De VW Polo is ondertussen al aan de 6de generatie toe. Van die B-segmenter zijn inmiddels meer dan 14 miljoen stuks verkocht. Enkel jammer dat een Polo 3-deurs niet langer in de prijslijst staat. Onlangs namen we de VW Polo 1.0 TSI-85 kW onder de testloep.

Al is de VW Polo geheel nieuw ontworpen, qua design is het niet erg spannend. De gelijkenis met het vorige model is wel duidelijk merkbaar. Eens te meer opteerde VW qua design voor een evolutie in plaats van een revolutie. Dat heeft als voordeel dat de Polo ook over 10 jaar nog steeds representatief zal ogen.

Nieuw modulair platform

De VW Polo VI maakt net als zustermodel Seat Ibiza gebruik van het nieuwe modulaire platform (MQ-AO). De invloed daarvan op de proporties en bijgevolg ook het design is enorm.

Het design van de VW Polo VI is geenszins revolutionair.

Dankzij de 9,4 cm langere grotere wielbasis, de met 8 cm en 7 cm toegenomen lengte en breedte in combinatie met een vrijwel onveranderde hoogte, zijn de verhoudingen dynamischer én het silhouet aanzienlijk langer. De wielen staan bovendien verder naar voren en naar achteren en daardoor zijn de overhangen korter.

Laadvolume

Dankzij het nieuwe modulaire platform groeide de wielbasis tot 2,56 m en daarvan profiteren zowel de beenruimte voor de achterinzittenden als het laadvolume. Feit is dat de Polo VI evenveel ruimte biedt als de Golf IV. Al naargelang de opstelling van de achterbank varieert het laadvolume van 351 tot 1.125 liter.

Bij de Polo VI is het dashboard voortaan horizontaal georiënteerd en is het in het midden lichtjes naar de bestuurder gekanteld. Als eerste model van de VAG-Groep pakt de Polo VI uit met een nieuwe generatie van het Active Info Display. De gedigitaliseerde instrumenten zorgen voor meer informatie, een logischer structuur, duidelijkere graphics en last but not least een aangenamere bediening.

Infotainment

Via een knop op het stuur kunnen nu erg snel verschillende grafische menu’s worden geactiveerd. Door de combinatie van het infotainment met het Active Info Display ontstaat een gedigitaliseerd niveau waarop functies zoals de afspeellijst of telefooncontacten heel makkelijk vanuit het scherm van het infotainmentsysteem naar dat van het Active Info Display worden gesleept.

Ruimte, hoogwaardige materialen en een prima afwerking zijn kenmerkend voor het interieur.

Smartphones kunnen niet enkel via de klassieke kabel van stroom worden voorzien, maar optioneel ook middels een inductieve interface (voor compatibele telefoons). Midden in een hoogglanzend zwart eiland bevindt zich het glazen scherm (6,5-of 8-duim groot) van het infotainmentsysteem. De enige extra knop in die zone is deze voor de waarschuwingsknipperlichten.

Voorts pakt de Polo VI uit met comfort-en rijhulpsystemen die voorheen voorbehouden waren aan de Golf-of Passat-klasse. Zo is de basisversie (Comfort) al van huis uit voorzien van het omgevingswaarnemingssysteem Front Assist (incl. City-noodremfunctie en voetgangersdetectie). Nieuw zijn de dodehoekdetectie, de semi-automatische uitparkeerfunctie Park Assist evenals een manoeuvreerremfunctie die beschermt tegen kleine parkeerschade. Een adaptieve snelheidsregelaar is tegen meerprijs te bekomen.

Geciviliseerde driepitter

Voor het eerst is er een Polo met aardgasaandrijving: de Polo TGI van 66 kW/90 pk. Bij de VW Polo VI kan worden gekozen uit 5 benzinestokers waaronder vier 999 cm3 metende al dan niet van een turbo voorziene driepitters van resp. 48 kW/65 pk, 55 kW/75 pk, 70 kW/95 pk en 85 kW/115 pk.

De topmotorisatie is evenwel een 2.0 liter vierpitter van 147 kW/200 pk, welke men aantreft in de Polo GTI . Medio 2018 wordt het rijtje benzinemotoren nog aangevuld met de 1.5 TSI-vierpitter van 110 kW/ 150 pk, die voorzien is van cilinderuitschakeling.

De wielbasis groeide met maar liefst 9,4 cm ten opzichte van de voorganger.

Dieselliefhebbers komen aan hun trekken met een in 2 vermogensvarianten (59 kW/80 pk en 70 kW/95 pk) te bekomen 1.6 TDI. Onlangs reden we de Polo 1.0 TSI met in het vooronder de 85 kW/115 pk rijke driecilinder-benzinestoker gekoppeld aaneen trefzeker te bedienen manuele zesbak.

Gedempt geluid

In tegenstelling tot nogal wat driecilinders is het motorgeluid in de Polo voorbeeldig gedempt. Enkel bij hogere toerentallen is het duidelijk merkbaar dat het vermogen door slechts 3 cilinders wordt geleverd. Laat men de geblazen driepitter flink werken, dan stijgt het verbruik natuurlijk navenant.

Wij noteerden een gemiddeld verbruik van 5,8 liter per 100km. De 0-100 km/u-sprint wordt afgehaspeld in 9,5 tellen en op de Autohahn houdt het pas op bij 200 km/u. Qua rijgedrag behoort de Polo VI, voorzien van een pittig afgesteld onderstel, ontegensprekelijk tot de top in zijn segment. Zo helt in bochten het koetswerk nauwelijks over en genereert de nauwkeurige besturing aardig wat feedback. Adaptieve demping is bovendien optioneel leverbaar.

Aan de VW Polo 1.0 TSI-85 kW Highline hangt een prijskaartje van 22.400 euro.