De markt schreeuwt om cross-overs en SUV’s, en dat kon ook de Italiaanse constructeur Alfa Romeo niet langer negeren. Na Audi, BMW en Mercedes-Benz heeft ook Alfa dus eindelijk zijn eigen SUV: de Stelvio.

Dynamiek en compactheid

Net als de eerder op de markt gebrachte Giulia straalt ook de Stelvio dynamiek en compactheid uit. Kenmerkend zijn de zuivere, strakke lijnen. Volgens de fabrikant verenigt de Stelvio de drie ingrediënten van het nieuwe  Alfa-design: proporties, eenvoud en perfect uitgewerkte oppervlakken. Net als de voorkant springt ook de van 2 uitlaten voorziene achtersteven meteen in het oog.

De Alfa Romeo Stelvio is 6 cm langer en 20 cm hoger dan de sedan Giulia.

Volgens de constructeur verwijst het karakteristieke design bovendien naar enkele van zijn meest prestigieuze competitiewagens. Teneinde het mooie lijnenspel extra in de verf te zetten, kan onder meer  worden gekozen uit 12 koetswerkkleuren en 8 soorten lichtmetalen velgen.

Krap achterin

Net als het koetswerk oogt ook het interieur van de Stelvio bepaald elegant, al staat het qua afwerking nog niet op hetzelfde niveau als dat van zijn directe concurrenten. Het strak vormgegeven dashboard is ontleend aan de Giulia en bijgevolg is ook in de Stelvio de ergonomie dik in orde. Het in hoogte en diepte verstelbare lederen stuur ligt prima in de hand en de voorzetels bieden de nodige zijdelingse ondersteuning.

Voorin stellen de hoofd- en beenruimte niet teleur, maar achterin is de beenruimte geenszins aan de ruime kant. Opbergcapaciteit biedt het interieur in voldoende mate, terwijl de kofferinhoud naargelang de opstelling van de achterbank varieert van 525 tot 1.600 liter. Een elektrisch bedienbare achterklep (incl. 8 verschillende openingshoogtes) maakt  deel uit van de standaarduitrusting.

Drie standen

Met de nieuwe Alfa DNA-selector kan de dynamische afstelling van de wagen worden gewijzigd middels 3 standen (Dynamic, Natural en Advanced Efficiency). In  de modus “Dynamic” ligt het accent op sterke prestaties én een alert rijgedrag, terwijl de stand “Natural” ideaal is voor de stad en de snelweg. In de modus “Advanced Efficiency” ligt de nadruk op een maximale energiebesparing en wordt de uitstoot zoveel mogelijk beperkt.

Alfa Connect

De Stelvio is voorzien van het Alfa Connect-systeem, dat  de nieuwste generatie van de mens/machine-interface met draaiknop en een in het dashboard geïntegreerd hogeresolutiescherm (6,5-of 8,8-inch) omvat. Het systeem is uitgerust met geavanceerde spraakherkenning en voorziet in  uitgebreide aansluit- en koppelingsmogelijkheden voor alle mobiele apparaten. Het  infotainmentsysteem bedient niet alleen de digitale radio en dito geluidsinstallatie, maar eveneens  bluetooth voor handenvrij bellen en audiostreaming.

Het strak vormgegeven dashboard is ontleend aan de Giulia.

Goed uitgerust

Al vanaf de basisversie pakt deze premium-SUV uit met een vrij rijke standaarduitrusting waaronder 17-duims lichtmetalen wielen, halogeen koplampen , led-achterlichten, een tft-kleurenscherm van 3,5-inch, een automatische airco (2 zones), een audiosysteem met 8 luidsprekers, evenals een leren stuur met geïntegreerde start-stopknop.

De Super-versie krijgt daarbovenop nog o.m. 18-duims lichtmetalen wielen, instaplijsten vooraan afgewerkt in aluminium, een zetelbekleding in stof/ecoleder, een 7-duims tft-kleurenscherm, keyless entry, verlichte portiergrepen en een warmtewerende voorruit.

Vierwielaandrijving

Vooralsnog is de Alfa Romeo Stelvio verkrijgbaar met 3 benzinestokers: de tweeliter-vierpitter van resp. 147 kW/200 pk en 206 kW/280 pk evenals de 2.9 V6 van 375 kW/ 510 pk. Dieselaars kunnen terecht bij een in 3 vermogensvarianten (110 kW/150 pk, 132 kW/180 pk en 154 kW/210 pk) verkrijgbare 2,2 liter viercilinder-turbodiesel. Alle krachtbronnen zijn in serie gekoppeld aan een voortreffelijke ZF-achttrapsautomaat.

Zo ook de onlangs door ons uitgeteste meest potente dieselversie: de 2.2 D JTDm- 210 Super AWD. Met uitzondering van de uitvoeringen voorzien van de 2 minst vermogende zelfontbranders, zijn alle overige Stelvio’s er standaard in combinatie met vierwielaandrijving (Q4). Gezegend met een koppel van 470 newtonmeter dat al bij 1.750 t/m wordt vrijgegeven, slaagt de door en door soepele 2,2 JTDm  erin de Stelvio vanuit stilstand naar honderd te laten accelereren in 6,6 tellen.

Zuinig en veilig

Veel belangrijker dan de top van 215 km/u is het gemiddeld verbruik van slechts 6,8 liter diesel per 100km. Al bij al een knap resultaat voor een 1659 kg wegende SUV. Normaliter gaat alle vermogen naar de achterwielen, maar zodra de achterwielen doorslippen wordt er middels een meerschijvenkoppeling tot 50 procent van het koppel naar de voorwielen overgeheveld. Al bij etaleert de Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTDm Q4 onder alle omstandigheden een bijzonder vertrouwenwekkend weg-en bochtgedrag.

De achtersteven pronkt met 2 uitlaten.

Ruim bemeten schijfremmen, die blijkbaar nimmer van fading hebben gehoord, zorgen bovendien voor een korte ,rechte remweg. Voorts ontbreekt het de Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTDM -210 niet aan de blijkbaar vandaag de dag voor velen onmisbare rijhulpsystemen, zoals o.m. een noodremsysteem, Active Cruise Control, en blindehoekdetectie.

Aan de Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTDm-210 Super AWD hangt een prijskaartje van 48.350 euro.