Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD-136: perfecte verhoudingen, eenvoud en kwaliteit van afwerking

De Alfa Romeo Giulia, opvolger van de 159, genereert ontegensprekelijk heel wat aandacht. Verwonderlijk is dat geenszins, want deze D-segment-sedan markeert nu eenmaal een keerpunt in de Alfa-geschiedenis. De Giulia heeft vandaag de dag wel geen gemakkelijke taak. De zowel elegant als sportief gelijnde vierdeurs moet het in zijn segment immers opnemen tegen kleppers zoals de BMW 3-Reeks, de Jaguar XE en de Mercedes-Benz C-Klasse. Wij reden recent de voor het modeljaar 2020 opgewaardeerde Giulia met de instap-zelfontbrander.

Alfa Romeo stelt terecht dat deze sedan drie kenmerken van Italiaans design in zich verenigt: perfecte verhoudingen, eenvoud en kwaliteit van afwerking. Om een 50/50-gewichtsverdeling mogelijk te maken, zijn de motor en de mechanische componenten tussen de twee assen geplaatst. Dat is ook de reden waarom deze premium-sedan wordt gekenmerkt door zowel zeer korte overhangen, forse achterbumpers, een lange motorkap, dito voorvleugels, een gespierde achtersteven en door een naar achteren geplaatst passagierscompartiment.

Dit alles resulteert bovendien in een erg royale wielbasis (2,82 m). Van bovenaf doet de vorm denken aan een ellips terwijl de zijkant een druppelvorm heeft. Bovendien wordt het design gekenmerkt door een hoogwaardige afwerking.

(Lees verder onder de foto)

Een licht golvend dashboard.

Binnenin wordt gebruik gemaakt van hoogwaardiger materialen en is alles geconcentreerd rond de bestuurder. De zetels zitten voortreffelijk, maar op de achterbank houden hoofd- en beenruimte evenwel niet over. Het dashboard kent een licht golvende vorm en de instrumenten zijn keurig richting bestuurder gemonteerd. De bediening van de belangrijkste functies vindt plaats vanaf het goed in de hand liggende en zowel in de hoogte als diepte verstelbare stuur.

Voor het modeljaar 2020 werd het interieur opgewaardeerd, onder meer door middel van een nieuwe middenconsole, een nieuw gerestyled stuur, een met leder beklede versnellingspookknop met onderaan de keuzehendel een badge in de kleuren van de Italiaanse vlag. Nieuw is eveneens het voortaan 8,8-duim multifunctionele aanraakscherm met nieuwe grafische lay-out in het midden van het dashboard.

Standaard biedt de Alfa Romeo Giulia voortaan een 7-duim tft-scherm in het instrumentenpaneel, een automatische airco(2 zones) evenals rijhulpsystemen zoals onder meer een cruise control, een autonome noodremfunctie, rijbaanbewaking en voetgangersdetectie.

Perfecte gewichtsverdeling

Dieselliefhebbers kunnen in het Giulia-motorengamma terecht bij een in vier vermogensvarianten( 100 kW/136 pk, 118 kW/160 pk, 140 kW/ 190 pk) en 155 kW/211pk te verkrijgen 2.2 liter- viercilinder. Recentelijk reden we de Giulia met de 100 kW/136 pk sterke instap-diesel, die gekoppeld was aan een snel én soepel schakelende ZF-achttrapsautomaat. De zelfontbrander goed voor een hoogste koppel van 450 Nm (bij 1.750 t/m) presteert tussen de 1.500 en 3.500 toeren ronduit voortreffelijk. Zo volstaan slechts 9,5 seconden voor de 0-100 km/u-sprint en houdt de Italiaan het op de Autobahn pas aan 210 km/u voor bekeken.

Het normverbruik komt, aldus de constructeur, neer op 4,2 liter diesel per 100 km, al ligt het in de praktijk eerder bij 6,0 liter. Een bijzonderheid van de Alfa Romeo Giulia is de slimme verdeling van gewichten en materialen teneinde een perfecte 50/50-gewichtsverdeling over de twee assen te bewerkstelligen. Dit is trouwens fundamenteel voor het typische Alfa Romeo-rijplezier en werd mogelijk gemaakt door de lay-out van de wagen te perfectioneren en de zwaardere elementen zo centraal mogelijk te positioneren.

(Lees verder onder de foto)

Een gespierde achtersteven.

Behalve de gewichtsverdeling is – voor een optimale afstelling – uiteraard ook de ophanging essentieel. Zo is voor de vooras gekozen voor een double wishbone-ophanging met semi-virtuele stuuras en wordt achteraan een beroep gedaan op een fraaie multilink-constructie. Om de uitstekende gewicht-vermogensverhouding te bekomen werd de Alfa Romeo Giulia bedacht met onder meer koolstofvezel voor de aandrijfas, de motorkap en het dak naast aluminium voor de motor, de remmen, de ophanging en vele andere koetswerkcomponenten zoals de portieren en de bumpers.

Al bij de eerste bocht weet de Alfa Romeo Giulia te verbazen door de vrijwel perfecte balans in het chassis. Onderstuur kent de achterwielaandrijver eigenlijk niet. De adhesiegrens ligt immers erg ver, want de grip zit op hetzelfde hoge niveau als de balans. Een waar genot is bovendien de hyperdirecte besturing die goed past bij de insteek van het onderstel. Al bij al biedt ook deze Giulia-variant bakken rijplezier. Daarnaast stelt ook het rijcomfort niet teleur. Zowel kleine als grote oneffenheden worden door de uitgekiende ophanging prima verteerd. Bovendien zorgen de geventileerde schijfremmen rondom ook onder zware omstandigheden voor een prima vertraging.

Elke Giulia-uitvoering beschikt over een vernieuwde DNA-selector die het dynamische gedrag van de wagen aanpast aan de wensen van de bestuurder en waarbij nog steeds gekozen kan worden uit 3 rijmodi : Dynamic, Natural en Advanced Efficient. Opbergcapaciteit biedt het voortaan nóg beter afgewerkte interieur in voldoende mate. Het koffervolume tekent voor 480 liter. Een schoonheidsfoutje is evenwel de nogal smalle kofferopening, al is de bagageruimte wel diep en regelmatig gevormd. Een neerklapbare achterbank is enkel tegen meerprijs te verkrijgen.

Aan de Alfa Romeo Giulia-136 Aut. hangt een prijskaartje van 34.900 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier