Getest: de opgewaardeerde Kia Sorento III

In het suv-segment beschikt Kia met de Sportage en Sorento over 2 ijzersterke troeven. Voor het modeljaar 2015 werd laatstgenoemde nog verder opgewaardeerd. Er is daarbij wel voortgebouwd op de unieke mix van stijl, functionaliteit en technologie die het vorige model zo geliefd maakte.

De buitenkant

Aan de buitenkant herken je de Sorento III aan de langwerpige, om de hoeken doorlopende koplampen, de prominentere mistlampen evenals een meer rechtopstaand, grotere ‘tijgerneusradiatorrooster‘ met opvallend driedimensionaal diamantpatroon. De 1,5 cm lagere daklijn, de hogere gordellijn en de naar achteren toe aflopende vorm verlenen de 9,5 cm langer en 0,5 cm breder geworden suv een gespierder look.

De binnenkant

Enkele van de meest opmerkelijke verbeteringen moeten worden gezocht in het interieur, dat beduidend luxueuzer is geworden en dit met dank aan hoogwaardiger materialen. Eén van de meest opvallende designelementen is het bedieningspaneel geïnspireerd op het ontwerp van een Zwitsers horloge en gehuld in een nieuwe, zilverkleurige afwerking.

 Zitcomfort en wegligging

Dankzij de grotere buitenafmetingen en een met 8 cm gegroeide wielbasis (2,78 m) biedt de jongste Sorento meer beenruimte en dankzij een gewijzigde positie van de zitkussens is er tegelijk meer hoofdruimte gecreëerd. Met alle zetels neergeklapt ontstaat een vrijwel geheel vlakke laadvloer én een laadvolume van 1.732 liter. De Kia Sorento III staat op een gewijzigd chassis met vooraan Mc Pherson-veerpoten in combinatie met een multilink-constructie achterop. De elektrisch bekrachtigde tandheugelbesturing met keuze uit drie verschillende modi (Normal, Comfort en Sport) is bovendien directer geworden.

Rijhoedanigheden van een sportieve personenwagen mag je van deze 1.953 kg wegende suv uiteraard niet verwachten. In bochten merk je duidelijk dat er behoorlijk wat massa in beweging is, waardoor de Sorento geen spek is voor bochtenridders. Op de snelweg toont deze Koreaanse suv zich uitermate koersvast, terwijl op een gehavend wegdek het comfort van een veel hoger niveau is dan voorheen.

Het interieur kreeg een luxueuzer jasje aangemeten.
Het interieur kreeg een luxueuzer jasje aangemeten.

Onder de motorkap

Vandaag de dag is de Kia Sorento, een 7-zitter, te verkrijgen met tweewiel- of vierwielaandrijving. Dat laatste is een on-demand-4WD-systeem, waarbij de achterwielen pas in actie treden zodra er minder tractie voorhanden is. De geblazen 2,2 liter viercilinder-dubbelnokker tekent voor een vermogen en koppel van respectievelijk 147 kW (200 pk) en 441 newtonmeter (bij 1.750-2.750 t/m).   Bij de ‘koude’ start én bij fors doortrekken, hoor je nog wel dat er een zelfontbrander in het vooronder steekt, maar eens opgewarmd toont de motor zich vrij gecultiveerd.

De testwagen

Bij de test-Sorento was de oliestoker gekoppeld aan een naadloos schakelende, sequentiële 6-trapsautomaat die een prima span vormt met de erg soepele zelfontbrander. In slechts 10 seconden sleurt de potente krachtbron de Kia Sorento vanuit stilstand naar honderd, hetgeen belangrijker is dan de topsnelheid van 203 km/u. Tijdens de test noteerden we een brandstofverbruik van om en bij de 9,0 liter. Bij de nieuwste Kia Sorento zijn er tal van nieuwe rijhulpsystemen verkrijgbaar, zoals onder meer een rijstrookassistent, een dodehoeksensor en een parkeerhulpsysteem. De test-Sorento was voorzien van het uitrustingsniveau ‘Fusion’ dat standaard onder meer voorziet in een panoramisch open dak, elektrische verstelbare en verwarmbare voorzetels, xenon-koplampen, koplampsproeiers, elektrisch bediende ruiten en buitenspiegels, een boordcomputer, een cruise control, een automatische airco (2 zones), een audiosysteem (incl.bediening aan het stuur), een leren en verwarmbaar stuur en centrale armsteun voor- en achteraan, lichtmetalen 19-duims velgen, front-zij (voorin) en gordijnairbags en een achteruitrijcamera.

 Het prijskaartje

De Kia Sorento 2.2 CRDi AWD ‘Fusion’ is verkrijgbaar vanaf 39.290 euro

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier