Na historisch slecht jaar wil autosector het tij keren: Prijs- en modellenoffensief moet verkoop aanzwengelen

57
Meer en meer Chinese merken proberen dit jaar een voet aan de grond te krijgen in ons land, zoals Bestune met de T77. (GF)
Meer en meer Chinese merken proberen dit jaar een voet aan de grond te krijgen in ons land, zoals Bestune met de T77. (GF)

Met 383.123 nieuwe inschrijvingen was 2021 een historisch slecht jaar voor de autosector in ons land. In vergelijking met 2020 ging de autoverkoop met nog eens 11,20 procent achteruit. De automerken reageren nu met een groot prijs- en modellenoffensief dat de autoverkoop opnieuw moet aanzwengelen.

Voor het tweede jaar op rij geen autosalon van Brussel, door corona. De late beslissing om de editie 2022 niet te laten plaatsvinden op de Heizel maar in de showrooms van de automerken, was gezien de omstandigheden de enige mogelijke.

Het goede nieuws is dat een nieuwe auto kopen in het nieuwe jaar financieel voordelig blijft want ook zonder groot publieksevenement kunnen kandidaat-kopers genieten van uitzonderlijke saloncondities. In tegenstelling tot de grote buitenlandse autosalons is de Brussels Motor Show (BMS) geen technologiebeurs, maar een kijk- en koopsalon met een half miljoen bezoekers. Afhankelijk van het merk realiseerden de exposanten er tot 30 procent van hun jaaromzet. De return on investment was dus erg groot, een goed salon was meestal de voorbode van een goed jaar voor de autosector.

Pompen of verzuipen

Kandidaat-kopers konden in één dag zowel het modellenaanbod als de prijzen met elkaar vergelijken. Dat is dit jaar, zonder BMS, anders. Het autosalon verplaatst zich de komende weken naar de showrooms van de merken. Kandidaat-kopers moeten dus niet meer naar de Heizel om de auto van hun dromen te ontdekken, dat kan vanaf nu – in een meer ontspannen sfeer en vertrouwde omgeving – bij de merkverdeler om de hoek.

Gezien de terugloop van de autoverkoop kan je er van uitgaan dat de dealers echt alles in het werk zullen stellen om trouwe en nieuwe klanten een warm onthaal te bezorgen en hen de best mogelijke condities aan te bieden. Want ook de merkverdelers hebben zwaar te lijden onder de terugloop van de verkoop. Voor tal van kleinere familiale garagebedrijven is het pompen of verzuipen.

Autosector in volle transitie

Wie zich dit jaar een nieuwe auto aanschaft, zal waarschijnlijk kiezen voor een SUV. Om de redenen die iedereen kent: de hogere zitpositie biedt een beter overzicht over het verkeer, vergemakkelijkt het in- en uitstappen en verschaft een groter veiligheidsgevoel. My SUV is my castle !

Of die ook elektrisch aangedreven is, hangt af van het statuut van de kandidaat-koper. Gaat het om een leasewagen, is de kans groot dat die door zijn of haar werkgever wordt verplicht om voortaan deels of volledig elektrisch te gaan autorijden – wegens de fiscale voordelen voor de werkgever én werknemer.

Door het uitblijven van een aanmoedigingspremie van de overheid blijft een elektrische auto voor de meeste particulieren te duur. Een tweede probleem zijn de lange levertijden. Door het tekort aan halfgeleiders loopt de productie vertraging op. Het goede nieuws is dat er dit jaar zo’n 30-tal nieuwe e-modellen op de markt komen. Daarnaast worden ook de batterijen performanter waardoor de actieradius groter wordt en de laadtijd korter.

In 2022 proberen ook een enkele Chinese merken voet aan de grond te krijgen in ons land en dat baart de Europese constructeurs terecht zorgen. De tijd van de Chinese brol is immers voltooid verleden tijd. (door Urbain Vandormael)