Review: ‘Until Dawn’ is een feest voor horrorfans

725

Noem een horrorcliché en het zit in de PS4-game ‘Until Dawn’: domme en geile tieners die op vakantie gaan in de bergen, een gemaskerde psycho, marteltuigen die uit ‘Saw’ lijken te komen… Het lijstje aan B-film hommages lijkt eindeloos. Toch blijft dit avontuur als geen ander aan de ribben kleven, en daar zijn enkele goede redenen voor…

Waarom ‘Until Dawn’ toch een succes is, kunnen we vatten in één woord: vertrouwen. De ontwikkelaars weten dat ze ieder cliché op een hoop gooien, maar doen dat met veel overgave en ambitie. Het helpt dat de acteurs hun werk serieus nemen, en er als bezetenen op los overacten. Zo heb je grote naam Peter Stormare (Prison Break, Fargo) die er als psychiater iedere lijn dialoog uitperst alsof het zijn laatste is, en ook de meisjes (waaronder Hayden Panettiere uit ‘Heroes’) doen hun job als scream queens met aplomb. Studio Supermassive Games zit vol met grote horrorfans die weten hoe ze een ridicuul plot met hersendode tieners geloofwaardig kunnen maken. Het helpt dat de game geschreven is door Graham Reznick en Larry Fessenden, ervaren rotten in het horrorgenre.

Je hebt al snel door waarom de tieners naar de bergen trekken: voor de sneeuwbalgevechten natuurlijk.
Je hebt al snel door waarom de tieners naar de bergen trekken: voor de sneeuwbalgevechten natuurlijk.

‘Until Dawn’ spelen is poepsimpel: je verkent locaties als één van de acht vrienden die op vakantie gaan naar Blackwood Pines. Dit doen ze niet zomaar, want een jaar terug verongelukten daar de zussen Hannah en Beth, na een uit de hand gelopen practical joke. Hun broer Josh wil echter dat de groep terugkeert, om zich te amuseren als vroeger. Nuja, dat is toch het plan…

Je verkent Blackwood Pines en verzamelt meer info over de mysteries die in de donkere bossen schuilgaan, maar de actie verloopt vooral via de bekende ‘quick time events’, dit zijn momenten waar je snel op de juiste knop moet drukken. Je moet ook vaak keuzes maken in het verhaal, en dat is zonder twijfel het leukste aan de gameplay in ‘Until Dawn’. Een keuze die in één van de eerste hoofdstukken onbenullig lijkt, kan je later zuur opbreken… Of het kan net je geluk zijn. Dit ‘butterfly effect’ is een centraal element in de game, en je ziet ook meteen of je keuze later een impact zal hebben. Het is best indrukwekkend hoe alles aan elkaar hangt, en hoe je soms al het lot van een personage in het eerste uur van de game hebt bezegeld.

Je keuzes zijn vaak belangrijker dan je zou denken...
Je keuzes zijn vaak belangrijker dan je zou denken…

Door jouw acties zullen de personages in ‘Until Dawn’ leven of sterven, en als dat laatste gebeurt, blijf je daar toch even mee in de maag zitten. Hoewel de personages vaak niet al te snugger zijn en ze hun lot vaak verdienen, zagen we het toch als onze missie om er zoveel mogelijk door de nacht te loodsen. En geloof ons: dat is veel moeilijker dan je denkt.
Eén foute druk op de knop of één seconde onoplettendheid kan al fataal zijn. Maar dat maakt ‘Until Dawn’ ook zo memorabel: wat je meemaakt is jouw verhaal, ook al maak je fouten of loopt het anders dan je had gewild. Als er weer eens een hoofd op de grond rolt, beginnen de schuldgevoelens te knagen. Maar begin niet opnieuw als iets misloopt, speel gewoon door tot het einde. Zie het als je eigen horrorfilm, ook al loopt die slecht af (bij ons was dat zeker het geval).

Proficat, Supermassive games: voor het eerst is de gameplay die we kennen uit ‘Heavy Rain’ en andere miskleunen van David Cage, ook echt leuk! Mocht je voor Halloween eens iets anders willen dan de zoveelste horrorfilm-marathon, speel dan ‘Until Dawn’ met familie of vrienden, succes en suspens verzekerd.

Door de vele 'jump scares' is 'Until Dawn' een grote hit op YouTube. En terecht!
Door de vele ‘jump scares’ is ‘Until Dawn’ een grote hit op YouTube. En terecht!

+ Je keuzes hebben impact, denk goed na over iedere druk op de knop

+ De clichés zijn nooit ondraaglijk of tenenkrullend. Until Dawn blaakt van het vertrouwen en is een feest voor horrorfans.

+ Door de eenvoudige gameplay toegankelijk voor iedereen

+ Het ‘butterfly effect’ zorgt ervoor dat je meer dan tien verschillende eindes hebt, maar…

– … ze hadden nog verder kunnen gaan met het butterfly-systeem. Uiteindelijk krijg je variaties op hetzelfde einde, en geen radicaal grote verschillen.

Until Dawn
Platform: PlayStation 4
Score: 9/10


(die films, dat zijn ‘The House of the Devil’ en ‘The Innkeepers’, zeker checken!)