Hoe word je op je 21ste de populairste zangeres van Vlaanderen? Door heel hard te werken, met beide voeten op de grond te blijven staan en uiterst gedisciplineerd te zijn. Dat is de conclusie die je kan trekken wanneer je een uur met Camille Dhont praat. “Als kind volgde ik jarenlang ballet en notenleer, maar dat deed ik eigenlijk niet zo graag. Nu ben ik blij dat ik volhard heb. Ik droomde ervan om zangeres te worden, maar wist niet hoe ik dat moest aanpakken. Mijn ouders hebben mij daarin geholpen en gesteund”, vertelt ze. Of hoe je succes voor een groot stuk ook zelf in de hand hebt.

Deze week lanceerde Camille haar nieuwe album SOS . Het is het zoveelste hoogtepunt in een nu al legendarisch jaar met winst bij The Masked Singer , een succesvolle passage bij Liefde voor Muziek , meer dan honderd optredens en een eigen kledingcollectie. Vanaf morgen weerklinkt ze elke dag in honderdduizenden huiskamers, want ze zong de nieuwe begingeneriek van Familie in. En dan moeten in november nog vijf uitverkochte concerten in de Lotto Arena in Antwerpen volgen. Voor Camille gaat momenteel een lang gekoesterde droom in vervulling. “Mijn ouders hebben een filmpje van mij waarbij ik als peuter in een roze tutu voor de spiegel liedjes sta te zingen”, vertelt Camille. “De passie voor muziek is er dus altijd al geweest. Mijn papa was producer en muzikant. En zowel langs de kant van mijn vader als van mijn moeder waren er familieleden die erg gebeten waren door muziek. Er zat dus een stevige scheut muzikaliteit in mijn opvoeding. Toen ik acht jaar oud was, nam ik samen met papa een kerstsingle op die eigenlijk alleen voor de familie bestemd was. Ik droomde er toen van om Lady Gaga te worden.”

Een droom waar je blijkbaar hard voor wilde werken, want als kind volgde je zowel notenleer, dictie als danslessen.

“Dat was zeker zo. Elk moment dat ik niet op school zat, was ik er mee bezig. In het eerste leerjaar al ging ik vijf dagen op zeven dansen. Heel uiteenlopende genres: ballet, maar ook funk, jazz, hiphop of streetdance. Ballet vond ik absoluut niet leuk, maar mama stimuleerde mij daarin en zei dat me dat later goed van pas zou komen. Ik deed het uiteindelijk 13 jaar. Datzelfde gold voor notenleer. Op het moment zelf dacht ik, oh no , maar papa vond het belangrijk dat ik die muziekopleiding volgde, vijf jaar in totaal. Ik ben heel blij dat ik toen volhard heb, want nu kan ik mezelf op piano begeleiden wanneer ik zing. Soms moet je dingen die je niet leuk vindt toch gewoon doen. Ik ben blij dat mijn ouders me daarin geholpen en gesteund hebben, want ik was heel graag met muziek bezig, maar wist als kind zelf niet hoe ik dat moest aanpakken.”

Was er naast muziek ook plaats voor andere zaken in jouw jeugd?

“Ik stond daar toen niet bij stil, maar er is ook altijd een droom geweest om actrice te worden. Samen met een vriendin schreef ik toneelstukjes uit op papier. Ik heb ze onlangs per toeval teruggevonden bij het opruimen van mijn kamer. Mijn opa had een groot poppenhuis van twee meter hoog met drie verdiepingen en een lift gebouwd. Als kind was ik voortdurend verhalen aan het verzinnen voor mijn Barbiepoppen. Acteren heeft me dus ook altijd al geboeid.”

Je maakte deel uit van de cast van de Ketnet-reeks ‘#LikeMe’ waarin je zowel kon acteren als zingen. Wat is het belangrijkste wat je daar hebt geleerd?

“Voor mij was #LikeMe één grote leerschool. Acteren voor de camera, workshops doen, heel hoog zingen, … Ik heb daar op het vlak van werken meer geleerd dan waar dan ook. Acteren is nu wat naar de achtergrond verschoven, maar dat vind ik niet erg. Muziek neemt de grootste plek in mijn hart in, al zou het wel leuk zijn als het in de toekomst nog eens terugkomt.”

 

Veel mensen beseffen niet hoeveel werk er zit in alles wat ik doe

Niet alleen voor jou, maar ook voor Pommelien Thijs en Maksim Stojanc was ‘#LikeMe’ een springplank. Zoveel talent dat uit één serie komt, dat kan geen toeval zijn.

“Ik denk dat men heel sterke audities gehouden heeft toen de cast moest samengesteld worden. Elk van ons heeft een sterk karakter en doordat de reeks op zich ook bijzonder populair werd, waren er voor ons kansen. Het is tof om te zien dat iedereen zijn eigen ding doet en dat we allemaal onze eigen muziekstijl hebben ontwikkeld.”

Was de samenwerking met Regi voor zijn single ‘Vergeet de tijd’ hét sleutelmoment in de lancering van jouw carrière als zangeres?

“Ja, dat klopt. Hij had me gezien bij het Gala van de gouden K’s en nodigde me uit om bij hem in de studio een nummer in te zingen. Hij is het ook die me heeft voorgesteld aan CNR Records. Zo kon ik mijn vleugels uitslaan en aan een eigen solocarrière bouwen.”

Wat heb je geleerd van Regi?

“We zijn samen op zoek gegaan naar mijn eigen stemgeluid. Bij #LikeMe zat ik altijd in een personage. Door zowel met Regi als solo muziek te maken, heb ik mijn eigen sound gevonden en ontdekt hoe ik als zangeres wil klinken.”

Deze week verscheen je nieuwe album ‘SOS’. Ben je veel geëvolueerd sinds je debuutalbum ‘Vuurwerk’?

“Ik ben heel trots op dit album, omdat het perfect weergeeft hoe de artiest Camille echt is. Ik sta er voor duizend procent achter. Mijn eerste album was nog meer experimenteren en kijken wat ik leuk vond en wat niet. De nummers op dit nieuwe album heb ik specifiek voor mijn fans geschreven. Vandaar ook de titel SOS . Het is Camille to the rescue . Met mijn muziek wil ik de mensen kracht geven. Ben je blij, dan hoop ik dat je bij het beluisteren van SOS extra vrolijk wordt. Heb je een gebroken hart, dan kan het nummer Hartenbreker troost brengen. Een jongen vertelde me onlangs dat zijn vriendin hem bedrogen had en dat het liedje Geen tranen meer over hem erdoorheen heeft geholpen. Ik vind het fijn dat mijn muziek iets kan betekenen voor mensen, in wat voor situatie dan ook.”

Aanvankelijk zou je in november één keer in de Lotto Arena staan, daar zijn ondertussen vier extra uitverkochte concerten bijgekomen. Moest je even in je arm knijpen toen je dat hoorde?

“Ik weet nog dat mijn manager William zei dat we naar de Lotto Arena zouden gaan, en dat ik dacht: wat gaan wij daar doen? Toen de zaal snel uitverkocht was, was ik echt verbaasd én fier: ik mag optreden voor 5.500 mensen. En straks doe ik dat vijf keer! Wat is dit eigenlijk? (verwonderd) Dat is supertof, ik heb echt de allerleukste fans. Helemaal solo in de Lotto Arena, dat zal toch een mijlpaal zijn. En daarna komt er nog een theatertour in 2023.”

Begin dit jaar was je ambassadrice van de Week tegen Pesten. Waarom wilde je je daarvoor engageren?

“Ik vond het belangrijk omdat ik volledig achter deze campagne sta. Mijn muziek heeft veel empowerment en wil de boodschap geven dat je je niet moet laten doen. Dat betekent niet dat je je gevoelens moet negeren, maar als anderen negatief tegen je doen, luister dan niet naar wat ze zeggen. Ik was blij dat Ketnet me voor deze campagne vroeg, omdat ik in #LikeMe de pestkop vertolkte. Het was dan ook met veel enthousiasme dat ik het campagnelied Diamant heb geschreven.”

Ik droom van een internationale carrière, maar ben daar ook realistisch in

Ben je zelf met pesten geconfronteerd op school?

“Ik denk dat iedereen daar wel eens mee te maken krijgt. In de lagere school heb ik dit ook meegemaakt, dan waren er ook momenten dat ik er niet echt bij hoorde. Er werd een feestje georganiseerd, maar die ouders zeiden dat Camille niet mocht komen en wie bevriend is met Camille ook niet. Zelf lag ik daar niet zo hard van wakker, maar mijn mama zat daar wel mee. Ouders zijn vaak overbezorgd. Zelf ben ik iemand die alle negatieve dingen gewoon probeer te vergeten.”

Er komt dit najaar een docureeks over jou op VTM. Welke Camille gaan we daarin zien?

“Het wordt een inkijk in mijn leven achter de schermen. Mensen zien altijd het afgewerkte product: een optreden of een album, maar in de docureeks tonen we het hele traject ernaar toe: hoe we de shows in de Lotto Arena voorbereiden, hoe ik mijn kledingcollectie bij JBC heb afgewerkt, … Veel mensen beseffen niet hoeveel werk er zit in alles wat ik doe. Ze zien mij optreden, maar weten niet dat er soms drie of vier optredens per dag zijn. De docureeks geeft daar dus een inkijk in. Ik vind het ook fijn om te kunnen vertellen hoe ik alles nu beleef.”

Je wordt ook privé gevolgd. Vind je het moeilijk om een stuk privacy op te geven?

“Ik ben net heel dankbaar dat ik zo’n docureeks krijg. Er zijn weinig artiesten die dat hebben. Dat vind ik wel straf. Heeft Clouseau dat eigenlijk? Die mannen zouden dat toch ook moeten hebben.”

Kunnen fans al niet alles volgen via jouw sociale media?

“Ja, maar het is toch anders. Sociale media gebruik ik vooral om mijn muziek te promoten en om mijn dankbaarheid te uiten naar de fans toe. Ik probeer daar ook wel persoonlijke dingen in te steken, maar ik ben geen vlogger. Op mijn sociale media hou ik het dus vrij werkgerelateerd.”

2022 is een superjaar voor jou. Hoe blijf je daar nuchter bij en vermijd je dat je gaat zweven?

“Ik ben er de persoon niet naar om te gaan zweven. Ik vind het zo leuk om op het podium te staan. Als je zo hard met je passie bezig bent, dan kan je toch niet gaan zweven?”

Is het moeilijk om dat hoge tempo vol te houden?

“Het is inderdaad wel zo dat ik altijd blijf werken. Ik doe soms dagen van 16 of 18 uur. 7 dagen op 7. Maar het lukt allemaal vlot. Er zijn wel mensen die zeggen dat ik soms wat rust moet nemen, maar ik denk dan: zolang ik het leuk vind, is het allemaal goed, toch?”

Heb je tijd om van je succes te genieten?

“Als ik een award win, zal ik niet tot een gat in de nacht gaan feesten. Dat kan ik niet. Dan zet ik mijn trofee op een kast en kijk er af en toe eens naar. Dat geeft me voldoening.”

Jonge internationale artiesten die plots heel succesvol worden, hebben het vaak moeilijk om daarmee om te gaan. Ben je op je hoede voor mogelijke negatieve gevolgen? Bij pakweg een Amy Winehouse is het fout afgelopen.

“Ik heb nog nooit drugs gebruikt of gerookt en ik drink ook geen alcohol voor mijn stem. Ik ben heel verantwoordelijk op dat vlak. Ik heb ook niet het gevoel dat ik die middelen nodig heb. Ik drink gewoon water. Ik zit al in dit wereldje van mijn 16 jaar, ik kan er dus wel mee om. Ik ben heel erg gedisciplineerd en heb ook een heel goed team rond mij. En België is ook een heel respectvol land naar artiesten toe.”

Is Vlaanderen wel groot genoeg voor jou? Er zijn plannen om naar Duitsland te trekken. Is het jouw ambitie om ook internationaal door te breken?

“België zal altijd de belangrijkste plek in mijn hart innemen. De liefde voor mijn fans hier is héél groot. Ik ben al een paar keer in Duitsland geweest en heb het team daar ontmoet. We hebben al wat kleine dingen gedaan, maar ik ben daar ook heel realistisch in. In Duitsland ben ik totaal onbekend en moet ik van nul beginnen. Als ik iets doe, wil ik dat het perfect is. Ik wil in november iedereen een vette show bezorgen in Antwerpen. Ik wil dat niet eventjes tussen de soep en de patatten doen omdat ik ook in Duitsland zou moeten zijn. Ik wil wachten tot we ook daar een perfect plan hebben en we Camille in België en Duitsland goed met elkaar kunnen laten matchen. Als ik echt zot mag doen, dan droom ik wel van een internationale carrière. Maar ik kom ook altijd terug naar België, hoor!” (lacht)

Is er een collega-artiest die je enorm waardeert?

“Ik waardeer iedereen, en dat meen ik. Iedereen doet zijn eigen ding. Ariana Grande zingt in een liedje: “ just know, there is so much room at the top ”. Dat vind ik een prachtige zin. Soms lijkt het alsof er concurrentie moet gevoerd worden tussen artiesten, maar daar ga ik echt niet aan meedoen. Ik gun iedereen zijn succes. Als je dat niet doet, ben je het zelf ook niet waard.”

De VRT gaat preselecties houden voor de Belgische kandidatuur voor het Eurovisiesongfestival in 2023 en kijkt daarvoor ook in jouw richting. Ga je meedoen?

“Ze hebben mij inderdaad gevraagd, maar ik vind mezelf nog iets te jong en onervaren. Ik zou het fijner vinden als ik eerst nog die Lotto-concerten, de theatertournee en nog een festivalzomer kan doen. Dan heb ik al een pak meer ervaring en weet ik beter wat ik kan, wat mijn stem kan en hoe die reageert bij elk soort stress. Het Eurovisiesongfestival is heel intens. Heel Europa kijkt mee. Ik vind het een hele eer dat de VRT aan mij denkt, maar 2023 is te vroeg. Maar ik zeg niet dat ik het nooit zou willen doen.”

Het album SOS van Camille is nu overal te koop. Info en tickets over de theatertournee via www.gracialive.be

(foto’s Pieter Clicteur)