Nieuwe Audi A8: boordevol intelligente technologie

De A8,  het Audi-topmodel, is aan zijn vierde generatie toe.  Als geen ander Audi-model belichaamt  dit  Audi-vlaggenschip de slogan “Voorsprong door Techniek”. Bovenop het comfort, de  rust en de ruimte die deze limousine biedt, is het bij de  nieuwste generatie vooral de slimme technologie die indruk maakt. De nieuwe Audi A8 is immers de eerste seriewagen ter wereld die voor autonoom rijden werd ontwikkeld.

Nog dit jaar zal Audi geleidelijk aan functies voor autonoom rijden, zoals Traffic Jam Pilot evenals Parking en Garage Pilot in productie nemen. Overigens steekt  de nieuwe A8 nu al boordevol intelligente technologie, wat een flinke stap richting autonoom rijden inhoudt.  De A8, waarvan de eerste generatie al dateert van 1994, richt zijn pijlen onder meer op de BMW 7-Reeks, de Mercedes-Benz S-Klasse, de Jaguar XJ en de Lexus LS.

De nieuwste A8 luidt, aldus de producent, voor het merk een nieuw designtijdperk in. Schokkende designfratsen zijn evenwel ook nu niet aan de A8 besteed. Het Audi-vlaggenschip dient nu eenmaal statig en niet al te frivool te zijn. Het front wordt  nog steeds gekenmerkt door het brede, verticale Singleframe-rooster, terwijl het koetswerk t.o.v. het vorige model beduidend gespierder én gestroomlijnder oogt. Al bij al tekent de 5,17 m lange, 1,94 m brede en 1,44 m hoge A8, die is ontstaan uit het studie model Audi prologue, voor een krachtige uitstraling. Van opzij gezien zorgt, aldus Audi, het loodrechte front samen met een zacht hellende achtersteven voor een visuele spanning. Al even opvallend zijn de HD Matrix-ledkoplampen met laserverlichting evenals de achterlichten welke instaan voor unieke lichtanimaties zodra de bestuurder de auto nadert of verlaat.

Innovatieve aanraakschermen

Het Audi A8-interieur getuigt van een artisanaal karakter en maakt indruk door zowel de elegante vormgeving als het plaatsaanbod.  Het interieur heeft, aldus de constructeur, bewust een minimalistisch design. Het  dashboard is prachtig afgewerkt en de voor het interieur aangewende materialen kwalitatief hoogstaand. De voorzetels, desgewenst leverbaar met ventilatie-en massagefunctie, zijn overigens  op alle mogelijke manieren  elektrisch verstelbaar. Met de nieuwste A8 draagt Audi zijn hoogstaande kwaliteitsnormen bovendien over naar het digitale tijdperk en dit middels een gloednieuw bedieningsconcept. Zo wordt er komaf gemaakt met de  draai-en drukknop van de voorganger. Het instrumentenpaneel is grotendeels vrij van knoppen en schakelaars Zo werkt de MMI (Multi Media Interface) niet langer met een knop.  Alles gebeurt voortaan middels twee ruimbemeten aanraakschermen in de middenconsole.

Een zacht hellende achtersteven.

Het infotainmentsysteem wordt   geregeld door middel van aanraakbediening op het bovenste scherm. Bij het aanraken ervaart men hetzelfde gevoel als bij het indrukken van een gewone knop. Het onderste  aanraakscherm op de console van de middentunnel biedt toegang tot de klimaatregeling en de comfortfuncties. Als men een functie in het bovenste of onderste aanraakscherm activeert, dan hoort én voelt men een klik ter bevestiging. De combinatie van akoestische en tactiele feedback met het gebruik van gewone aanraakgebaren maken, aldus Audi, de MMI touch response alvast veilig, intuïtief en snel in gebruik. De nieuwste A8 kan trouwens ook een gesprek voeren met zijn bestuurder. Deze kan immers een reeks functies in de auto activeren met behulp van een nieuwe vorm van spraakbediening. Info over bestemmingen en media is hetzij al aan boord beschikbaar of wordt aan LTE-snelheid via de cloud geleverd. Al even opmerkelijk is de geoptimaliseerde navigatie. Deze is zelflerend, steunt op de net afgelegde route en voorziet de bestuurder van intelligente zoeksuggesties.

Autonoom rijden

De nieuwe Audi A8 is de eerste seriewagen ontwikkeld voor autonoom rijden. De Traffic Jam Pilot kan daarbij op  wegen met een afscheiding tussen de  rijbanen, tot een snelheid van 60 km/u geheel autonoom rijden..  De Traffic Jam Pilot regelt het starten, accelereren, sturen en remmen. De bestuurder hoeft bijgevolg de auto niet langer voortdurend te controleren. Zodra het systeem  zijn limieten bereikt, verzoekt het de chauffeur wel  zijn taak terug over te  nemen. Audi is overigens de eerste autobouwer die, naast  radarsensoren, een camera voorin en ultrasoonsensoren, eveneens een laserscanner gebruikt. De AI Remote Parking Pilot en Garage Pilot sturen desgewenst  de A8 zelfstandig in en uit een parkeerplaats of garage, terwijl de bestuurder het manoeuvre in de gaten houdt. De chauffeur hoeft trouwens niet noodzakelijk in de wagen te zitten.

Parkeren geschiedt middels een app op de smartphone. Om het parkeermanoeuvre te volgen, dient de AI-knop te worden ingedrukt teneinde een liveweergave van de 360° camera’s op de smartphone te kunnen bekijken. Recent mochten we de Audi A8 50 TDI Quattro uittesten. Net als de benzinegestookte,  250 kW/340 pk sterke  55 TFSI heeft  ook de dieselversie een elektrische component in de aandrijflijn teneinde het brandstofverbruik te drukken.  Zo wordt de 210 kW/286 pk rijke en 2967 cm3 metende V6 bijgestaan door een krachtig en intelligent  48 volt-boordnet dat snel de nodige bewegingsenergie omzet in elektriciteit. Op die manier  is de Audi A8  een MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) geworden. In serie is de heerlijk soepele oliestoker gekoppeld aan een 8-trapssautomaat welke de toerentallen verrassend laag weet te houden.

Ook het interieur getuigt van grote klasse.

Dit heeft, behalve op de stilte aan boord,  uiteraard ook  zijn uitwerking op het verbruik. Het normverbruik bedraagt 5,8 liter per 100 km. Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 5,9 tellen en pas bij 250 km/u houdt de Audi  A8 50 TDI Quattro het op de Autobahn voor bekeken. Een in serie al  luchtgeveerd  onderstel met adaptieve dempers waarborgt heel wat rijplezier. In de Comfort-modus wordt de A8 zowaar omgetoverd tot een vliegend tapijt. In de Dynamic-modus daarentegen zakt de luchtvering, verloopt het sturen directer en is de stuurinrichting minder bekrachtigd.  De quattro-vierwielaandrijving genereert trouwens onder alle omstandigheden de nodige tractie, terwijl vier ruimbemeten, geventileerde schijfremmen  onder alle omstandigheden  garant staan  voor een prima vertraging.

Aan de Audi A8 50 TDI hangt een prijskaartje van 87.500 euro.

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier