Creëer een magische ochtendroutine met de tips van Claudia Van Avermaet

193
Bewegen is één van de zes activiteiten van de magische ochtendroutine. En dat hoeft heus geen uitgebreide workout te zijn. (GF)
Bewegen is één van de zes activiteiten van de magische ochtendroutine. En dat hoeft heus geen uitgebreide workout te zijn. (GF)

Een magische ochtendroutine zorgt ervoor dat je de dag op het juiste spoor begint. Zo start je je dag productiever. Deze magische ochtendroutine werd geïntroduceerd door Hal Elrod in zijn boek ‘The Miracle Morning’.

We starten de ochtendroutine met zes activiteiten die je volledige dag gaan veranderen. Een magisch ochtendritueel heeft immers een pak voordelen, zoals meer energie, minder stress, je productiviteit en focus verhogen, meer dankbaarheid en het bereiken van je levensdoelen.

Hiervoor krijg je zes ‘lifesavers’ die je op weg helpen.

1. Stilte

Begin je dag in stilte, dit zorgt voor rust in je lichaam. Als je onmiddellijk je smartphone of je mailbox opent, zal je onmiddellijk veel stress in je lichaam ervaren. Start de dag eens anders door niet onmiddellijk naar je smartphone te grijpen, maar door bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen of meditatie inplannen. Ochtendstilte zorgt voor een verbetering van je denken.

2. Affirmaties

Hoe meer positiviteit je herhaalt, hoe meer positiviteit je krijgt. Schrijf positieve uitspraken over jezelf neer. Lees ze voor aan jezelf. Zo creëer je een positief pad en laat je negatieve gedachten verdwijnen. Het zijn complimenten aan jezelf. Ze geven je energie en zorgen ervoor dat je op een positieve manier gaat denken.

Enkele voorbeelden: Ik accepteer mezelf zoals ik ben. Ik sta in mijn kracht. Ik ben trots op wie ik ben.

3. Visualisatie

Als je iets wil bereiken, kan je het tot in de kleinste details visualiseren. Misschien doe je dit al onbewust. Visualisaties kunnen op veel manieren positief zijn voor je mentaal welzijn.

Wanneer je visualiseert, ga je een gedachte vertalen naar een beeld. Ons brein kent weinig verschil tussen jouw gecreëerde werkelijkheid en wat er echt gebeurt. Zo kan dit enkel in je voordeel gaan werken. Sommigen zijn beter in visualiseren dan anderen. Het kan ook helpen om een moodboard of een bullet journal te maken om zo jezelf nog meer te inspireren tot wat je werkelijk wil.

Deze zes ochtendactiviteiten kunnen je volledige dag veranderen

4. Bewegen

Bewegen heeft talloze voordelen voor je energie, je gezondheid, je slaap en je emotionele welzijn. Dat bewegingsmoment hoeft niet lang te zijn. Doe eens een zonnegroet. Je strekt je hele lichaam en doet nieuwe energie op. Het maakt je lichaam wakker en doordat je beweegt op het ritme van je adem krijg je de ideale boost in je ochtend.

Wil je zelf eens proberen? Bekijk dan zeker eens dit YouTube-filmpje.

5. Lezen

Lees dagelijks één à twee pagina’s uit een boek. Non-fictieboeken waaruit je kan leren of zelfhulpboeken zijn hiervoor ideaal. Je kan ook een boek herlezen dat een positieve invloed op je heeft gehad, of een artikel uit een krant of een magazine. Ben je totaal geen lezer, dan hoef je dit natuurlijk niet te doen.

6. Schrijven

Neem een schriftje om je ideeën op papier te zetten in de ochtend. Zo creëer je een dagboek dat je helpt bij je affirmaties, waarin je je ‘gekste’ ideeën kan opschrijven, en je krijgt er een opgeruimd hoofd van. Je kan je eigen bucketlist creëren, je kan dit zowel digitaal als in een schriftje proberen en kijken wat voor jou het beste werkt.