Onthutsende resultaten van enquête van Vias: een op de vier jongeren belt niet handenvrij in de wagen

Uit een enquête van verkeersinstituut Vias blijkt dat een op de tien Belgische bestuurders minstens een keer per maand met de gsm in de hand telefoneert. De nieuwe campagne ‘Wagen in, gsm uit’ wil daaraan verhelpen.

Vias ondervroeg ongeveer 6.000 Belgen over hun gedrag achter het stuur. “Bij bestuurders jonger dan 34 jaar doet 23 procent maandelijks wel eens een niet handenvrij telefoontje”, zegt Stef Willems. “Jongeren doen dat opvallend vaker dan bestuurders tussen 35 en 54 jaar (9 procent) of die ouder zijn dan 55 jaar (slechts 3 procent). Dat zijn opvallende cijfers. Bluetoothsystemen zitten in bijna elke wagen. Een simpel telefoongesprek met de gsm in de hand verdubbelt al de kans op een ongeval ten opzichte van een bestuurder die alert is.”

“Daarnaast geeft 21 procent van de jonge bestuurders toe maandelijks wel eens een foto of filmpje achter het stuur te maken. Ook dit gedrag komt vaker voor bij jongeren dan bij oudere bestuurders. Acht procent van de bestuurders geeft ook aan online meetings te volgen. De afleiding hier is zo mogelijk nog groter dan bij een gewoon telefoontje. Het is belangrijk dat werkgevers goede afspraken maken en dat ze niet verwachten dat werknemers tijdens een autorit online beschikbaar zijn.”

Nina Derwael voert actie

Al die afleiding in het verkeer door gsm-gebruik kost in ons land jaarlijks 50 mensenlevens en veroorzaakt 4.500 gewonden, blijkt nog uit cijfers van Vias. De politie voert de controles op. In de eerste zes maanden van vorig jaar werden dagelijks ongeveer 300 boetes uitgeschreven.

Om bestuurders te sensibiliseren, pakken Vias en verzekeraar Baloise nu uit met de campagne Wagen in, gsm uit’. Via radio- en televisiespots maakt Nina Derwael duidelijk dat smartphonegebruik en autorijden niet samengaan. De Olympisch turnkampioen is deze namiddag ook aanwezig op de Antwerp 10 Miles om bestuurders hiervan te overtuigen. Ze zal in een rijsimulator een test afleggen die de gevaren van afleiding achter het stuur illustreert.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier