Nieuwe Mercedes-Benz GLA onderscheidt zich veel meer van A-klasse

Anno 2013 onthulde Mercedes-Benz ter gelegenheid van het Autosalon van Frankfurt de GLA, een SUV op basis van de A-Klasse. Na een opfrisbeurt in 2017 vond Mercedes-Benz vorig jaar de tijd rijp voor de tweede generatie GLA. Deze wordt zowel in Duitsland (Rastatt) als in China (Beijing) gebouwd. Deze moet het in zijn segment opnemen tegen de Audi Q3 en de BMW X1. De nieuwste GLA vervolledigt als achtste model de huidige generatie compacte Mercedes-Benz-modellen. Dankzij de wereldwijde beschikbaarheid verwacht Mercedes-Benz dat de GLA één van de populairste modellen van het merk zal worden.

De Mercedes-Benz GLA is 1,5 cm korter, 3 cm breder en 10,4 cm hoger dan voorheen. Bovendien nam de wielbasis met 3 cm toe tot 2,73m. Kenmerkend voor het offroad-design zijn onder meer het steile front en de korte overhangen voor en achter. Het front gaat daarbij subtiel over in de A-stijlen en vervolgens in de visueel compacte raamsectie. Typerend voor de Mercedes-Benz GLA zijn de powerdomes in de motorkap die, samen met de tot 20-duim grote velgen, de zelfverzekerde look accentueren. Al even kenmerkend zijn bovendien de krachtige schouderpartij en de coupéachtige zijruiten. Volgens de constructeur tekent deze opvallende en dynamisch-elegante zijsectie voor een interessant spel van licht en schaduw. Het rooster is net als bij de andere SUV’s van de constructeur voorzien van spijlen, een enkele lamel en een geïntegreerde ster.

Het binnenwerk van de koplampen is in de bekende merkstijl hoogwaardig gedetailleerd en uiterst precies afgewerkt. Het zij- en achteraanzicht wordt bepaald door de gespierde schouderpartij. De portieren reiken over de dorpelverbreders heen, waardoor enerzijds het instapcomfort verbetert en anderzijds de portieropeningen (dus ook de kleren van de inzittenden) vrij blijven van vuil. De achterlichtunits zijn tweedelig, waarbij de reflectoren afzonderlijk in de bumper zijn geplaatst. Hierdoor was het mogelijk de laadopening breder te maken, wat het in- en uitladen vergemakkelijkt. Al bij al onderscheidt de nieuwste GLA zich veel meer van de A-Klasse dan zijn voorganger.

Hoogwaardig, geavanceerd én ruim interieur

Meer dan voorheen oogt dit Mercedes-model nu als een SUV. Dat blijkt onder meer uit een ten opzichte va de A-Klasse 14 cm hogere instap. Feit is dat de GLA van de tweede generatie duidelijk richting B-Klasse neigt. Net als de hoger gepositioneerde modellen heeft ook de GLA recht op een hoogwaardig, geavanceerd interieur. Men kijkt er uit op een dashboard voorzien van optische ‘uitsparingen’ aan bestuurders- en passagierszijde. De uitsparing aan bestuurderszijde wordt gedomineerd door het vrijstaande display, dat in drie varianten leverbaar is. De vijf ronde luchtuitstroomopeningen hebben de welbekende turbinelook. Tot de standaarduitrusting behoort het infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) dat twee derde van de breedte van het dashboard in beslag neemt en dat middels verschillende opties individueel kan worden geconfigureerd. Afhankelijk van de stemming of van de interieuraankleding kan er worden gekozen uit vier displaystijlen (Modern Classic, Sport, Progressive en Discrete).

(Lees verder onder de foto)

Een hoogwaardig interieur.

De krachtige computer, de scherpe beelden en graphics, de full-colour head-up display evenals de spraakbediening die met het commando “Hey Mercedes” wordt geactiveerd, zijn ontegensprekelijk belangrijke pluspunten van dit systeem. Omwille van het bedieningsgemak verdient het systeem niets dan lof.

Al is de lengte afgenomen, de nieuwste GLA biedt niettemin een ruimer interieur. Dat geldt met name voor de beenruimte achterin. Met dank aan de grotere wielbasis is deze is nu zonder meer riant te noemen. Zo kan men er nu bijna moeiteloos met gestrekte benen plaatsnemen. De hoofdruimte is er weliswaar wat minder, maar nog steeds voldoende. Tegen meerprijs is de achterbank in delen verschuifbaar. Ook voorin is het hoogst comfortabel toeven. De zitpositie van zowel de bestuurder als de voorinzittende is nu hoger en meer rechtop dan in het vorige model en bijgevolg meer typerend voor een SUV. Zo zitten de voorinzittenden 14 cm hoger dan in de A-Klasse en 5 cm hoger dan in de B-Klasse.

Het zicht rondom ging er eveneens op vooruit dankzij de geoptimaliseerde vorm van de dakstijlen. Standaard gaat de achterbank in drie delen (40:20:40-verhouding) neer en dit is o.m. handig bij het in-en uitladen van lange voorwerpen. Optioneel is de achterbank 14 cm verschuifbaar, terwijl de rugleuning rechtop kan worden gezet. Op die manier is er ruimte gecreëerd voor bijvoorbeeld grote dozen. De standaard in hoogte verstelbare bagageruimtebodem biedt de nodige variabiliteit. Wanneer de achterbankleuning is neergeklapt en de bagageruimtebodem in de bovenste stand staat, kan er een bijna vlakke laadvloer tot aan de voorzetels gecreëerd worden. Bij zeer grote voorwerpen kan de laadvloer in de onderste stand worden geplaatst, kan de dwarsdrager achter de achterbank worden verwijderd en kan de achterbank-indien voorzien van de optionele lengteverstelling-naar voren worden geschoven. Naargelang de opstelling van de achterbank varieert het koffervolume van 435 tot 1.430 liter.

Tal van rijhulpsystemen

De nieuwste Mercedes-Benz GLA pakt uit met tal van geavanceerde rijhulpsystemen. De allernieuwste functies van het rijhulppakket omvatten bijvoorbeeld de afslagfunctie, de noodrijbaanfunctie, de uitstapwaarschuwingsfunctie bij naderende fietsers of voertuigen alsook voetgangersdetectie bij een zebrapad. De GLA is overigens in staat om te reageren als de bestuurder dat niet doet. Zo is de nieuwste GLA standaard voorzien van een actieve spoorassistent en een uitgebreide actieve remhulp. In veel situaties kan laatstgenoemd systeem een aanrijding voorkomen door autonoom te remmen of zo de gevolgen ervan te beperken. Bij stadssnelheden is het systeem ook in staat om te remmen voor stilstaande voertuigen en overstekende voetgangers. Voorts is de GLA in staat om deels autonoom te rijden. Hierbij houdt de auto de verkeerssituatie nauwlettend in het oog. Verbeterde camera-en radarsystemen maken het mogelijk ver vooruit te kijken.

De GLA maakt eveneens gebruik van kaart-en navigatiegegevens voor zijn assistentiefuncties. Zo kan de actieve afstandsassistent ‘Distronic’ als onderdeel van het optionele rijassistentiepakket de bestuurder in tal van situaties routegerichte ondersteuning bieden en de snelheid anticiperend aanpassen, bijvoorbeeld bij het naderen van bochten, kruisingen of rotondes.

Motoren

Het Mercedes-Benz GLA-motorenaanbod omvat benzinestokers, zelfontbranders evenals een plug-in hybride met een gecombineerd vermogen van 160 kW/218 pk. De instap-benzineversie is de GLA 180, waarvan de 1,4 liter benzinemotor goed is voor 100kW 136 pk. Hoger gepositioneerd zijn de GLA 200 en 250, respectievelijk goed voor een vermogen van 110 kW/150 pk en 165 kW/224 pk. De AMG GLA 35 en AMG GLA 45 worden opgegeven voor een vermogen van resp. 225 kW/306 pk en 310 kW/422 pk. Dieselen kan met de GLA 180d van 85 kW/116 pk, de GLA 200d van 110 kW/150 pk en last but not least de GLA 220d van 140 kW/190 pk.

(Lees verder onder de foto)

Het zij- en achteraanzicht wordt bepaald door de gespierde schouderpartij.

Wij reden recent de GLA 200d, waarvan de 110 kW/ 150 pk rijke tweeliter-viercilinder standaard gekoppeld is aan een alert schakelende 8-trapsautomaat met dubbele koppeling. Deze uitvoering moet in de GLA 220d (190 pk) zijn meerdere erkennen. De 200d en 220d zijn in beginsel voorwielaangedreven, maar tegen meerprijs te bekomen als 4Matic. De GLA 35 daarentegen heeft al van huis uit vierwielaandrijving. De GLA 200d heeft Mc Pherson veerpoten vooraan en een moderne multilinkconstructie achterop.

De constructeur ziet de GLA als een sportiever alternatief voor de B-Klasse. De besturing is daartoe evenwel ietwat te licht en mocht ook wat communicatiever zijn. De testwagen was voorzien van de optioneel te bekomen AMG-Line met onder meer een verlaagd onderstel en 19-duims wielen. Eigenlijk rijdt de voorwielaangedreven Mercedes-Benz GLA 200d als een eigentijdse hatchback. Hij is keurig te plaatsen, wendbaar en vertoont een voorspelbaar weg- en bochtgedrag. Het brandstofverbruik stemt ons met een gemiddelde van 5,6 liter diesel per 100 km eveneens tevreden.

Aan de Mercedes-Benz GLA 200d hangt een prijskaartje van 38.357 euro

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier