Het gaat slecht met de goede doelen

De Week van het Goede Doel gaat maandag van start, een online festival om verenigingen te steunen tijdens de coronacrisis. Die week is broodnodig, want één op de vier deelnemende goede doelen tijdens de campagne iksteunmingoededoel.be heeft nog geen cent ingezameld. Ook gevestigde waarden delen in de klappen. Zo verliest Broederlijk Delen 1,2 miljoen euro, bijna de helft van haar campagne-inkomsten. “En de crisis is nog niet voorbij.”

Geen geldinzamelingen naar aanleiding van De Warmste Week en dus geen welgekomen financieel duwtje in de rug. Voor veel verenigingen is 2020 een jaar om snel te vergeten. Om de schade alsnog te beperken, besloten meer dan vijfhonderd goede doelen eind vorig jaar om de handen in elkaar te slaan en www.iksteunmijngoededoel.be op te starten. Iedereen die dat wenste, kon een bijdrage leveren.

De slotweek van het event begint maandag met een online festival. “Er werden 504 goede doelen geregistreerd en voorlopig is al 987.898 euro opgehaald, een zeer mooie som”, zegt woordvoerder Bart Wolput. “Maar niet iedereen deelt in de koek. Een op de vier organisaties heeft geen centen ontvangen tijdens de actieperiode. Vooral de verenigingen die zelf acties op touw zetten, kennen succes. Gemiddeld werd 3.751 euro opgehaald per organisatie. We hopen tegen eind volgende week de grens van 1 miljoen euro te bereiken tijdens de Week van Het Goede Doel. Inschrijven tegen vrije bijdrage kan nog altijd.”

Geen sponsortochten

Een organisatie die ferm in de klappen deelt, is Broederlijk Delen. Dat de paasvakantie met een week vervroegd werd, is een extra opdoffer. “Heel wat onderwijsinstellingen maken van de laatste week voor de paasvakantie gebruik om een evenement in het teken van Broederlijk Delen te organiseren”, zegt verantwoordelijke scholenwerking in West-Vlaanderen Mieke Casteleyn. “Dit valt nu helaas weg. Al voor het tweede jaar op rij delen we flink in de klappen. Vorig jaar haalden we in alle scholen in Vlaanderen 156.000 euro op, in 2019 was dat nog 654.000 euro. Het verschil is dus erg groot. We wachten af wat het dit jaar wordt.”

“2020 was geen goed jaar voor onze organisatie”, geeft directeur Lieve Herijgers toe. “We klokten af op 1,2 miljoen euro minder campagne-inkomsten. Dat is veel op een totale campagne-opbrengst van 3 miljoen euro. Er werden vooral veel minder acties opgezet, want door corona mogen mensen niet samenkomen. Sommige donateurs die de crisis niet voelden, steunden ons sterker, maar we zagen ook heel wat mensen afhaken omdat ze het zelf financieel moeilijker kregen. Uiteraard hebben we daar begrip voor.”

Voor 2021 is Herijgers iets optimistischer. “Er worden coronaveilige sponsortochten georganiseerd en apero- en ontbijtboxen verkocht door onze vrijwilligers. Deze initiatieven zullen wellicht onze redding zijn, maar de mindere cijfers hebben sowieso een weerslag op onze werking op lange termijn. Als we in 2022 ons nieuwe vijfjarenplan indienen, zal dat met een kleiner programma en dus minder partners zijn. Voorlopig konden we het doen met onze reserves waardoor we nog geen enkele partner in het zuiden in de steek moesten laten. Maar we zitten het tweede jaar in crisis en we weten niet wat volgend jaar zal brengen. De centen zijn broodnodig. We hopen wel dat de mensen ons zullen blijven steunen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier