Audi Q3 35 TDI Quattro oogt duidelijk sportiever dan zijn voorganger

Het gaat bijzonder goed met Audi dat alsmaar in crescendo gaande verkoopcijfers laat noteren. De suv’s  Q2, Q3, Q5 en Q7 hebben daarin een niet gering aandeel. Voor het modeljaar 2019 wist de constructeur uit Ingolstadt ons te verrassen met zowel het suv-vlaggenschip Q8 als met de nieuwe Q3, die al sinds 2011 bij ons wordt gecommercialiseerd.

De nieuwe Audi Q3-generatie oogt duidelijk sportiever dan zijn als concurrent voor de BMW X1  gelanceerde voorganger. Dat heeft deze premium- suv onder meer te danken aan het opvallende, achthoekige Singleframe-radiatorrooster met verticale lamellen in combinatie met grote luchtinlaten. Volgens de producent zorgt dit voor een erg dynamische “neus” dankzij  een spel van licht en schaduw.

De smalle, wigvormige koplampen lopen  bovendien ver door naar het middelpunt van de wagen. Audi voorziet in drie soorten koplampen met helemaal bovenaan het gamma de Matrix-ledtechnologie waarvan het adaptieve grootlicht de weg intelligent verlicht. De  schouderlijn vormt daarbij de visuele verbinding tussen de lichtunits.  In combinatie met de  gespierde wielkasten zorgt zulks  voor een sportieve totaalindruk. Het kleurcontrast van de spatbordlijsten accentueert de offroad-look die nog wordt versterkt door de lange dakspoiler doorlopend over de zijkanten van de achterruit. De schuin opgestelde D-stijlen geven bovendien de indruk  de wagen naar voren te duwen.  Ten opzichte van de voorganger is de nieuwe Audi Q3 in de lengte en breedte met resp. 9,7 en 1,8 cm gegroeid. De hoogte daarentegen nam met 0,5 cm af.

Een op de bestuurder gericht interieur

De nieuwe Audi Q3 maakt gebruik van het modulaire MQB-platform van de Volkswagen Groep. Daardoor onderging het nieuwe model in alle opzichten een flinke groeischeut.  De wielbasis nam met 7,7 cm toe en bedraagt nu 2,68 m. Dat zorgt behalve voor extra interieurruimte eveneens voor extra moduleerbaarheid. Zo is de achterbank erg veelzijdig doordat ze 15 cm naar voren of  naar achteren verschoven kan worden.

Binnenin zetten strakke lijnen en driedimensionaal gestileerde elementen de toon.

De rugleuning ervan kan in zeven standen worden vergrendeld. Met de 40:20:40-achterbank in positie bedraagt het koffervolume 530 liter. Met de bank neergeklapt, kan je 1.525 liter bagage kwijt. Niet onbelangrijk is ook dat de laadvloer in drie hoogtes versteld kan worden en dat de hoedenplank desgewenst onder de laadvloer opgeborgen kan worden.

Optioneel leverbaar is een gemotoriseerde achterklep te bedienen met een voetbeweging onder de bumper. In het interieur treffen we niet langer analoge wijzerplaten aan.  Audi opteerde al vanaf de basisversie voor een digitaal instrumentarium met 10,2-duim display, dat te bedienen is vanaf het multifunctionele stuur.  Bovenaan het gamma  voorziet Audi in het MMI Navigation Plus-systeem dat werkt met een aanraakscherm of middels stembediening. Bij dat laatste kan de ingenieuze “dialog manager” indien nodig zelfs bijkomende vragen stellen.

Tegen meerprijs kan worden geopteerd  voor de grotere “Audi virtual cockpit plus” met drie verschillende weergavemodi  waaronder een nieuw, bijzonder sportief profiel.  Het hoogwaardige infotainmentsysteem biedt dezelfde technische mogelijkheden die al in de hogere segmenten worden aangeboden. Het navigatiesysteem herkent de voorkeuren van de bestuurder op basis van eerdere ritten, zodat het passende routesuggesties kan geven. De Audi Connect portfolio vult trouwens de routebegeleiding aan met online verkeersinfo én projecteert informatie over parkings en tankstations meteen rechtstreeks op de navigatiekaart.

Via de “myAudi app” is de nieuwste Audi Q3 nóg meer geconnecteerd, waarbij gezorgd wordt  voor een naadloze verbinding tussen de smartphone en de auto.  De klant kan bijvoorbeeld de navigatieroutes en de agenda van zijn smartphone overbrengen naar het MMI en kan zelfs zien waar de Q3 geparkeerd staat. Tal van hardwareformules, waaronder de Audi-telefoonbox, vullen de infotainmentportfolio aan.  Deze verbindt de smartphone van de eigenaar met de dakantenne van het voertuig en laadt de telefoon bij middels inductietechnologie.

Beproefde zelfontbrander

Audi biedt de Q3  aan met  vier krachtbronnen: drie benzinemotoren en één oliestoker en dit in combinatie met  voorwiel-of quattro-aandrijving.  Alle krachtbronnen hebben vier cilinders, directe brandstofinspuiting en turbolading. De instap-benzinestoker is de 110 kW/ 150 pk sterke 35 TFSI die naar wens te koppelen is aan een manuele zesbak of een gerobotiseerde 7-bak .  Potentere benzinemotoren zijn  de 40 TFSI van 140 kW/ 190 pk en last but not least  de 40 TFSI van 169 kW/230 pk.  De dieseladepten komen aan hun trekken met  de 110 kW/150 pk rijke 35 TDI, naar wens te koppelen aan een manuele zesbak of een gerobotiseerde 7-bak. De klant kan ook bij deze motorisatie kiezen tussen voorwiel- en vierwielaandrijving.  Recent  reden we  de handgeschakelde  Audi Q3 35 TDI Quattro S line , waarvan de tweeliter, goed voor een hoogste koppel van 340 Nm (bij 1750-3000 t/m),  uitstekend raad weet met de anderhalve ton wegende auto.

De lange dakspoiler loopt door over de zijkanten van de achterruit.

Zijn vermogen wordt daarbij heel goed gespreid  over een breed toerenbereik.  De  0-100 km/u-sprint wordt geklaard  in 9,3 tellen en op de Autobahn kan je  uitpakken met een top van 211 km/u.  Het brandstofverbruik wordt uiteraard grotendeels bepaald door de “zwaarte” van de rechtervoet, al is een verbruik van om en bij de 6,0 liter diesel per 100 km moeiteloos waar te maken. Bij offroad-gebruik biedt de vierwielaandrijving  uiteraard optimale tractie. De karakteristieken van de Audi Q3 kan je  wijzigen naargelang de rijsituatie, de staat van het wegdek of de persoonlijke voorkeur  en dit via het 6 rijmodi biedende  Drive Select Dynamic Handling System.  Sensoren meten daarbij de beweging van alle vier de wielen evenals de laterale en longitudinale koetswerkbeweging. Aan de hand van die data wordt  dan de demping geregeld.  Het S line koetswerkpack wordt overigens aangeboden met stugger afgestelde veren en dempers en dit in combinatie met een progressieve besturing.  In de Dynamic-modus  biedt de besturing  alvast aardig wat feedback.  In (te) snel genomen bochten helt het koetswerk beduidend minder dan voorheen.

Zoals je van een premium-suv mag verwachten, ontbreekt het niet aan rijhulpsystemen zoals onder meer het  Adaptive Cruise Assist dat  de mogelijkheden van de adaptieve snelheidsregelaar, de file-assistent en de actieve rijstrookassistent combineert.  Voorts maakt de Audi Q3 Dankzij   vier 360° camera’s maakt de Audi Q3  het manoeuvreren  bovendien een stuk makkelijker.

Aan de Audi Q3 35 TDI  Quattro  6M hangt een prijskaartje van 39.100 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier