BMW 3-reeks Touring: geen pakezel, wel lifestyle wagon

110
Laag geplaatste dubbele koplampen, een groot nierrooster en een prominente voorbumper kenmerken ook het front van de stekkerhybride.

Als een sportief merk als BMW uitpakt met een stationwagon, dan mag je er zeker van zijn dat het niet om een ‘pakezel’ gaat. De BMW 3-Reeks Touring is dan ook  veeleer een ‘lifestyle wagon’ dan een huis-tuin-en keuken-break. Wie van sportief rijden houdt, maar om persoonlijke of beroepsredenen meer functionaliteit nodig heeft dan wat een sedan kan bieden, komt in de 3-Reeks Touring volop aan zijn(haar) trekken.

Ook met de nieuwste 3-Reeks Touring levert   het bewijs dat functionaliteit en een dynamisch design niet noodzakelijk tegenstrijdig hoeven te zijn.  Van de 3-Reeks Touring heeft BMW inmiddels al meer dan 1,7 miljoen exemplaren gebouwd. 33 jaar geleden was de BMW 3-Reeks Touring nog een pionier in zijn segment, maar vandaag de dag moet de inmiddels al zesde generatie het opnemen tegen  te duchten concurrenten zoals de Audi A4 Avant en de Mercedes-Benz C-Klasse Break.

Dynamische proporties

Ten opzichte van de vorige generatie is de nieuwste BMW  3-Reeks Touring in de lengte met maar liefst 7,6 cm gegroeid.  De breedte en de hoogte namen op hun beurt toe met resp. 1,6 cm en 1,1 cm. Bovendien is de wielbasis 4,1 cm groter dan die van zijn voorganger en bedraagt deze nu 2,85m. Het koetswerkdesign wordt net als voorheen gekenmerkt door dynamische proporties, scherpe lijnen en opvallend gevormde oppervlakken.

De duidelijk waarneembare ‘schouderlijn’, die over de flanken uitmondt in de zogenoemde Hofmeisterknik,  accentueert, aldus de constructeur, het sportieve karakter. Naar dat laatste verwijzen overigens ook de geprononceerde achterspoiler evenals de dubbele uitlaatpijpen. Het front komt net als bij de BMW 3-Reeks sedan bijzonder krachtig over en dit met dank aan het grote nierenrooster, de lage dubbele koplampen en de prominente voorbumper. Het toch al kenmerkende uiterlijk wordt nog extra versterkt door een opvallende knik in de onderrand van de koplampen in combinatie met de horizontale T-vormige luchtinlaten. Led-koplampen worden al van huis uit geleverd, maar voor adaptieve exemplaren met BMW laserlight voor een niet-verblindend grootlicht dient een meerprijs te worden betaald.

Een op de bestuurder gerichte cockpit

Net als bij de 3-Reeks sedan wordt ook het interieur van de 3-Reeks gekenmerkt door zowel een geheel op de bestuurder gerichte cockpit als tal van functionele items.  De hoge middenconsole en het op elkaar afgestemde design van portierpanelen en dashboard moeten de inzittenden een geborgen gevoel bieden. Tot de standaarduitrusting behoort voortaan het nieuw ontworpen en met leder beklede en van multifunctionele knoppen voorziene stuur.  Op alle zitplaatsen biedt de BMW 3-Reeks Touring aardig wat  hoofdruimte, terwijl de beenruimte achterin ten opzichte van het vorige model eveneens is toegenomen.

Een fraai en ergonomisch geconcipieerd interieur.

De bagageruimte van de 3-Reeks Touring bedraagt 500 liter. Doordat de accu van de  stekkerhybride 330e zich onder de achterbank bevindt gaat er bij deze versie wel  wat kofferinhoud verloren. Bij de 330e Touring heeft de koffer  een inhoud van 410 liter. Het koffervolume kan trouwens nog worden uitgebreid  door de 40:20:40 gedeelde achterbankleuning neer te klappen. Dit kan tegen meerprijs ook met een simpele druk op de knop vanuit de kofferruimte.

Standaard is de BMW 3-Reeks Touring trouwens voorzien van een automatische bediening van de  bagageklep, terwijl optioneel het Comfort Access handsfree bediening mogelijk maakt. Zoals voorheen is de achterruit afzonderlijk te openen. De opening is wel 2 cm breder dan die van het vorige model.  Het inladen van grote, zware voorwerpen is voortaan gemakkelijker dankzij de 11,2 cm breder geworden bagageruimte met een 3,0 cm hogere opening die in het bovenste deel ook nog eens 12,5 cm breder is. De tildrempel is met een hoogte van 61,6 cm iets lager geworden en dit met nu een kleiner hoogteverschil tegenover de laadvloer: 0,8 cm tegenover 3,5 cm voorheen.

Optioneel zijn de anti-sliprails in de laadvloer. Deze komen automatisch omhoog zodra de bagageklep is gesloten en voorkomen dat voorwerpen door de bagageruimte gaan schuiven.  Alle modellen, inclusief de Sport Line, Luxury Line en M Sport bieden specifieke personalisatieopties voor het design en de uitrusting.  Comfortverhogende opties zijn onder meer de drie zones tellende automatische airco, het panoramisch glazen dak evenals  het Harman Kardon Surround audiosysteem.

Stekkerhybride  330e

De krachtbronnen van de BMW 3-Reeks Touring komen overeen met die van de 3-Reeks sedan. De instap-benzinestoker is de 115 kW/156 pk sterke 318i, waarvan de vierpitter is gekoppeld aan een 8-trapsautomaat. De krachtigste benzinemotor is evenwel de  275 kW/374 pk sterke 3.0 liter zespitter in het vooronder van de M340i xDrive Touring. Zoals alle voor de 3-Reeks Touring inzetbare benzinemotoren is ook deze er in combinatie met de voortreffelijke ZF 8-trapsautomaat.  Deze krachtige benzineversie is standaard voorzien van een M-sperdifferentieel dat overigens tegen meerprijs ook verkrijgbaar is op de 330i((190 kW/258 pk).

Een geprononceerde achterspoiler en dubbele uitlaatpijpen.

Deze  elektronisch geregelde en geheel variabele sperfunctie in het achterdifferentieel verbetert overigens zowel de tractie, de wegligging als de wendbaarheid. Bovendien  is een sperdifferentieel optioneel ook leverbaar op de 330i, de 330i xDrive en de 330d.  Geëlektrificeerde modellen zijn vandaag volop in opmars. BMW verwacht dan ook erg veel van de plug-in-hybride 330e, waarvan de combinatie tweeliter-turbomotor 135 kW/(184 pk) en elektromotor( 83 kW/113 pk)resulteert in een systeemvermogen van 215 kW/ 292 pk.

Volgens de constructeur tekent de stekkerhybride voor een gemiddeld verbruik van 1,6 liter per 100 km (C02-uitstoot: 37g/km). Het elektrisch rijbereik is goed voor zo’n 60 kilometer, daar waar de vorige 330e het al na 40 km liet afweten.

Dieselaars kunnen nog steeds terecht bij de 110 kW/150 pk sterke  tweeliter-vierpitter van de 318d Touring, de 140 kW/190 pk rijke tweeliter van de 320d Touring of de 195 kW/265 pk sterke 3.0 liter van de 330d xDrive Touring. Standaard zijn de  318 d en 320d Touring voorzien van een manuele zesbak, al is optioneel ook een 8-trapsautomaat verkrijgbaar. Deze laatste is overigens standaard bij de 330d xDrive Touring. Alle motoren voldoen aan de Euro 6d-TEMP-emissienorm.  Zoals het een eigentijdse auto past, gaat ook  de BMW 3-Reeks Touring   prat op tal van rijhulpsystemen die al dan niet standaard of tegen meerprijs verkrijgbaar zijn. Een automatisch noodremsysteem behoort net als rijstrookwaarschuwing  al tot de standaarduitrusting, maar een Active Cruise Control met Stop&Go-functie daarentegen is een optie.

Aan de BMW 330ee hangt een prijskaartje van 52.150 euro.