Salondirecteur Gabriel Goffoy kijkt uit naar de jubileumeditie: “Het Autosalon zit in ons DNA”

De verwachtingen zijn hoog gespannen. Nog zes keer slapen en dan openen de poorten van het honderdste Autosalon van Brussel. Terwijl de andere internationale autosalons van de kalender zijn verdwenen, heeft de Brussels Motor Show de kaalslag overleefd. Organisator Febiac verwacht 350.000 à 400.000 bezoekers voor de jubileumeditie.

(Door Urbain Vandormael)

Het Autosalon van Brussel, een van de oudste op het Europese vasteland, was decennialang dé opener van een nieuw autojaar. Na twee jaar zonder door corona keert de Brussels Motor Show door de grote poort terug. Van zaterdag 14 tot zondag 22 januari verwachten organisatoren en exposanten zo’n 350.000 à 400.000 bezoekers, de terugkeer van een jaarlijks rendez-vous van autofans uit alle hoeken van het land. En wellicht ook uit het buitenland: vanaf nu is de Brussels Motor Show ook het enige internationale autosalon in Europa. Corona en het veranderend koopgedrag hebben voor een kaalslag onder de internationale Autosalons gezorgd.

Veranderend koopgedrag

Door de zware investeringen in elektrificatie, digitalisatie en autonoom rijden, zijn de merken verplicht te bezuinigen op hun marketinguitgaven. Bovendien moeten zij anticiperen op het snel veranderend koopgedrag van de consument: almaar meer kandidaat-kopers gaan online op zoek naar de auto van hun dromen. Zij bezoeken de showroom enkel nog voor het finaliseren van de koopovereenkomst.

 

©JJ DE NEYER jj@triptyque.be ©JJ DE NEYER 

Febiac- en Autosalondirecteur Gabriel Goffoy en zijn team hebben dan ook een concept uitgewerkt dat meteen in de smaak viel van de exposanten. “95 procent van de merken is present. Hun aanwezigheid bewijst dat het Autosalon niets aan uitstraling heeft verloren. Dat Brussel overleeft, heeft ermee te maken dat Brussel zowel een kijk- als een koopsalon is. De bezoekers kunnen er op een innovatieve manier kennismaken met het merken- en modellenaanbod, terwijl kandidaat-kopers profiteren van voordelige saloncondities en de exposanten verzekerd zijn van een return on investment. Kortom, een win-winsituatie voor alle betrokkenen. Dat is ook het beeld dat leeft bij de bevolking. Het Autosalon maakt deel uit van ons DNA en is cultureel erfgoed. Velen van ons hebben als kind het Autosalon bezocht aan de hand van onze ouders, nadien – als volwassene – in het gezelschap van vrienden en collega’s of als kandidaat-koper op zoek naar een nieuwe auto mét korting.”

Dat het Autosalon overleeft, komt doordat Brussel zowel een kijk- als koopsalon is

Het Autosalon mag dan wel honderd kaarsjes uitblazen, Goffoy en zijn team laten het Salon evolueren. “Nieuw zijn het concept en de aankleding van de stands. De stands zijn compacter en overzichtelijker, met de nadruk op beleving en actieve participatie. Wij maken hiervoor gebruik van de modernste communicatiemiddelen en technieken waardoor bezoekers en exposanten persoonlijk met elkaar in contact komen. In die zin is de jubileumeditie niet de laatste in een lange rij, maar de nummer één van een nieuwe reeks van honderd”, benadrukt Goffoy. “Ik heb het volste vertrouwen dat de nieuwe formule zal aanslaan. Wij vragen de bezoekers om online te reserveren. Wie dat voor 14 januari doet, geniet van een voordeliger tarief. Volwassenen betalen 12,50 euro, kinderen van 6 tot 15 jaar 7,50 euro. Daarmee hanteren wij het tarief van 2012. Terwijl alles duurder wordt, worden wij goedkoper!”

Blikvangers

Aangezien alle andere autosalons in Europa van de kalender 2023 zijn verdwenen, hebben heel wat merken Brussel uitverkoren voor de lancering van hun nieuwe modellen. Organisator Goffoy verheugt zich bovendien op de proclamatie van de wedstrijd Auto van het Jaar 2023 op vrijdagnamiddag 13 januari. Vond die in het verleden plaats op de vooravond van de opening van de Geneva International Motor Show, valt die eer nu Brussel te beurt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier