Subaru Impreza e-Boxer: opgefrist koetswerk en prima afgewerkt interieur

Het Japanse Subaru krijgt bij ons niet de aandacht die het verdient, ook al staat deze constructeur al jaren aan de top qua veiligheid en betrouwbaarheid. Zo tekent Europa maar voor een vrij klein marktaandeel qua verkoop. In het thuisland en in de Verenigde Staten daarentegen zijn Subaru’s erg gegeerd. Eén van de speerpunten in het Subaru-gamma is ontegensprekelijk de Impreza, die al sinds 1992 op de markt is. Het is altijd de bedoeling van Subaru geweest om met de Impreza een zo breed mogelijk publiek aan te spreken, vandaar dat de Japanner eigenlijk een weinig opvallende auto is. Vandaag de dag staat de 5de Impreza-generatie in de Subaru-showroom. Zoals vele andere constructeurs zet ook Subaru volop in op hybridetechnologie.

 

De Subaru Impreza e-Boxer werd bedacht met een licht hertekend koetswerk. Zo is het front nu voorzien van zowel een nieuwe bumper als van een gewijzigd radiatorrooster. De bumper kreeg een scherpere lijn die loopt van het rooster naar de koplampen en is ontwikkeld om het front lager en breder te laten overkomen. Led-koplampen met dagrijverlichting, herwerkte achterlichtunits en nieuwe 17-duims lichtmetalen velgen die het koetswerk mooi opvullen, tekenen eveneens present. Een dakspoiler ontbreekt evenmin. Deze vormt niet enkel een designaccent, hij zorgt behalve voor een verlaging van de luchtweerstand eveneens voor een verbetering van de stabiliteit bij hoge snelheden.

Ook vanbinnen is de Impreza geen extravagante auto. Het interieurbeeld wordt bepaald door dezelfde trapezoïden die ook aan de buitenkant zijn weer te vinden. De voor het interieur aangewende materialen evenals de afwerking zijn er ten opzichte van de vorige generatie wel beduidend op vooruitgegaan. Knoppen en hendels bevinden zich voortaan ook op de plaats waar men ze als bestuurder verwacht.

(Lees verder onder de foto)

Een ruim én voortreffelijk afgewerkt interieur.

Subaru is bovendien ook van mening dat om het even welk aanraakscherm qua functionaliteit een verbetering is ten opzichte van conventionele knoppen. Het instrumentenpaneel is, net als de audio-installatie, zodanig opgesteld dat het zich volledig binnen het gezichtsveld van de chauffeur bevindt. Het schermpje bovenop het dashboard tekent dan weer voor relevante wageninfo. De Subaru Impreza V pakt voorts uit met een efficiënte, middels een draaiknop te bedienen airco. Feit is dat in het Impreza-interieur alles logisch en erg overzichtelijk is. Ook het zicht rondom is dankzij de vrij dunne stijlen zonder meer voortreffelijk.

Door het verlengen van de wielbasis tot 2,67 m in combinatie met een toegenomen koetswerklengte zit men in de Subaru Impreza V zowel voor-als achterin geenszins om ruimte verlegen. Qua ruimte op de achterbank overtreft de Impreza zelfs heel wat concurrenten. Het zitcomfort is bovendien dik in orde. Het goed in de hand liggende lederen stuur is zowel in de hoogte als in de diepte regelbaar. Aan opbergvakken in het interieur ontbreekt het evenmin, terwijl de bagagecapaciteit al naargelang de positie van de (1/3-2/3 neerklapbaar) achterbank varieert van 385 liter tot 1.310 liter. Al bij al prima waarden als je weet dat vierwielaandrijving de diepte van de laadruimte negatief beïnvloedt.

Geëlektrificeerde tweeliter-boxer

De Subaru Impreza is leverbaar met twee benzinegestookte viercilinder-boxermotoren. De 1.599 cm3 metende instapmotor wordt opgegeven voor een hoogste vermogen en koppel van resp. 84 kW/114 pk en 150 Nm. De nieuwste Impreza-uitvoering is evenwel e-Boxer waarvan de aandrijflijn bestaat uit een direct ingespoten en opgewaardeerde atmosferische 1.995 cm3 metende viercilinder-boxermotor van 110 kW/150 pk en een elektromotor geïntegreerd in de Lineatronic-transmissie, een voortreffelijke continu variabele transmissie.

Het Subaru e-Boxer-systeem past de vermogensverdeling tussen benzinemotor en elektromotor aan naargelang de rijomstandigheden. De elektrische assistentie zorgt voor 17 pk extra vermogen en 66 Nm extra koppel. De elektromotor is vooral bedoeld om de benzinemotor te ondersteunen bij het accelereren. Volgens Subaru reageert de Impreza met e-Boxer-aandrijflijn 30 procent sneller op gaspedaalcommando’s en zou het benzineverbruik met 10 procent afnemen. Het viel ons tijdens de test alvast op hoe dikwijls de elektromotor de tweeliter-benzinestoker ondersteunt.

Bij de Subaru Impreza e-Boxer kan bovendien worden gekozen worden uit drie rijmodi: rijden op de benzinemotor, elektrisch rijden en Motor Assist-rijden. Bij laatstgenoemde modus ondersteunen de brandstofmotor en de elektromotor mekaar. Standaard aanwezig is het SI-DRIVE(Subaru Intelligent Drive) waarmee de gaspedaalkarakteristiek kan worden aangepast door te kiezen uit de ‘Intelligent’ -of de ‘Sport’-modus. De viercilinder-dubbelnokker hangt al bij al onder alle omstandigheden lekker aan het gas en trakteert de inzittenden nog steeds op de kenmerkende boxer-sound. Voor de 0-100 km/u-sprint heeft de Impreza e-Boxer 10 tellen nodig. Afhankelijk van de omstandigheden en de accustatus kan de Impreza e-Boxer volledig elektrisch rijden over een afstand van 1,6 kilometer en dit tot 40 km/u. Het gemiddeld benzineverbruik bedraagt 7,6 liter benzine per 100 km. Jammer dat de C02-uitstoot (WLTP-cyclus) met 174 gram per kilometer zo hoog komt te liggen.

Voorbeeldig weggedrag

De Subaru Impreza e-Boxer staat net als de hoger op de poten staande XV op het zogeheten Global Platform. Dat zorgt behalve voor meer binnenruimte ook voor nóg meer rijplezier naast een verhoogde passieve en actieve veiligheid. Het onderstel is prima uitgebalanceerd en rolbewegingen van het koetswerk worden keurig bedwongen. Het zwaartepunt is met dank aan de boxermotor laag en daar vaart uiteraard het weggedrag wel bij. De besturing is bovendien heerlijk precies én messcherp. Het Active Torque Vectoring-systeem staat er voor garant dat de vierwielaangedreven hatchback zowaar als een blok op de weg ligt en dit ongeacht het wegdek.

De geventileerde schijven rondom zorgen voor een prima vertraging en zijn ook nog eens goed doseerbaar. Ook qua passieve beveiliging scoort de nieuwe Subaru Impreza goed. Zo is door toepassing van extra sterk staal op strategische plaatsen het koetswerk zowel sterker als lichter geworden, terwijl al op de Subaru Impreza e-Boxer zowel frontale als zij-en gordijnairbags evenals een knieairbag voor de bestuurder aanwezig zijn. Tijdens de Euro NCAP-crashtests behaalde de Impreza e-Boxer overigens de maximale score van 5 sterren.

(Lees verder onder de foto)

De dakspoiler draagt bij tot het verlagen van de luchtweerstand.

Het EyeSight-systeem, zijnde twee aan de achteruitkijkspiegel opgehangen camera’s die een 3D-beeld vormen, werkt bovendien als een extra paar ogen voor de bestuurder en kan indien nodig zelfs de noodrem activeren. Andere EyeSight-functies zijn de adaptieve snelheidsregelaar en de rijstrookassistent. Het SHR (Steering Responsive Headlight)-systeem laat dan weer de koplampen meedraaien met het stuur om bochten beter te verlichten.

De Subaru Impreza e-Boxer is er in drie uitrustingsniveaus: Comfort, Luxury en Premium. Tot de van huis uit al geleverde comfortitems van het instapmodel ‘Comfort’ behoren onder meer de centrale vergrendeling met afstandsbediening, de manuele airco, de elektrisch bediende ruiten voor- en achteraan, de elektrisch bediende en verwarmbare buitenspiegels, de automatisch inschakelende koplampen, de adaptieve cruise control, Apple Ca Play en Androïd Auto, verwarmbare voorzetels een elektronische handrem (incl. hill holder-functie), een rear seat-reminder en verwarmbare voorzetels.

De door ons gereden Premium-uitvoering biedt daarbovenop nog dodehoekdetectie, een navigatiesysteem met TomTom-kaarten, een grooptlichtassistent, keyless entry, Rear Cross Traffic Alert, Reverse Automatic Braking, een achtvoudig elektrisch verstelbare chauffeurszetel, leren zetelbekleding evenals een elektrisch bedienbaar glazen schuif-/kanteldak.

Aan de Subaru Impreza e-Boxer “Premium” hangt een prijskaartje van 34.995 euro.

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier