Het éérste gesprek met Sam van Rooy, nieuw boegbeeld van Vlaams Belang, poulain en opvolger van Filip Dewinter: “Het is dom om over huidskleur te spreken”

Baby Dewinter. Ranzigaard. Fascist. Te radicaal voor Wilders. Deel van de duivelse driehoek. Het is weinig fraai wat over Sam van Rooy verschijnt. Het frustreert de man, bekent hij. “Journalisten praten altijd óver mij, maar nooit mét mij.” Welaan dan: tijd voor een gesprek met het nieuwe Antwerpse boegbeeld van Vlaams Belang. Van Rooy is meteen vlijmscherp. Zelfs zijn voorzitter krijgt een tik.

Hij wou eigenlijk schrijver worden. Hij was amper twaalf, toen al twee succesvolle jeugdboeken op zijn naam stonden. “Ik was de best verkochte auteur van de Boekenbeurs. Er stonden honderden mensen aan te schuiven voor een handtekening. Cameraploegen kwamen van heinde en verre om te ontdekken wie dat kind was.” Sam van Rooy glimlacht als hij terugdenkt aan die tijd. Hij is echter geen schrijver geworden. Hij ruilde de pen voor de fiets omdat hij niet kon stilzitten. Hij is drie jaar semiprof geweest. “Ik was van de generatie Van Avermaet, Roelandts en Bakelants. Van Avermaet was outstanding , maar voor de anderen moest ik niet veel onderdoen. Ik ben echter gestopt omdat het moeilijk te combineren was met mijn studies én omdat ik voelde dat ik zonder doping te kort zou komen. ( benadrukt ) Ik heb nóóit gepakt.”

Finaal is het dus de politiek geworden. Opvallend: voor elk van zijn roepingen is hij geïnspireerd door zijn vader Wim van Rooy, schrijver en islamcriticus. “Ik was een vrij moeilijk kind, een rebel. Mijn ouders hebben dat goed aangepakt. Mijn vader is zeker mijn grote voorbeeld. Ik kom trouwens uit een links nest. Mijn vader stemde altijd links. Hij schopt vandaag tegen de schenen van de islam, zoals hij vroeger deed tegen de katholieke kerk. Toen deden de socialisten vrolijk mee, vandaag niet meer. Ik zeg daarom: niet mijn vader is veranderd, maar de linkse partijen.”

Wie is uw politieke vader: Geert Wilders of Filip Dewinter?

“De twee. Geert was mijn eerste leermeester. Ik heb een half jaar voor hem mogen werken. Een ongelooflijk leerrijke ervaring. Daarna werd ik woordvoerder van Filip, één van de meest invloedrijke politici van de voorbije decennia. Het is een grote eer dat ik hem mag opvolgen als fractieleider in Antwerpen. Al lijk ik karakterieel wellicht iets meer op Geert. Ik hou van de Nederlandse mentaliteit. Heel direct. Ik ben ook zo.”

Bent u extreemrechts?

“Neen, want dat staat voor fascisme. Dat is revolutionair, gewelddadig en antidemocratisch. Ik ben geen van de drie. Ik ben een antifascist. ( windt zich op ) Ik word écht kwaad als mensen mij fascist of racist noemen. Anderen in mijn partij zouden de schouders ophalen, ik niet. Ik vind dat laster. Ik heb daarom politicoloog Carl Devos aangeklaagd. Hij noemt mij racist, maar hij kan dat niet bewijzen.”

Zou u ooit de nazigroet brengen?

( zucht ) “Neen, natuurlijk niet. Als iemand dat doet in mijn bijzijn, dan zou ik dat keihard veroordelen.”

Er zijn wel wat partijgenoten die betrapt worden op nazisympathieën. Wat moet daarmee gebeuren?

“Je moet eerst een gesprek voeren. Als ze berouw tonen en hun fout inzien, dan kan een tweede kans volgen. Zo niet, dan is het verhaal voorbij.”

Uw voornaamste strijdpunt is de strijd tegen de islam. Waarom?

“Omdat de islam de grootste bedreiging vormt voor onze vrijheid. Dat is mijn diepste overtuiging. Ik heb de Koran en de Hadith ( het leven en de woorden van Mohammed, red. ) gelezen, ik weet wat daarin staat. De leerstellingen van de islam staan haaks op de waarden van onze vrije samenleving.”

Kan dat niet evolueren? Het christendom is ook geëvolueerd.

“Neen, en dat maakt me moedeloos. Er zijn veel stemmen in de moslimwereld die het anders willen. Maar wie dat probeert, wie bijvoorbeeld een liberale moskee opricht, wordt meteen met de dood bedreigd. Dat is het trieste lot van elke islamhervormer. De verschillen met het christendom zijn fundamenteel. Zo is de Koran het letterlijke woord van God. Dat kan dus niet veranderen. De Bijbel daarentegen is mensenwerk. Ook de verschillen met het jodendom zijn fundamenteel.”

Als ik het obstakel zou zijn voor een coalitie met N-VA, dan zet ik graag een stap opzij

Wil u de islam verbieden?

“De islam is een totalitaire ideologie met een religieus randje, en valt dus niet onder vrijheid van religie. Ik vergelijk het met het nazisme en het communisme. Alle openbare uitingen van de islam moeten verboden worden. Dat betekent: geen subsidies, geen moskeeën, geen Koranscholen, geen hoofddoeken. Wat iemand doet in zijn huiskamer is een ander verhaal. Je kan en moet niemand verbieden om thuis een tapijt te ontrollen.”

Vindt u dat zelf realistisch? De islam is erkend als religie.

“Ik zal eerlijk zijn: hoe meer moslims er komen, hoe minder realistisch dat wordt. Let wel: je zal mij nooit horen zeggen dat elke moslim een probleem is. Er zijn veel zelfverklaarde moslims. Dat zijn mensen die vinden dat ze moslim zijn, maar niet leven naar de regels en de wetten van de islam, de sharia . Die mensen moeten we aan onze kant krijgen, als ze tenminste onder ogen zien dat de islam niet deugt. Dat wordt de uitdaging. Als dat lukt, is er misschien een kleine kans op hervorming.”

“Ik word écht kwaad als mensen mij fascist noemen. Anderen in mijn partij zouden de schouders ophalen, ik niet.”
“Ik word écht kwaad als mensen mij fascist noemen. Anderen in mijn partij zouden de schouders ophalen, ik niet.” (foto Christophe De Muynck)

Bent u even kritisch voor de joodse gemeenschap?

“Ik vind van wel. Al is er een fundamenteel verschil. Het jodendom is de voorloper van het christendom en dus een wezenlijk onderdeel van onze cultuur. Maar oké, er gebeuren ook daar dingen die niet koosjer zijn. Als een joodse school de evolutieleer negeert, dan moeten we ons daar even kritisch over uitspreken.”

Maar dat doet u niet.

( even stil ) “Dat kan kloppen. Ik ben wellicht iets braver voor hen.”

Om electorale redenen.

( feller ) “Néén. Omdat de joodse gemeenschap één van de grootste slachtoffers is van de islamisering. Dáárom. Als het zo voort gaat, is er over dertig jaar geen joodse gemeenschap meer in Antwerpen. Ik heb veel joodse vrienden. Zij overwegen te verhuizen naar Israël omdat ze bang zijn van het islamitisch antisemitisme en de terreur.”

Orthodoxe joden leven dikwijls in gesloten wijken. Geldt ook voor hen uw motto: aanpassen of opkrassen?

“Dat geldt voor iedereen die hier toekomt, maar niet voor wie hier geboren is en alleen onze nationaliteit heeft.”

Ah. Als u die lijn doortrekt, dan moet u ook de Belgische IS-strijders hier berechten.

( aarzelend ) “Ik zou jihadisten nooit terughalen, maar als ze hier al zijn en ze hebben geen dubbele nationaliteit, dan kan je niet anders.”

Vindt u ook dat het blanke een dominante factor moet zijn in onze samenleving, zoals uw voorzitter Tom Van Grieken zegt in De Tijd?

“Dat was geen slimme uitspraak. Ik zou dat niet gezegd hebben. Het moet gaan over ideologie, cultuur en gedrag, niet over huidskleur. Ik begrijp wel wat Tom wou zeggen. Charles de Gaulle zei ooit ook zoiets. Wij willen dat onze Europese cultuur dominant blijft en die is nu eenmaal gebouwd in een dominant blanke omgeving. Dat zijn de feiten. Maar dat mag geen voorwaarde zijn.”

Uw vriendin is van Iran. Wat vond zij van die uitspraak?

“Zij deelt mijn mening. Ze heeft begrip voor zijn redenering, maar het is dom om over huidskleur te spreken.”

We moeten méér mensen met migratie-achtergrond op onze lijsten krijgen. Ik wil daar werk van maken

Hebt u dat ook gezegd aan uw voorzitter?

“Ja, we hebben gebeld. Hij beseft dat zelf ook. Wij willen dat de autochtone Vlaming dominant blijft, maar dat kan ook iemand met migratieachtergrond zijn, op voorwaarde dat die onze cultuur omarmt. Die hoeft dus geen eeuwenoude Vlaamse stamboom te hebben. ( op dreef ) Toen ik fractieleider werd, heb ik beloofd om scherper af te lijnen wie het kaf is en wie het koren. Wij mogen niet de suggestie wekken tegen alle mensen met migratieachtergrond te zijn. Meer zelfs: we moeten méér van die mensen op onze lijsten krijgen. Ik wil daar werk van maken. Dat zal onze zaak ten goede komen.”

U werd door Wilders op non-actief gezet na een filmpje waarin u enkele vrouwen volgt in een Nederlands winkelcentrum en hen tuig noemt. Vindt u dat kunnen?

( zucht ) “Uw formulering is fout. Ik heb drie vrouwen kortstondig gefilmd. Zij droegen een boerka, hét symbool van islamisering en vrouwonvriendelijkheid. That’s it . Ik heb die vrouwen niet lastig gevallen en niet gevolgd. Toen ik dat filmpje op Facebook zette, ontspon er zich een verhitte discussie. En ja, toen heb ik die vrouwen tuig genoemd. Dat was fout, want het is waarschijnlijk dat die vrouwen niet zelf gekozen hebben voor een boerka. Ik heb daar ook afstand van genomen in een lang artikel.”

Ik vind het akelig om mensen te filmen en online te zetten.

( fel ) “Die vrouwen waren onherkenbaar. Ik mag toch een probleem aankaarten?”

U viseert mensen, terwijl uw partij beweert structuren te viseren. Wat wordt het nu?

( kwaad ) “Ik ga niet akkoord. Ik viseer géén mensen. Hoe moet ik anders bewijzen dat de islamisering bezig is? Als ik geen video of foto heb, zeggen mensen dat ik lieg.”

U noemt ook journalisten tuig, op enkele uitzonderingen na. Waarom doet u dat?

“Dat was een tweet van Geert Wilders. Ik heb die inderdaad gedeeld. Ik zou nu kunnen zeggen dat tuig te sterk uitgedrukt is, enzovoort. Maar u moet toch eens lezen wat journalisten allemaal over mij schrijven. Of hoe ze mijn woorden verdraaien.”

U ontmenselijkt mensen. Dat doet denken aan fascistische gruwel.

( windt zich op ) “Komaan, dat is toch niet ontmenselijken? Veel journalisten tonen slecht gedrag, daarom noem ik ze tuig. Het werkt in twee richtingen, hè. Ik word uitgescholden voor extreemrechts en racist. Dat is liegen.”

Zal u in 2024 de Antwerpse lijst trekken voor de lokale en de Vlaamse verkiezingen?

( lacht ) “Ik zal voor één keer politiek correct antwoorden: het is te vroeg om daarover te spreken. Ik moet het vooral verdienen om de lijst te mogen trekken. Ik meen dat. Ik wil de komende jaren bewijzen dat ik het waard ben om Filip op te volgen.”

(foto Christophe De Muynck)

Uw partij wil aan de macht komen in Vlaanderen. Denkt u dat N-VA overstag zal gaan?

“De N-VA is een machtspartij zoals alle klassieke partijen. Als we samen een meerderheid hebben, dan komt er een coalitie. Ik zou niet weten waarom niet. De Wever heeft vorig jaar zelfs de deur opengezet naar de PS, zijn aartsvijand. Ik zal meer zeggen: als N-VA het niet doet, voorspel ik een opstand in die partij.”

Zou u Dewinter lossen om aan de macht te komen?

“Ik zou niemand lossen. Filip heeft zelf wel aangegeven dat hij een stap opzij wil zetten als hij het obstakel zou zijn. Ik zou hetzelfde doen. Als ik het obstakel zou zijn voor een coalitie, dan zet ik graag een stap opzij. Ik doe niet aan politiek voor mezelf, wel voor onze ideeën. Ik hoop dan wel op een mooie functie als medewerker.” ( lacht )

U zou eens uw holebistandpunt moeten uitklaren. Wat vindt u van de omstreden wet in Hongarije, waar de facto films en reclame met holebi’s verboden worden?

“Die wet is niet zo verregaand als u zegt. Het is verboden vóór 22 uur, maar bon . Ik zou ze zelf niet invoeren. Ik kan ze wel begrijpen vanuit de conservatieve Hongaarse cultuur.”

U beschuldigt de islam van homofobie. Als u consequent bent, moet u ook Orban aanvallen. Hij zet homoseksualiteit op één lijn met pedofilie.

“Dat is zéér kwalijk. Laat dat duidelijk zijn. Daar kan ik geen begrip voor opbrengen. Los daarvan is er een groot verschil. Het is niet in Hongarije dat homo’s de doodstraf riskeren, wél in islamitische landen zoals Qatar.”

Vindt u het homohuwelijk een brug te ver, zoals uw partijgenote Dominiek Sneppe?

“Neen. Ik was blij dat onze voorzitter haar onmiddellijk terugfloot. Ik ben op ethisch vlak wellicht de progressiefste jongen van de partij. Leven en laten leven, zeg ik.”

Vindt u dat holebi’s kinderen mogen krijgen?

“De partij zegt van niet, omdat een kind recht heeft op een vader en een moeder. Ik zie dat persoonlijk anders, ik heb daar geen problemen mee. Er zijn homokoppels die hun kinderen beter opvoeden dan sommige heterokoppels. ( denkt na ) Binnen de partij bestaan hierover diverse meningen, maar wél glashelder is dit: wij staan pal voor de veiligheid en de vrijheid van homoseksuelen op straat. Want dat is mijn vrees voor de toekomst. Nu al durven homo’s in sommige wijken niet meer komen. ( feller ) En wees maar zeker: dat is niet uit schrik voor brave katholieken zoals Dominiek, dat is uit schrik voor spuwende Marokkanen.”

Kijkt u vanavond naar de Rode Duivels?

“Ik denk het niet. Ik ben geen voetbalfan. Die mensen bestaan, hoor, meneer Cobbaert. ( lacht ) De Tour staat wel aangestipt in mijn agenda.”

Hebt u geen spijt dat u geen wielrenner bent geworden?

“Soms wel, ja. Ik heb gekozen voor zekerheid, voor werk als ingenieur, maar ik had misschien het risico moeten nemen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier