Het Zesde Metaal organiseert vandaag een twaalf uur durende livestream voor de fans: “Ik kan beter om met isolatie dan ik dacht”

Het Zesde Metaal gaat vandaag twaalf uur lang live ‘televisie’ maken. We krijgen een unieke inkijk in de werking van de band met een blik achter de schermen, repetities, zowaar zelfs een kooksessie en als afsluiter een concert van de populaire West-Vlaamse band. Voor Wannes Cappelle en de zijnen is het livestreamgebeuren niet langer een noodzakelijk kwaad, maar kan het net een interessante aanvulling zijn voor de sector. “Ik zie de toekomst wel positief tegemoet, ja.”

door Bert Vanden Berghe/foto Stefaan Achtergael

Normaal zou Het Zesde Metaal eind januari volop werken aan hun theatertournee in B&B De Deugdzonde in Zwevegem. De geplande reeks concerten in februari en maart werd logischerwijze uitgesteld, maar het idee rees wel om er toch een dag lang een residentie in te houden, die de fans ook nog eens live kunnen volgen. Goed voor twaalf uur online ‘televisie’.

Aan wat mogen we ons allemaal verwachten?

We geven een concert, maar in de aanloop daarvan repeteren we volop en geven we onszelf opdrachten. Zo brengen we enkele covers die ik de afgelopen weken voor StuBru maakte, maar nu met de volledige band. De kijker is een soort vlieg op de muur van ons repetitiekot. Bovendien willen we echt de connectie maken met ons publiek.

In livestreams is die niet hetzelfde als live…

Nee, da’s waar. Het zal ook nooit een liveconcert kunnen vervangen. Ik geloof wel dat het er naast kan staan in de toekomst. Is er een concert uitverkocht? Dan kan je misschien livestreamtickets aan een verminderd tarief kopen, of een deel van het optreden volgen via een GoPro bij de drummer. Er zijn best veel mogelijkheden om iets voor de fans te doen. We willen dat wel omarmen.

Jullie gaan nu ook rechtstreeks in dialoog met hen.

Soms komt er op het einde van een set al eens een verzoeknummer. Eentje dat we niet ingeoefend hebben, nog niet live hebben gespeeld of een deel van de band niet kent omdat het te lang is geleden. Nu kunnen we dat wel brengen. Soms zijn er mensen die na een concert komen kijken welke pedaaltjes we gebruiken. Onze roadie pakt die vaak al snel weg. Wie interesse heeft, kan nu in een apart kanaal vragen stellen over ons materiaal of een soort masterclass volgen. Ik kan gerust aan een kampvuurgitarist de basisprincipes aanleren om Ploegsteert te kunnen spelen. En onze chef Barbara kookt net als op tournee iets voor onze band en iets veganistisch voor mij. Dat kan je straks in principe ook volgen. Er wordt ook een uur lang gefocust op onze crew zelf. Wie is wie, wie doet wat? Voor de rest namen we al wat zaken op om eventuele dode momenten te vullen én kan je via een soort dagboekkamer de camera’s hanteren en even zelf regisseur zijn. Alles wordt immers heel professioneel ingeblikt, dankzij Maximiliaan Dierickx die optreedt als regisseur van dienst.

Als ik het goed voorheb, is dat ook de man die als D.O.P. (director of photography) de reeks ‘Grond’ inblikte, die je schreef met Dries Heyneman en Zouzou Ben Chikha. De opnames zijn vorige week afgerond, is dat nu ook afgesloten in je hoofd?

Ik moet zeggen dat er toch wel een gewicht van mijn schouders viel, ja. De afgelopen drie jaar kroop daar heel veel tijd in en daar wil ik nu eventjes afstand van nemen. Sowieso laten we het nu los in de montage. Nu hebben we de tijd om na te denken of we onszelf nog eens zo’n trip willen aandoen. (lacht) Mogen we een tweede seizoen? Kunnen we? Sowieso heb ik mij enorm gejeund , het is ook een noodzakelijk verhaal dat we vertellen. Maar de combinatie met Het Zesde Metaal zorgt er voor dat je twee fulltime jobs doet. En dat vraagt wel iets van een mens.

We hebben hier thuis net allemaal corona gehad, gelukkig zonder veel erg.

Hoe heb je het afgelopen jaar doorgemaakt?

Het eerste half jaar was ik volledig bezig met Grond , waar ik zelf ook in meespeel. Daarna heb ik wat opdrachten aangenomen, waar ik anders geen tijd voor heb. Daardoor is er nog niet zo veel tijd geweest voor Het Zesde Metaal of om te schrijven. In het begin waren er veel creaties of meningen over corona. Voor mij is dat nog te vroeg, ik moet dat nog even laten bezinken. Er zijn nog zoveel vragen en zo weinig antwoorden. Ik ben niet gehaast om daar iets mee te doen. Laat dat nog maar wat sudderen.

Met de groep houden jullie steevast een soort pleidooi voor traagheid. Hoe kijk je zelf naar deze situatie nu?

Ik heb in het begin echt wel genoten van dat minder jachtige. Ik heb nu gemerkt dat ik evengoed op een berg in IJsland zou kunnen zitten. Zeker met de communicatiemiddelen die we vandaag hebben. En in maart is mijn agenda voor de eerste keer in heel lang leeg, al vrees ik dat het ook niet lang zal duren. (lacht) Het is wel fijn dat ik voor het eerst niet weet wat er op mijn pad komt en alles op me af laat komen. Of om de vraag te stellen: wat kan ik zelf nog eens doen? Die vraag heb ik mezelf al lang niet meer gesteld.

Heb je schrik om ziek te worden?

We hebben hier thuis net allemaal corona gehad, gelukkig hebben we dat vrij vlot doorlopen. Het is wel raar om te zien dat heel de maatschappij op slot gaat, maar wat mij enorm hoopvol stemt is dat de mens in staat is om op zo’n korte tijd radicaal het stuur om te gooien. Voor de klimaatverandering is dat óók nodig.

Het is nog niet allemaal naar de wuppe dan?

Ik denk het niet, nee. (lacht)

Tickets voor de livestream van Het Zesde Metaal vind je via https://nl.artistsunlimited.online/event-details/half-a-day-with-het-zesde-metaal. Tickets kosten 10 euro. Voor 40 euro krijg je er ook een live-album bij, dat in april verschijnt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier