Consternatie alom toen Apple aankondigde dat de traditionele koptelefoonuitgang geschrapt werd bij de iPhone 7. “Want de toekomst is draadloos”, klonk het bij de techgigant. Ondertussen boomt de verkoop van draadloze alternatieven om naar muziek te luisteren. Wij vertellen je waarom.

Neen, draadloze oortjes en hoofdtelefoons zijn geen tijdelijke rage. Dat bewijzen recente cijfers: tijdens de feestdagen was driekwart van de verkochte muzieksnufjes draadloos. Ze zijn dan ook een pak gemakkelijker dan hun variant met draad, los van het ontwarren van moeilijke knopen. Doordat de oortjes en hoofdtelefoons via bluetooth in verbinding staan met je smartphone en laptop (en mp3, maar wie heeft dat nog?), mogen die verder dan een meter van je verwijderd zijn. Oké, het ziet er wat raar uit, maar wennen doet het sowieso.

I’ve got no strings

De bekendste draadloze oortjes zijn die van Apple. Sinds de lancering van de AirPods (die verschillende keren werd uitgesteld), is de voorraad constant uitgeput. Het is dan ook geen verrassing dat Apple 40 procent van de markt in handen heeft. Dat heeft het bedrijf ook aan de overname van Beats te danken. Tim Cook kocht in 2014 het bedrijf van rapper Dr. Dre over voor maar liefst 3 miljard dollar.

airpods-main

Consternatie alom toen Apple aankondigde dat de traditionele koptelefoonuitgang geschrapt werd bij de iPhone 7.

 

Beats is sinds de oprichting in 2008 een grote speler op de muziekmarkt. De koptelefoons en boxen verkopen al jaren als zoete broodjes. Enkele maanden geleden lanceerde ook Beats een nieuwe campagne. Op de tonen van de Pinokkio-klassiekerI’ve got no strings’ showt een hele horde celebs de nieuwe draadloze producten van Beats. Van supermodel Karlie Kloss, Olympiër Micheal Phelps tot muzikanten Pharrell Williams en Nicki Minaj, heel Hollywood schijnt de draad te hebben verbannen.

En dat is goed nieuws voor Apple, want de verkoopcijfers van de laatste iPhone, iPad en MacBook zorgen ook niet meteen voor een euforische stemming. Daar kunnen de AirPods verandering in brengen: de reviews waren namelijk overtuigend positief. “Het werkt gewoon. Dat magische gevoel hebben we te lang moeten missen”, klonk het vaak. Toch kampen de gouden eieren van Apple en andere merken met een aantal kinderziektes. Maar welk product is van in het begin perfect?

(lees verder onder het filmpje)

 

Nieuwe varianten

Toch schuilt er een mooie toekomst voor de draadloze luistertoestellen. Sportmerken zijn al volop bezig met nieuwe varianten te bedenken. Zo wil de startup Bodytrak een tracker voor sporters in draadloze oortjes verwerken. Die verbindt zich met je telefoon of smartwatch via bluetooth. Het apparaat verstuurt de data vervolgens real time, en houdt allerlei interessante dingen bij.

Zo wordt je lichaamstemperatuur gemeten, maar je kan ook zien hoeveel zuurstof je binnenkrijgt. Ook je snelheid en je afgelegde afstand worden bijgehouden. Bovendien zien de muziekfuncties er veelbelovend uit. Bodytrak wil gebruik maken van ‘augmented audio’. Daardoor kan je nog steeds geluiden horen terwijl je naar muziek luistert. Zo hoor je een auto naderen wanneer je aan het lopen bent. Klinkt veelbelovend, en komende zomer zou het apparaatje op de markt komen.

Een ding staat vast: het zal niet lang duren voor bedrade oortjes gedateerd ogen.