Opel Crossland X: stoer, strak en cool

198
De Opel Crossland X is 16cm korter dan de Astra.

De vraag naar kleine suv-en crossover-modellen groeit met de dag. Als het aan de auto-industrie ligt, maakt binnenkort zowat iedereen de overstap naar dergelijke hippe wagentypes. Het crossover B-segment, dat zich onder de gevestigde compacte klasse situeert, kent een explosieve groei met verkoopcijfers die sinds 2010 vervijfvoudigd zijn. Uiteraard wil ook Opel in dit erg lucratieve segment een graantje meepikken, o.m. met de Crossland X die in het gamma naast de eerder gelanceerde Mokka X komt te staan. Eigenlijk is de Crossland X, de opvolger van de Meriva, een model met mpv-stempel.

Voor een stedelijke cross-over gelden vandaag de dag blijkbaar drie onmisbare attributen: stoer, strak en cool. Welnu, de Crossland X heeft, aldus Opel, ze allemaal. Met zijn lengte van 4,21 m is de Opel Crossland X maar liefst 16 cm korter dan de Astra, terwijl hij wel 10 cm hoger is. De Crossland X is duidelijk een Opel met een sterke mix van stijl en functionaliteit. “We zijn er best trots op een voertuig te hebben ontworpen met een mooi evenwicht tussen beide elementen en waarbij een maximale binnenruimte aangeboden wordt binnen de compacte buitenafmetingen van het voertuig”, aldus Mark Adams, Vice President Design Europe.

In tweekleurige afwerking is de Opel Crossland X een heuse blikvanger.

Kenmerkend voor dit 4,21m lange, 1,76 m brede en 1,60 m hoge Opel-model zijn het stoere rooster evenals de vleugels die trots het bliksemvormige embleem van Opel omarmen. Hetzelfde geldt voor de vleugelvormige koplampen en de sikkel die beide zijkanten van het koetswerk siert. De rond het koetswerk vloeiende lijnen doen in combinatie met de hoger geplaatste achterlichten de wagen ook nog eens breder lijken. De tweekleurige afwerking zorgt ervoor dat de Opel Crossland X een heuse blikvanger is. Het dak kan immers in een andere kleur worden besteld, waardoor er een mooi contrast met de rest van het koetswerk wordt gecreëerd. Beschermende zijprofielen onderaan en beschermplaten voor-en achteraan, dragen bij tot de doelgerichte look van dit ronduit knappe Opel-model.

Ergonomische zetels

De invloed van de nieuwste Insignia en Astra is duidelijk merkbaar in het sculpturale instrumentenbord dat geheel op de bestuurder is gericht en elegant overvloeit in de portieren. Het dashboard is strak en zakelijk .Daar staat tegenover dat het kwalitatief goed aanvoelt en er goed uitziet. Alle bedieningsorganen zitten waar je ze verwacht. Het infotainmentscherm is bovendien mooi geïntegreerd in het dashboard en dankzij zijn centrale positie is het ook nog eens makkelijk te bedienen.

Voortreffelijk zittende voorzetels met AGR-label .

Het royale ruimtegevoel maakt samen met de optioneel te bekomen ergonomische zetels met AGR-label(Actie Gezonde Rug)-uniek in dit segment- lange reizen hoogst comfortabel. De lengte, hoogte, rugsteun en zithoek van die zetels zijn alle verstelbaar. Bovendien zijn ze uitgerust met elektro-pneumatische rugondersteuning en uittrekbare dijbeensteun. De achterbank is in een 60/40-verhouding neerklapbaar en staat zo garant voor de nodige flexibiliteit. Optioneel leverbaar zijn er achterzetels die 15 cm verschuifbaar zijn teneinde meer beenruimte of extra kofferruimte te creëren. Al naargelang de opstelling van de achterzetels varieert het laadvolume van 410 tot 1.255 liter. Optioneel kan bovendien worden gekozen voor een panoramisch zonnedak dat het ruimtegevoel extra versterkt.

Tal van rijhulpsystemen

De Opel Crossland X pakt uit met tal van rijhulpsystemen. De Opel Eye-camera vooraan verwerkt de verschillende gegevens waarop de rijhulpsystemen gebaseerd zijn, zoals verkeersbordenherkenning en rijstrookwaarschuwing. Bij dat laatste waarschuwt het systeem met een geluids-en lichtsignaal zodra de bestuurder ongewild de rijstrook verlaat. Uiteraard maakt ook de cruisecontrol met snelheidsbegrenzer het rijden aangenamer. De vooraanrijdingsassistent met voetgangersdetectie en automatische noodrem helpt dan weer ongevallen te voorkomen en is gecombineerd met een speciale waarschuwing bij slaperigheid van de bestuurder. Verder kan de Opel Crossland X optioneel worden uitgerust met een panoramische achteruitrijcamera die de gezichtshoek achteraan de wagen vergroot tot 180°. Parkeren verloopt bovendien nog gemakkelijker met de Parkeerassistent van de laatste generatie. Deze herkent geschikte parkeerplaatsen en parkeert automatisch de wagen. Bovendien kan hij ook automatisch de parkeerplaats verlaten.

Zuinige driepitter

De Opel Crossland X is verkrijgbaar met drie 1,2 liter driecilinder- benzinemotoren. De instap-benzinestoker is goed voor een vermogen van 60 kW/81 pk. De geblazen, direct ingespoten versie van deze driepitter is er in twee vermogensvarianten: 81 kW/110 pk en 96 kW/130 pk. Laatstgenoemde vatriant stak in het vooronder van de testwagen. De van PSA (Peugeot-Citroën) afkomstige turbo-driecilinder van 96 kW/130 pk is een bijzonder aangename benzinestoker die qua prestaties weinig moet onderdoen voor een grotere viercilinder.

In de hogere toeren voelt de driepitter zich minder in zijn sas. Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 9,1 seconden en een gemiddeld brandstofverbruik van minder dan 6 liter is moeiteloos haalbaar. Deze zuinig met de benzine omspringende krachtbron is standaard gekoppeld aan een manuele zesbak met vrij lange schakelwegen. De uitsluitend als voorwielaandrijver te bekomen Opel Crossland X stuurt behoorlijk precies én met voldoende gevoel. De onderstelafstemming is wel vrij strak waardoor oneffenheden in het wegdek wat te nadrukkelijk worden doorgegeven.

Aan de Opel Crossland X 1.2 Turbo(96 kW/130 pk)”Innovation” hangt een prijskaartje van 21.900 euro.