Ontdek de veelzijdige Audi A4 AllRoad

Zoals verwacht toonde Audi al enkele maanden na de introductie van de jongste A4 berline ook de stationcar-uitvoering van zijn premium D-segmenter: de A4 Avant. Qua koetswerk blijft de constructeur uit Ingolstadt ook bij deze uitvoering zweren bij een eerder behouden aanpak. Dat geldt bijgevolg ook voor de Audi A4 AllRoad, een verhoogde variant van de A4 Avant.

Een stijlvolle én avontuurlijk ogende vierwielaandrijver.
Een stijlvolle én avontuurlijk ogende vierwielaandrijver.

In het flink gestoffeerde Audi-gamma positioneert de A4 AllRoad zich al sedert 2009 tussen de A4 Avant en de Q5. Kenmerkend voor het uiterlijk van de nieuwste Audi A4 AllRoad zijn de gebruikelijke zwarte bumperdelen, het prominente Singleframe rooster met verticale lamellen evenals de aan de onderzijde gemonteerde beschermplaten. Met dank aan banden met een hogere wang, gemonteerd op lichtmetalen 17-duims wielen, en dit in combinatie met langere veerwegen heeft dit Audi-model 3,4 cm meer grondspeling dan de reguliere A4 Avant.

Stijlvolle avonturier

De nieuwste Audi A4 AllRoad lijkt aan de buitenkant al bij al nog erg veel op zijn voorganger, maar de totale uitstraling blijft onveranderd stijlvol. Bovendien is ook deze AllRoad standaard voorzien van Quattro-vierwielaandrijving. T.o.v. het vorige model is de A4 AllRoad in de lengte met 2,5 cm gegroeid, is hij 1,5 cm breder geworden en is de wielbasis toegenomen tot 2,82 m. Het koetswerk is met dank aan een doordacht gebruik van verschillende materialen én een consequente lichtgewichtconstructie één van de lichtste in zijn segment. Voor het interieurontwerp heeft Audi effenaf alle registers opengetrokken. Zoals voorheen geniet men voorin over heel wat hoofd-en beenruimte, maar bij de nieuwste A4 AllRoad beschikken de achterinzittenden ook nog eens over 2,3 cm extra beenruimte. Tegen meerprijs zijn de prima ondersteunende voorzetels bovendien leverbaar met een massage-en ventilatiefunctie. In basisconfiguratie tekent de koffer voor een volume van 505 liter, zijnde 15 liter meer dan voorheen. De moduleerbaarheid terwille is de achterbank bovendien in een 40/20/40-verhouding neerklapbaar, waardoor de koffercapaciteit oploopt tot 1.510 liter. Een elektrisch bediende kofferklep, welke met een voetbeweging onder de bumper automatisch wordt geopend en gesloten, is tegen meerprijs leverbaar.

Hoogwaardige materialen in een voorbeeldig afgewerkt interieur.
Hoogwaardige materialen in een voorbeeldig afgewerkt interieur.

De voor het interieur gebruikte materialen zijn hoogwaardiger dan ooit en de afwerking zonder meer voorbeeldig. Een aanrader is de optionele virtual cockpit, waarbij de instrumenten volledig digitaal zijn in de vorm van een 12,3 inch lcd-scherm dat de belangrijkste informatie weergeeft in hoge resolutie. Het tft-scherm is niet langer inschuifbaar, maar staat nu bovenop de middenconsole. Weliswaar is het MMI (Multi Media Interface) mede door de extra opties wat uitgebreider geworden, het neemt weinig tijd in beslag om eraan gewend te zijn. Bij infotainmentsysteem MMI Navigatie plus met MMI touch en een 8,3-duimsscherm is in de ronde druk-/draaiknop een touchpad geïntegreerd om in en uit te kunnen zoomen én om tekens in te voeren. De nieuwe, natuurlijke spraakbediening begrijpt eveneens commando’s in dagelijkse spreektaal. Voorzien van het MMI Navigatie plus-systeem beschikt men altijd over de Audi connect-hardwaremodule, welke de wagen via de ultrasnelle LTE-standaard met het internet verbindt. Nieuw is de smartphone interface, die i0S-en Android-smartphones in een speciaal ontwikkelde omgeving in de MMI integreert. Een andere technologische highlight is de Audi phone box met draadloze oplaadfunctie. Zoals het een eigentijdse auto past, kan ook de Audi A4 AllRoad beroep doen op tal van rijhulpsystemen zoals o.m. de rijstrookassistent, de parkeerhulp, de automatische snelheidsregelaar met stop&go-functie evenals de verkeersbordenherkenning.

De Audi A4 AllRoad heeft 3,4 cm extra grondspeling.
De Audi A4 AllRoad heeft 3,4 cm extra grondspeling.

Bovendien heeft de nieuwste uitvoering een uitgebreider standaarduitrusting dan zijn voorganger. Zo worden o.m. xenonkoplampen, een keyless-go-systeem, een Bluetooth-interface , Audi drive select evenals een MMI-kleurenscherm al van huis uit geleverd. Het benzineaanbod omvat 1 direct ingespoten én geblazen viercilinder: de 2.0 TFSI van 185 kW/252 pk, terwijl dieseladepten kunnen kiezen uit een 2.0 TDI van 140 kW/190 pk en een in 2 vermogensvarianten(160 kW/218 pk en 200 kW/272 pk)te bekomen 3.0 TDI V6.Wij maakten onlangs kennis met de A4 AllRoad 2.0 TFSi met onder de motorkap de 252 pk sterke dubbelnokker-zestienklepper, die net als de andere krachtbronnen in serie gekoppeld is aan een gerobotiseeerde zevenbak met dubbele koppeling(S Tronic). Met dit aandrijfaggregaat kom je zeker geen power tekort en beschik je onder alle omstandigheden over heel wat trekkracht. Om een spurtje zit de slechts 1.580 kg A4 AllRoad evenmin verlegen. Zo volstaan voor de 0-100 km/u-sprint slechts 6,1 seconden. Bovendien neemt deze A4 AllRoad-versie, goed voor een bij ons illegale top van 246 km/u, maar met mondjesmaat brandstof tot zich. Het gemiddeld benzineverbruik bedraagt 6 ,4 liter per 100 km, wat overeenkomt met een C02-uitstoot van 147 gram per kilometer.

Quattro Ultra

De A4 AllRoad 2.0 TFSi introduceert een nieuwe variant van het vierwielaandrijvingssysteem dat Quattro Ultra werd gedoopt. Het bestaat uit 2 elektronisch aangestuurde koppelingen. Er bevindt zich een exemplaar na de transmissie en voor de cardanas en een ander is weer te vinden in het achterste differentieel. Op de snelweg staan beide koppelingen open en rijdt de A4 AllRoad als een voorwielaandrijver. Het achterste differentieel staat overigens open teneinde de wrijving te verminderen en zo het verbruik te beperken. Merkt het loskoppelbare vierwielaandrijvingssysteem dat de voorwielen mogelijks grip zouden verliezen, dan wordt alsnog ook de achteras ingeschakeld. Kortom, indien vierwielaandrijving nodig, dan wordt die meteen geactiveerd. In de praktijk ligt de Audi A4 AllRoad 2.0 TFSi als een huis op de weg en heeft deze ook met snelle bochten absoluut geen moeite. Met dank aan de extra veerweg is de A4 AllRoad zelfs wat comfortabeler dan de gewone A4. Adaptieve dempers zijn tegen meerprijs verkrijgbaar.

Aan de Audi A4 AllRoad 2.0 TFSi Quattro Ultra hangt een prijskaartje van 48.710 euro.

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier