DS4 1.2 Crossback: avontuurlijk en expressief

Het automerk DS kreeg als opdracht de Franse auto opnieuw te laten aanknopen met wagens in het zogeheten ‘Premium’-segment. Het is ontegensprekelijk ietwat wennen, maar modellen doe voorheen door het leven gingen als Citroën, heten voortaan DS.

De DS5 was de eerste Citroën die niet langer Citroën mocht heten. Daarna kwamen de DS3, de DS3 Cabrio en de DS4. Dat is onder meer het geval voor de DS 3 en DS3 Cabrio, de DS5 en recentelijk de DS4. Verwacht wordt dat tegen 2020 het DS-gamma zal bestaan uit 6 modellen. De voorbije 5 jaar zijn er wereldwijd inmiddels al meer dan 500.000 DS’en verkocht. DS doet er alvast alles aan om zich aan de buitenwereld als premiummerk te manifesteren.

ds-4-crossback-2016

Avontuur

Nog niet zo lang geleden onderging de DS4, welke bij zijn lancering in 2011 werd bedacht met de titel van “Most Beautiful Car of the Year” , een geslaagde facelift. Tegelijk werd een cross-over variant, met name de DS4 Crossback, gelanceerd. Van de DS4 zijn er inmiddels al 115.000 stuks verkocht en dat aantal zal met de cross-over variant enkel maar groeien.

Zo’n 30 procent van de klanten op zoek naar een compacte middenklasser, kiest vandaag de dag voor een cross-over. Veelzijdig door zijn ontwerp en design lonkt de DS 4 Crossback naar klanten die op zoek zijn naar avontuur, vandaar de ten opzichte van de ‘gewone’ DS4 stoerdere look.

Alternatief voor klassieke berlines

Aan de buitenkant onderscheidt de DS4 Crossback zich van de reguliere DS4 onder meer door de 3,0 cm grotere bodemvrijheid, het zwarte, verticaal opgebouwde rooster met daarin het DS-logo, de specifiek ontworpen voorbumper, de grote zwarte wielen, de afdekkappen op de wielkasten, de spatbordverbreders, de zwarte buitenspiegels, de spoilers, de specifieke portierdrempels en dito grijze dakrails. Net als de DS4 pakt ook de Crossback uit met een verchroomde gordellijn rond de zijruiten en dit aangevuld met een middels een achterspoiler verlengd dak. Volgens de fabrikant is de DS4 Crossback – welke pronkt met expressieve koetswerkkleuren (onder meer toermalijnoranje) – een alternatief voor de ‘klassieke’ berlines in het C-segment.

Uitgelicht

Net zoals de DS3 en DS5 geniet ook de DS4 Crossback van de nieuwe lichtsignatuur ‘DS Led Vision’. De xenon-exemplaren voor dim- en grootlicht fungeren net als bij de uit 1964 stammende DS Pallas als meedraaiende koplampen. Aan de voorzijde zijn er maar liefst 84 led-lampjes Als rechtgeaarde cross-over ligt de DS4 Crossbackt 3,0 cm hoger op de weg dan de reguliere DS4. Ook bij de DS4 Crossback kunnen jammer genoeg de achterramen niet open, doordat ze te lang zijn om in de portieren te kunnen verzinken. Zowel aan de buiten- als aan de binnenkant zijn de sleutelwoorden van de DS verfijning én aandacht voor details.

Knap interieur

Het is evenwel vooral aan de binnenkant dat de DS4 Crossback hoogwaardig oogt. Bijzonder fraai zijn de van een retrovlecht-ontwerp (horlogebandmotief) voorziene leren zetels, welke doen denken aan deze van de inmiddels ter ziele gegane Citroën SM. DS maakt er ons op attent dat de DS4 Crossback verkrijgbaar is met maar liefst drie ledertypes, waaronder semi-anilineleder, één van de mooiste ledersoorten ter wereld die maar zelden in de autosector voorkomt. Desgewenst kunnen de voorzetels worden bedacht met een massagefunctie.

ds-4-crossback-2016-int-1

Het dashboard, evenals de voor- en achterportieren, zijn dan weer bekleed met nappaleder en afgewerkt met handgenaaide stiksels. Voorts kan de kleur van de dashboardverlichting worden aangepast aan de stemming van het moment. Het instrumentarium bestaat uit drie afzonderlijke, diepliggende klokken met centraal in de snelheidsmeter een infodisplay.

De fabrikant ging in het interieur kwistig om met aluminium. Dat metaal treffen we aan op de portiergrepen, het leren stuur, de pook en de pedalen. De hoofdruimte achterin is voor volwassenen net voldoende, al houdt de beenruimte niet over.

Opbergcapaciteit biedt het interieur in voldoende mate, terwijl de kofferinhoud al naargelang de opstelling van de achterbank varieert van 385 tot 1.021 liter.

De DS4 Crossback is net als de reguliere DS4 uitgerust met het CarPlaysysteem dat compatibel is met de recentste Apple iPhone-apparaten. Voorts biedt een nieuw 7”-aanraakscherm in kleur een vereenvoudigde toegang tot alle functiemogelijkheden van de wagen. Daarenboven zijn er 12 knoppen minder op het centrale voorpaneel. Al vanaf de basis-uitvoering (Be Chic) kan de DS4 Crossback rekenen op comfortitems zoals onder meer een airco, een boordcomputer, elektrisch bediende ruiten en buitenspiegels, een centrale armsteun vooraan evenals op een elektrische en automatische parkeerrem.

Veiligheid

Tot de standaard geleverde veiligheidsvoorzieningen behoren onder meer de 6 airbags, het automatisch noodoproepsysteem, de geprogrammeerde snelheidsregelaar en -begrenzer, de mistlampen met statische bochtverlichting, de bandendrukcontrole en de intelligente tractiecontrole, zijnde een rijhulpsysteem dat bij weinig grip de regeling van het antislipsysteem van de voorwielen optimaliseert.

ds-4-crossback-2016-rear

De DS4 Crossback is verkrijgbaar met 2 benzinestokers(1.2/130 pk en 1.6 THP/165 pk) en evenveel diesels(1.6 BlueHDi/115 pk en 2.0 BlueHDi/180 pk). Zowel de 1.6 THP/165 pk als de 2.0 BlueHDi/180 pk zijn bovendien standaard gekoppeld aan een 6-trapsautomaat. Een gewilde motorisatie is alvast de 1,2 liter driepitter, goed voor een hoogste vermogen en koppel van resp. 96 kW/130 pk en 230 newtonmeter(bij 1.750 t/m). In combinatie met een manuele zesbak staat dit aandrijfaggregaat garant voor een 0-100 km/u-sprint in 9,9 tellen. Belangrijker dan de top van 198 km/u is het benzineverbruik van 5,1 liter per 100 km. Dat komt overeen met een C02-uitstoot van slechts 112 gram per kilometer. De DS4 1.2 Crossback stuurt erg direct en vertoont als voorwielaandrijver op een bochtig parcours erg weinig onderstuur. Bovendien helt de koets nauwelijks over. Vering en demping daarentegen zijn best stevig te noemen.

Aan de DS4 Crossback 1.2 PureTech 130 Be Chic hangt een prijskaartje van 23.250 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier