherkenning.  Al vanaf het  uitrustingsniveau Comfort  biedt de  Toyota Yaris al een behoorlijke uitrusting met onder meer een in de hoogte regelbare chauffeurszetel, een manuele airco, audiobediening aan het stuur, een Toyota Touch 2 multimediasysteem met 7-duim aanraakscherm, een 4.2-duim tft-informatiescherm met bediening aan het stuur, centrale vergrendeling met afstandsbediening evenals elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels. De door ons gereden Yaris Y20 biedt daarbovenop onder meer 15-duims lichtmetalen wielen, mistlichten vooraan, verdonkerde zijruiten en achterruit, een DAB-audiosysteem en een cruise control.

Aan de Toyota Yaris Hybrid 5-deurs  Y20 hangt een prijskaartje van 16.150 euro.