Audi A3 Berline oogt gespierder en is zuinig met brandstof

496
Het front van de nieuwste Audi A3 Berline komt grotendeels overeen met dat van de vorige generatie.

In onze contreien  is de compacte Berline niet de  meest geliefde koetswerkvorm.  In veel andere landen daarentegen is dat wél het geval.  Dat is precies de reden  waarom Audi kort na de introductie van de  nieuwe A3 Sportback ook de  tweede generatie van de A3 berline introduceerde.  In zijn segment moet deze al sinds 2013 op de markt gebrachte compacte vierdeurs het opnemen tegen de  BMW 2-serie Gran Coupé, de Honda Civic, de Mazda 3, de Mercedes-Benz A-Klasse Berline en de Toyota Corolla.

In vergelijking met de vorige A3 Berline is de nieuwste uitvoering  resp. met 4 cm gegroeid in de lengte, 2 cm in de breedte en 1,4 cm in de hoogte. De wielbasis (2,64 m) daarentegen bleef ongewijzigd ten opzichte van de 1ste generatie A3 Berline.  Het front van de nieuwste Audi A3 Berline komt grotendeels overeen met dat van de vorige generatie.  Het wordt nog steeds gedomineerd door het grote Singleframe honingraat-rooster dat geflankeerd wordt door meteen in het oog springende koplampen.

Het meest in het oog springend bij het koetswerk zijn de forse welvingen  die beginnen bij de portieren en uitlopen in de wielkasten. Volgens de constructeur uit Ingolstadt maken de geprononceerdere flanklijnen de A3 Berline alvast wat gespierder. Bij de A3 Sportback loopt de koetswerklijn boven de drempels net vóór de achterste wielkast licht naar omhoog richting achterlichten om zo de korte achtersteven te accentueren. De koetswerklijn van de Berline loopt daarentegen in een rechte lijn door tot aan de achterbumper.  Het concave oppervlak onder de brede schouders accentueert dan weer de uitgesproken  quattro-wielkasten en drempels. Achteraan lijkt de nieuwste uitvoering  met zijn in de kofferklep geïntegreerde spoiler overigens  sterk op de vorige. De daklijn loopt  bovendien nog steeds  behoorlijk schuin af. De fabrikant maakt er ons op attent dat  behalve  de hogere achtersteven ook de gesloten bodemplaat en  de windvriendelijker buitenspiegels de verbeterde CW-waarde (0.25) ten goede zijn gekomen.

Gedigitaliseerd

De cockpit van de A3 Berline is uiteraard identiek aan die van de Sportback en bijgevolg geheel op de bestuurder gericht. Het dashboard is strak vormgegeven en het instrumentenpaneel met centrale MMI aanraakscherm bijgevolg naar de bestuurder georiënteerd. Het  10,1-duim metende scherm is – zoals we dat van Audi inmiddels gewend zijn- intuïtief te bedienen. Het is bovendien standaard voorzien van handschriftherkenning en spraakbediening die optioneel gebruik maakt van cloud-mogelijkheden.

(Lees verder onder de foto)

Een uitnodigend interieur.

Het 10,25-duim metende scherm achter het prima verstelbare stuur is digitaal en dat zelfs in de basisuitvoering. De Audi virtual cockpit plus meet 12,3-duim en laat toe te kiezen uit drie verschillende weergaves, waaronder één met een sportieve look. Tegen meerprijs kan het displayconcept nog worden uitgebreid met een head-up-display. Merkwaardig is dat Audi in tegenstelling tot de nieuwe VW Golf en Seat Leon voor de belangrijkste functies nog altijd een beroep doet op knoppen in de middenconsole. Audi is immers terecht de mening toegedaan dat de bestuurder het volume van de radio evenals de temperatuur moet kunnen bedienen zonder de ogen van de weg af te houden.

De Audi A3 Berline staat garant voor voldoende beenruimte, al is de  hoofdruimte wegens de schuin aflopende daklijn eerder bescheiden. Opbergcapaciteit biedt het interieur de A3 Berline in voldoende mate en met 425 liter is de koffercapaciteit groter dan die van de A3 Sportback. De rugleuning van de achterbank is bovendien in twee delen neerklapbaar.

Doorgedreven geconnecteerd

Het summum van de infotainmentsystemen in de nieuwste A3 Berline is ,aldus Audi, het MMI navigation Plus-systeem. Dat laatste gebruikt het modulaire infotainmentplatform van de derde generatie (MIB-3) en heeft tienmaal zoveel rekenkracht als in het vorige model. Het MMI navigation Plus biedt standaard al een reeks connect-diensten, waaronder online verkeersinfo, nieuws en aanvullende informatie zoals onder meer foto’s, openingsuren en gebruikersbeoordelingen van nuttige bestemmingen.  Wanneer de wagen vergrendeld wordt, herneemt de navigatie via de smartphone. Zo bereikt men rechtstreeks de bestemming.

De Audi A3 Berline is eveneens met de smartphone verbonden middels de Audi smartphone interface die Android-toestellen met Apple CarPlay en Android Auto integreert in het MMI en wel via de Audi Phone Box. Deze laatste verbindt het toestel met de wagenantenne en kan het ook nog eens draadloos laden via inductie. Daarenboven kan de A3 gesloten, ontgrendeld en gestart worden via een Android smartphone met Audi connect key.  Tot zes gebruikers kunnen in individueel gepersonaliseerde profielen hun voorkeurinstellingen opslaan, waaronder die van de zetels, de klimaatcontrole en de media. Een digitale DAB+ digitale radio wordt van huis uit al voorzien. Optioneel kan gekozen worden voor een online radio en een hybride radio die afhankelijk van de signaalsterkte van het radiostation automatisch schakelt tussen FM, DAB en online radio om een optimale ontvangst te waarborgen.

Aan rijhulpsystemen ontbreekt het   evenmin.  In het Audi pre sense front-systeem werkt een camera achter de achteruitkijkspiegel samen met de radar vooraan om aanrijdingen te vermijden of de ernst ervan te verminderen.

Benzine-en dieselmotoren

De Audi A3 Berline is verkrijgbaar met twee benzinemotoren. Als instapper is er de 81 kW/110 pk sterke 1.0 TFS-driecilinder die zijn meerdere moet erkennen in de vier cilinders tellende en 110 kW/150 pk rijke 1.5 TFSI. Dieselaars kunnen alsnog terecht bij een in twee vermogensvarianten (85 kW/116pk en 110 kW/150 pk) leverbare 2.0 TDI. Wij reden de A3 Berline voorzien van de krachtigste oliestoker in combinatie met de Stronic-automaat en het 48-volt hybridesysteem, waarbij de motor is gekoppeld aan een starter-generator. Deze laatste genereert 50 newtonmeter extra koppel.

(Lees verder onder de foto)

De daklijn loopt behoorlijk schuin af.

In de praktijk zorgt de tweelliter-diesel voor knappe prestaties. Alvast belangrijker dan de 0-100 km/u-sprint in 8,4 seconden is het brandstofverbruik. Gemiddeld verstookt de 150 pk sterke oliestoker slechts 4,4 liter diesel per 100 km. Standaard voorzien van een multilink-achterwielophanging vertoont de A3 Berline 35 TDI in bochten een vrijwel neutraal stuurkarakter. Wordt men te enthousiast, dan krijg je een veilig dosis onderstuur.  Onze testwagen was overigens voorzien van een optioneel te bekomen progressieve stuurinrichting gekenmerkt door een variabele, stuuruitslagafhankelijke overbrengingsverhouding en een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging.

Het tegen meerprijs leverbare Audi drive select dynamic handling-systeem zorgt ervoor dat gekozen kan worden uit verschillende niveaus van ophangingsafstellingen: van comfortgericht tot uitgesproken uitgesproken dynamisch.

Aan de Audi A3 Berline 35 TDI S line hangt een prijskaartje van 35.600 euro.