BMW 216d Active Tourer: sportievere look dankzij nieuwe front

Toen BMW in 2014 de BMW 2-Reeks Active Tourer op de markt bracht, was dat voor een aantal adepten van het Beierse premiummerk  zonder meer een schok. Het betrof immers niet alleen een monovolumer, maar ook de eerste voorwielaandrijver van  een constructeur die  voorheen enkel maar achterwielaandrijvers had gecommercialiseerd. De 2-Reeks Active Tourer bleek evenwel  al gauw een schot in de roos en kreeg een jaar later al het gezelschap van de  langere 2-Reeks Gran Tourer.

Vandaag de dag zijn  zowel de 2-Reeks Active Tourer  als de 2-Reeks Gran Tourer BMW-bestsellers, die zich onderscheiden door hun functionele ruimteconcept.  Sinds de introductie wist BMW al meer dan 380.000 exemplaren aan de man te brengen. De Beierse autobouwer wijst er bovendien op dat meer dan 70 procent van de klanten voorheen een auto van een ander merk reed.

Gewijzigd front

De vernieuwde BMW 2-Reeks Active & Gran Tourer  onderscheidt zich van zijn voorganger door onder meer een nieuw front dat wordt gekenmerkt door een brede luchtinlaat en een  hertekend rooster. Bij dat laatste zijn de “nieren” beduidend groter geworden wat zorgt voor een extra sportief-elegante uitstraling. Voorts  is er een nieuw design voor  zowel  de optionele led-koplampen, de adaptieve led-koplampen als  het niet-verblindend grootlicht.  Al bij al geven de zeshoekige dubbele koplampen het front een eigentijdser én opvallender aanzien. De vormgeving van de optionele mistlampen is eveneens nieuw.

Achteraan valt meteen de nieuwe bumper op, waarbij de viercilindermodellen recht hebben op een dubbele uitlaat. Het ruimtewagengevoel wordt overigens versterkt door het extra ruitje tussen A-stijl en portier.  Het zicht schuin naar voren wordt  wel enigszins gehinderd door de brede A-stijlen.  Je moet  al bij al goed opletten bij zebrapaden én op kruisende fietspaden.  De vernieuwde BMW 2-Reeks Active   Tourer heeft er ook nog eens 2 nieuwe koetswerkkleuren-Jucaro Beige en Sunset Orange-bijgekregen. Samen met de optionele lichtmetalen  18-en 19-duims wielen biedt extra mogelijkheden qua personalisatie.

Een erg fraai dashboard.

Kenmerkend voor  de BMW 2-Reeks Active  Tourer-interieur  is het fraai vormgegeven dashboard. Voorts zijn de voor het interieur aangewende materialen, zoals je van een BMW mag verwachten, hoogwaardig en laat ook de ergonomie  geen steekjes vallen.  Van een monovolumer wordt verwacht dat deze zowel ruimte als moduleerbaarheid biedt. Het zijn alvast items die  in de 2-Reeks Active Tourer  flink aan bod komen. Opbergcapaciteit biedt het interieur in ruime mate en de  vijfzitter tekent bovendien voor een koffervolume dat naargelang de opstelling van de -verstelbare -achterbank varieert van 468  tot 1.510 liter.  Dankzij een grote, wijd openende achterklep is  de kofferruimte ook nog eens  gemakkelijk toegankelijk en geschiedt het in-en uitladen moeiteloos. Met een tegen meerprijs te bekomen Comfort Access-functie kan de achterklep bovendien automatisch worden geopend en gesloten middels een simpele voetbeweging onder de achterbumper.   Een groot panoramadak is eveneens tegen meerprijs verkrijgbaar.

Koppelrijke driepitter

Zoals voorheen laat de BMW 2-Reeks Active Tourer  qua motorisatie  kiezen uit drie of vier cilinders. Voor een nóg lager verbruik werden wijzigingen  doorgevoerd aan de nokkenas, het koelsysteem, de distributie  en de turbo.  Het gecombineerd brandstofverbruik van het nieuwste BMW EfficientDynamics-motorengamma varieert van 4,3 tot 6,4 liter per 100 km, wat neerkomt op een C02-uitstoot van 112 tot 147 gram per kilometer. Daarenboven zijn alle oliestokers nu voorzien van technologie om de uitlaatgassen te reinigen, zoals een dieselpartikelfilter, een stikstof-absorptiekatalysator en een SCR (Selective Catalyctic Reduction)-systeem dat een ureumoplossing (AdBlue) inspuit om stikstofoxides in de uitlaatgassen te reduceren. Alle viercilinder-diesels zijn bovendien uitgerust met BMW TwinPower Turbotechnologie (2 turbo’s).

Recent reden we de  BMW 216d Active Tourer met in het vooronder de drie cilinders tellende geblazen 1,5 liter oliestoker.  Deze geciviliseerde  zelfontbrander tekent voor een hoogste vermogen en koppel van resp. 85 kW/116 pk en 270 Nm (bij 1750-2250 t/m). Ondanks de eerder beperkte cilinderinhoud biedt de 12-klepper aardig wat souplesse en de optionele 7-trapsautomaat is ontegensprekelijk een aanrader.

Voor de 0-100 km/u-sprint heeft de BMW 216d Active Tourer 11,1 seconden nodig.  De mogelijke topsnelheid van 195 km/u zal de klant allicht minder belangrijk vinden dan het gemiddeld brandstofverbruik 4,3 liter diesel per 100 km.

Een nieuwe achterbumper.

De 216d Active Tourer pakt daarnaast uit met BMW-waardige rijeigenschappen qua  precisie en communicatie in de besturing.  Zo is ook de BMW 216d Active Tourer geenszins vies van bochtenwerk en dit ondanks het mpv-concept.  Een voorbeeldige afstemming van veren en dempers zorgt ook nog eens voor het nodige rijcomfort.

BMW biedt de 2-Reeks Active Tourer  aan met een uitgebreid gamma rijhulpsystemen, waaronder Active Cruise Control-met adaptieve snelheidsregeling tussen 0 en 140 km/u- en de Traffic Jam Assistant die de wagen automatisch tussen de rijstroken houdt bij snelheden tot 60 km/u. Beide rijhulpsystemen zijn onderdeel van het optionele Driving Assistant Plus pakket.  Niet onbelangrijk is ook dat de nieuwste BMW  2-Reeks Active  Tourer leverbaar is met het innovatief bedieningsconcept iDrive van de nieuwste generatie . Daarnaast kan er gekozen  worden uit optionele navigatiesystemen met 6,5-of 8,8-duim aanraakscherm, voice control en iDrive-bediening met aanraakgevoelige interface.

Aan de BMW 216d Active Tourer hangt een prijskaartje van 29.650 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier