Alpine A 110: geslaagde wedergeboorte van iconisch sportwagenmerk

Als eerste model in twee decennia tijd, markeerde de  vorig  jaar  op het Autosalon van Genève getoonde Alpine A 110 Première Edition  de wedergeboorte van het iconische sportwagenmerk.  Het Alpine-project was  in 2012 aangekondigd en vier jaar later werd  in Monaco de showcar Alpine Vision onthuld.  Het merk uit Dieppe, dat een afzonderlijke entiteit binnen de Renault-groep vormt,  heeft een ambitieuze langetermijnstrategie uitgedokterd, die voortbouwt op de visie van oprichter Jean Rédélé.

In de Alpine-fabriek  van Dieppe worden jaarlijks minder dan 10.000 auto’s gebouwd. Enkel op  die manier kan de afwerking, de consistentie en de kwaliteitscontrole worden verzekerd. Het merk  beschikt niet enkel over een rijk erfgoed, maar speelde ook mee op het hoogste niveau van de internationale racerij. De voornaamste verwezenlijkingen waren de titel in het WK Rally 1973  evenals de zege in de 24 Uren van Lev Mans 1978. In diezelfde geest neemt Alpine vandaag deel aan internationale uithoudingswedstrijden.

Geïnspireerd op de oorspronkelijke A 110 Berlinette

De dubbele koplampen, de gebeitelde flanken, de opvallende vouw in de motorkap  werden net als de vorm van de achterruit duidelijk ontleend aan de roemrijke voorganger. De led-dagrijlichten en de “X”-vormige led-achterlichten met dynamische richtingaanwijzers verwijzen naar de eigentijdse technologie en prestaties van dit model.  De enkele, elegante lijn die het front verbindt met de achtersteven, is eveneens een typische Alpine-designelement. Dankzij de geheel vlakke onderkant en de functionele diffuser heeft de A 110 bovendien geen achterspoiler nodig.

Dankzij de lage en dunne portierdrempels behoort de toegang tot het interieur tot de beste in het sportwagensegment. De zwevende middenconsole en zichtbare zetelframes  zorgen voor een doelgerichte én lichte uitstraling, terwijl de  weliswaar  enkel met een schroevendraaier in de hoogte te verstellen, maar heel wat ondersteuning biedende  kuipzetels   nauwelijks 13,1 kilogram op de weegschaal brengen.

Voorzien van navigatie, airco en een snelheidsregelaar is  het dagelijkse gebruiksgemak van de Alpine A 110  helemaal in orde. Het Alpine Telematrics-systeem biedt bovendien de mogelijkheid de rondetijden op het circuit te registreren en  de prestatiegegevens op te slaan. Niet onbelangrijk is ook dat de A 110 beschikt over het MySpin-connectiviteitssysteem dat het scherm van de smartphone van de bestuurder ”overneemt”  om een veilig en eenvoudig gebruik mogelijk te maken.

Geblazen 1,8 liter-viercilinder

Voor de aandrijving van de Alpine A 110 zorgt een  drukgevoede,  direct ingespoten  1,8 liter vierpitter. Een onbekende is de 1.798 cm³ metende krachtbron geenszins. Diezelfde  geblazen benzinestoker  treffen we immers aan in de Renault Mégane R.S, waar hij al naargelang de versie tekent voor 280 of 300 pk.  Bij de Alpine A 110 is die motor centraal gemonteerd en moet hij het stellen met   185 kW/ 252 pk en een koppel  van 320 newtonmeter(bij 2.000 toeren). De laatstgenoemde waarde blijft overigens constant zolang je niet meer dan  5.000 toeren  draait. Het motorvermogen  lijkt  op het eerste  zicht niet overdadig, maar met een wagengewicht van slechts  1.103 kilogram mag je gerust stellen dat  de Alpine  over meer dan voldoende power beschikt.  Het zou ons evenwel niet verbazen mochten de vernuftelingen uit Dieppe in de al dan niet nabije toekomst uitpakken met een nóg sterkere motorversie.

Een onvervalst sportwageninterieur.

Middels een druk op de knop breng ik de zich achter mijn rug bevindende zestienklepper tot leven.  Naar een handgeschakelde transmissie hoef ik  niet te zoeken. De Alpine A110 wordt immers uitsluitend gecommercialiseerd met een van een dubbele koppeling voorziene, gerobotiseerde zevenversnellingsbak.  De transmissie staat garant voor snelle schakelovergangen en combineert een manuele modus (aluminium peddels aan het stuur) met een volautomatische stand.

De Alpine A 110 beschikt over drie rijprogramma’s:  Normal, Sport en Track.  Telkens men van programma verandert, worden bepaalde parameters zoals de gasrespons, de stuurhulp, de schakelsnelheid, de uitlaatklank en de interventies van de stabiliteitsregeling aangepast om een emotionelere rijervaring te verkrijgen.  Het digitale, 10-duim grote tft-scherm in het instrumentenbord verandert ook naargelang de rijmodus. Het geeft in de standen “Sport” en “Track” voorrang aan de toerenteller, de ingeschakelde versnelling en de schakellampjes.

Wie opteert voor het Sport- of Trackprogramma , wordt getrakteerd op een erg alert op het gas reagerende motor die garant staat voor héél wat rijplezier én voortreffelijke prestaties. Zo volstaan voor de 0-100 km/u-sprint amper 4,5 seconden en houdt het versnellen pas op bij 250 km/u.  Voor de nodige sensaties  zorgt al evenzeer de enthousiast roffelende vierpitter.  In de  Sport-en Track modus blijven  de vlinderkleppen  in de centrale sportuitlaat  ook nog eens  wijd open staan, waardoor het motorgeluid nog extra  toeneemt. Voor circuitgebruik kan het ESP geheel worden uitgeschakeld en dat ongeacht de ingestelde rijmodus.

Heerlijke wegligging

De gewichtsverdeling van de A 110 (44:56) is ideaal voor een sportwagen met middenmotor  en werd onder meer verkregen door de brandstoftank van 45 liter vlak achter de vooraslijn te plaatsen.  Op die manier vertoont de A110 een evenwichtig  weg- en bochtengedrag en voelt  de bestuurder zich meteen één met de wagen. Het compacte aluminium koetswerk, dat werd gelijmd en met klinknagels werd gemonteerd teneinde het gewicht nog verder te reduceren, zorgt bovendien voor een prima balans tussen stijfheid, gewicht en bouwkwaliteit.  De A110 kan het overigens best stellen zonder sperdifferentieel of adaptieve dempers.  Zijn wendbaarheid dankt de Alpine A 110 behalve  aan zijn lichte constructie al evenzeer aan de “double wishbone”-ophanging rondom.

Een centrale sportuitlaat.

De heerlijk direct sturende  Alpine A110 voelt zich vooral in zijn sas op een bochtig parcours.  Het geringe wagengewicht in combinatie met een vrij soepele ophanging zorgen ervoor dat de achterwielaandrijver in de bochten  makkelijk tot overstuur is te verleiden. Meteen weer gas erop en de achtersteven hervindt weer de nodige grip. Voor het tijdig intomen van de 252 volbloeden zorgen ruim bemeten,  geventileerde Brembo- schijfremmen voor-en achteraan.  Die  Brembo-stoppers integreren trouwens de parkeerrem in het hoofdremzadel en dat op zich zorgt al voor een gewichtsreductie van 2,5 kilo.

Aan de Alpine A 110  “Pure” hangt een prijskaartje van 55.000 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier