Volkswagen Golf GTE: een meester in aandrijving

328
De Golf GTE is de eerste wagen die in alle aandrijvingstypes kan verkregen worden.

Na eerder al de elektrische Up te hebben geïntroduceerd, is het nu de beurt aan de Golf GTE, een plug-in-hybride. Volkswagen is daarmee alsnog de eerste autobouwer die in één modelreeks alle actueel bestaande aandrijvingstypes aanbiedt (benzine, diesel, aardgas, elektrisch en plug-in-hybride).

Volkswagen profileert dit model als een volwaardig lid van de GT-familie net als de Golf GTI en Golf GTD. Voor de aandrijving van de Volkswagen Golf GTE zorgen twee motoren: een 1.4 TSI-benzinemotor van 110 kW (150 pk) én een elektromotor van 75 kW (102 pk).

Deze laatste wordt gevoed via een vloeistofgekoelde lithium-ionaccu met een capaciteit van 8,8 kWh. Via een laadcontact achter het VW-logo in het radiatorrooster kan de accu snel worden opgeladen. Het plug-in-hybride-systeem is goed vergelijkbaar met hetgeen Volkswagen hanteert in de Jetta Hybrid. Tussen de benzinestoker en de DSG-transmissie is de elektromotor gemonteerd. Deze kan worden losgekoppeld van de benzinemotor, waardoor je ook enkel op elektriciteit kan rijden.

De benzine- en  elektromotor werken samen voor een zo gunstig mogelijk verbruik.
De benzine- en elektromotor werken samen voor een zo gunstig mogelijk verbruik.

Samenwerkende motoren

Is de 120 kg wegende accu leeg, dan gedraagt de wagen zich als een gewone hybride, waarbij de benzinemotor en de elektromotor samenwerken voor een zo gunstig mogelijk verbruik. Beide krachtbronnen leveren samen een systeemvermogen van 150 kW (204 pk). In louter elektrische modus is, aldus Volkswagen, een rijbereik van 50 kilometer te verwezenlijken én haalt de VW Golf GTE bovendien een top van 130 km/u. (Rudy Horrie)