Opgefriste Suzuki Ignis mikt op hippe stadsbewoners

Met de tegen het B-segment aanleunende Ignis  heeft Suzuki een ultracompacte SUV in huis.  Volgens de constructeur heeft de Ignis  vooral hippe stadsmensen als doelgroep en dit ongeacht hun leeftijd.  Goed om weten is dat Suzuki al in 2001 de eerste Ignis op de markt bracht. Anno 2016 werd de A-segmenter ingrijpend veranderd en dit jaar onderging de Ignis een milde facelift. In zijn klasse moet de Suzuki het opnemen tegen onder meer de Fiat Panda en de Renault Twingo. Wij reden recent de voorwielaangedreven Suzuki Ignis 1.2 Grand Luxe.

Voor het modeljaar 2020 onderging de Ignis een vrij milde facelift, waarbij vooral het front onder handen werd genomen. Zo verdween de chromen streep op het rooster en zijn er voortaan vier aparte chromen exemplaren te zien tussen de led koplampen. Voorts zijn de mistlampen hoger geplaatst en is de luchtinlaat op de voorbumper groter geworden.  Bovendien oogt zowel de voor-als achterbumper een stuk robuuster, terwijl een zilverkleurige beschermplaat voor-en achteraan het SUV-karakter accentueert. De C-stijlen zagen we al eerder bij de Suzuki Cervo, terwijl de spatborden vooraan en de schelpvormige motorkap elementen zijn die we ook aantreffen bij andere Suzuki-SUV’s.

De nieuwste Suzuki Ignis is verkrijgbaar in maar liefst 11  tinten,  waarvan er zeven te combineren zijn met een contrasterende dakkleur.  Ondanks zijn compacte formaat geniet de nieuwste Suzuki Ignis van een ruim interieur. Zowel hoofd-als beenruimte zijn dik in orde. Voorin zit men op stevige zetels,  zij het met een wat korte zitting en waarbij men uitkijkt over een multimediascherm. Dat laatste omvat zowel het 3D-navigatiesysteem, de spraakherkenning voor diverse functies evenals de Bluetooth-verbinding om handsfree te bellen en audio te streamen.

Connectiviteit

Het systeem omvat eveneens een parkeerhulp met achteruitrijcamera evenals optimale  connectiviteit voor  smartphones. Alle verbindingsprotocollen zijn aanwezig: Android Auto, Apple CarPlay en MirrorLink.  Met het eerste kan Android ook in de wagen worden gebruikt. De app helpt de chauffeur geconcentreerd te blijven op de weg en gebruikt diensten van Google zoals Google Maps en Google Search.  AppleCarPlay helpt iPhone-bezitters  dan weer de beste route te vinden. Je kan dus bellen, berichtjes  versturen en ontvangen evenals muziek beluisteren zonder verstrooid te raken.  MirrorLink ten slotte laat de apps op je smartphone verschijnen op het aanraakscherm.

(Lees verder onder de foto)

Het informatiedisplay houdt je op de hoogte van o.m. brandstofverbruik, brandstofbesparing en rijbereik.

Het instrumentarium is overzichtelijk en dankzij de hoge zitpositie heb je een prima zicht op het verkeer. Het stuur is net als de chauffeurszetel  overigens in de hoogte verstelbaar. Het interieur maakt om budgettaire redenen  gebruik van vrij harde plastics. Dat is onder meer het geval voor het  dashboard.

Suzuki bedacht  de Ignis met een koffervolume van 267 liter. Niet onbelangrijk is dat de achterste zetels verschoven en neergeklapt kunnen worden om extra ruimte te creëren.  Zo zijn de twee delen van de achterbank over een lengte van 16,5 cm verschuifbaar en dit komt uiteraard de flexibiliteit ten goede.  Met de 50/50 deelbare  achterbank in de voorste stand groeit het koffervolume ook nog eens  met 100 liter. Klapt men de rugleuningen van de achterbank  om dan is zelfs een laadvolume van 1.100 liter beschikbaar. De kofferdrempel is wel ietwat aan de hoge kant.  Het Ignis-interieur biedt  tal van handige opbergruimten. Naast het handschoenkastje zijn er nog de flessenhouders in de middenconsole, de achterste console en de voor-en achterportieren.

Nóg zuiniger 1,2 liter benzinemotor

De   Suzuki Ignis wordt gecommercialiseerd met in het vooronder een benzinegestookte 1,2 liter DualJet-vierpitter  waarvan de vulling geschiedt middels 2 injectoren per cilinder. Dit vertaalt zich in een fijnere verneveling van de brandstof en bijgevolg in een optimale verbranding. Nieuw is dat de viercilinder voorzien is van een mild hybrid-systeem dat gevoed wordt door een lithium-ionaccu waarvan de capaciteit werd opgetrokken van  3 Ah naar 10Ah. Het mild hybrid-systeem zet de kinetische energie die gegenereerd wordt bij vertraging om in elektrische energie teneinde de lithium-ionaccu op te laden. De elektromotor gebruikt die energie om de verbrandingsmotor bij te staan tijdens het accelereren en op die manier het benzineverbruik te beperken.

De  zestienklepper is naar wens te koppelen aan een manuele 5-bak of een CVT-transmissie.  Dynamische prestaties mag je van de Ignis  uiteraard niet verwachten. Ten opzichte van de vorige Ignis moet de nieuwste uitvoering trouwens vermogen en koppel  inleveren.  In plaats van 66 kW/90 pk en 120 Nm (bij 4.400 t/m)  tekent de 1,2 liter nu resp. voor 61 kW/83 pk en 107 Nm(bij 2.800 t/m).  Wij reden de Ignis voorzien van een trefzeker te bedienen manuele vijfbak. Voor de 0-100 km/u-sprint heeft de slechts 835 kg wegende 5-deurs 12,4 seconden nodig. Met dank aan het mild hybrid-systeem heeft de A-segmenter genoeg aan gemiddeld zo’n 5,0 liter benzine per 100 km. Ook de nieuwste Suzuki  Ignis  wordt  gecommercialiseerd als voorwiel- en vierwielaandrijver. De vierwielaandrijving van de Ignis werd “Allgrip Auto” gedoopt. Ze steunt op een transferbak met viscokoppeling, die de aandrijfkracht enkel naar de achterwielen stuurt wanneer dat nodig blijkt.

Strak sturend

Bij de testwagen gebeurde de aandrijving via de voorwielen, waarbij de Ignis zich zowel een erg wendbare als strak sturende wagen toonde.  Zo volgt de Ignis trouw de voorwielen en treedt er maar weinig onderstuur op.  Bovendien is het rollen van de koets binnen de perken gehouden en dit zonder toegevingen te doen aan comfort. Grote oneffenheden in het wegdek worden evenwel niet zo best  verteerd.

(Lees verder onder de foto)

Ook achteraan een zilverkleurige beschermplaat.

Voor het tijdig tot stilstand brengen van de Ignis zorgen schijfremmen vóór in combinatie met trommelremmen achterop. De Suzuki Ignis pakt uit met tal van veiligheidssystemen.  De meest geavanceerde daarvan doen een beroep op één enkele technologie: de stereocamera in de voet van de binnenspiegel. Deze camera volgt voortdurend wat er zich voor de wagen afspeelt. Dreigt er een botsing en reageert de bestuurder niet, dan remt de wagen geheel autonoom af. Diezelfde camera volgt ook de wegmarkeringen en waarschuwt via trillingen in het stuur als deze van zijn rijstrook afwijkt. Nog steeds op basis van de wegmarkeringen merkt de camera wanneer de auto overdreven “slalomt” als gevolg van verstrooidheid of vermoeidheid. In dat geval wordt de bestuurder daarop door een visueel en akoestisch signaal op attent gemaakt.

Aan de Suzuki Ignis 1.2 Grand Luxe hangt een prijskaartje van 18.1099 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier