Beauty-experte Sabine Peeters spreekt met bosslady Caroline Rigovan van Cent Pur Cent en i.am.klean

135
Caroline Rigo: “Ik kan perfect mijn zondag met een naakt gezicht doorbrengen en mezelf even graag zien. Maar die extra quality time met mezelf aan de make-up tafel vind ik wel heel fijn.” (foto's Stephanie Smeets)
Caroline Rigo: “Ik kan perfect mijn zondag met een naakt gezicht doorbrengen en mezelf even graag zien. Maar die extra quality time met mezelf aan de make-up tafel vind ik wel heel fijn.” (foto's Stephanie Smeets)

Beauty-onderneemster Caroline Rigo rijgt met haar merken Cent Pur Cent en i.am.klean de successen aan elkaar. Maar die kwamen er niet zomaar! Doorzettingsvermogen, durf, veerkracht en een positieve ingesteldheid staan aan de basis van haar bloeiend bedrijf. Onze beauty-experte Sabine Peeters zat samen met deze topper en liet zich inspireren door haar rust en inzicht.

Je viert dit jaar het vijfjarig bestaan van Cent Pur Cent. Vanuit welk gemis startte je dit merk?

“Als visagiste kreeg ik veel klanten in mijn stoel met een gevoelige huid of met de wens om make-up te vinden die licht aanvoelde. Ondertussen waren er wel goeie cosmeticamerken op de markt die anti-allergische producten brachten, maar de mix tussen ‘mooi’ en ‘gezond’ miste ik. Ik wilde dus graag dat parfumerie-gevoel samenbrengen met gezonde make-up.”

‘Rigorgeous’ is de paraplu-benaming voor al jouw projecten. Wat zit er onder deze paraplu?

“We hebben ten eerste Cent Pur Cent en i.am.Klean, twee minerale beautymerken die beide focussen op een ander publiek en andere afzetmarkt, maar wel steeds zacht en gezond voor de huid zijn. Daarnaast runnen we Café Beauté in Hasselt en Knokke. Hier kan je terecht voor gelaatsverzorging, pedicure, manicure, make-up workshops enzovoort. Het is een totaalconcept dat we in elke grootstad zouden willen aanbieden. En dan creëerden we ook de Blush Academy, waarin we zowel startende visagistes als business klanten opleiden en bijscholen in hun kennis van make-up.”

We hebben een uitdagende covid-periode achter de rug die jullie als bedrijf goed overleefden. Meer zelfs: jullie zijn blijven groeien. Wat was jouw initiële reactie tijdens die eerste lockdown?

“We hebben onmiddellijk onze mouwen opgestroopt en onze huidige strategie omgebogen naar een strategie van de noden op dat moment. We kunnen daarnaast ook niet ontkennen dat de overheid ons ook enorm gesteund heeft. Zeker voor een bedrijf met heel wat personeel, werden er heel wat oplossingen aangereikt. Ik heb ook wel ergere watertjes doorzwommen in het verleden, wat me de ervaring gaf om ook deze crisis aan te kunnen. Mijn vroegere fouten hebben me veerkrachtig gemaakt en dat is een waardevolle eigenschap!”

Ik denk dat de beautywereld recht evenredig staat met de emotionele status van de cultuur waarin we leven”

De beautysector lijkt ook heel veerkrachtig te zijn. Waarom denk je dat dit zo is?

“Ik denk dat de beautywereld recht evenredig staat met de emotionele status van de cultuur waarin we leven. Voel je je slecht, dan heb je vaak minder zin om tijd in jezelf te steken. Als er maatschappelijk herstel is en je humeur vaart er wel bij, dan ga je ook meer zelfliefde tonen. Tijdens de lockdowns zeiden we tegen onze liefhebbers: We gaan niet bij de pakken blijven zitten en deze tijd op een fijne manier invullen door jullie jezelf te leren opmaken! Die insteek werkte!”

Is make-up voor jou een stukje zelfliefde?

“Ja, of toch een onderdeel ervan althans. Ik kan perfect mijn zondag met een naakt gezicht doorbrengen en mezelf even graag zien. Maar die extra qualitytime met mezelf aan de make-uptafel vind ik wel heel fijn. Het is het gevoel dat we ook proberen mee te geven met onze merken.”

Welke tips geef je graag mee met startende ondernemers?

“Onderbouw je onderneming goed op financieel vlak, met worst case en best case scenario’s in het achterhoofd. Maar daarnaast mag je niet twijfelen tot alles perfect op punt staat! Als je op dat ultieme moment wacht, zal je de stap nooit zetten. Onderweg leer je wel hoe het moet en waar je kan bijschaven.”

Wat zijn jouw dromen of toekomstplannen met Regorgeous?

“Ik wil als merk geen hype zijn, maar een blijvende waarde. Een solide speler. Als ik dat kan realiseren, ben ik een tevreden mens.”