Vernieuwde Hyundai i20 enkel te verkrijgen met benzinemotor

Het Koreaanse Hyundai  gaat anno 2019 prat op een flink gestoffeerd gamma, waar  ontegensprekelijk iedereen aan zijn trekken komt.  Wie op zoek is naar een compacte B-segmenter kan vandaag moeilijk om de Hyundai i20 heen.  Dit 4,03 m lange, 1,73 m brede en  1,47 m hoge Hyundai-model  biedt veel ruimte in combinatie met praktisch gebruiksgemak.

Sinds de lancering van de tweede i20-generatie in 2014 heeft de B-segmenter zijn verkoopcijfers almaar zien stijgen.   Die stijgende verkoopcijfers tonen aan dat  de Europese klanten het totaalpakket van deze wagen best weten te waarderen.  Maar omdat de concurrentie zich ook niet onbetuigd laat, voorziet  Hyundai  zijn modellen met de regelmaat van een klok  van de nodige updates.  Door de i20 een belangrijke make-over  te geven, die dicht aanleunt bij de nieuwe  Hyundai-generatie, wil de constructeur het succes van de B-segmenter  alvast voortzetten.

Scherpere lijnen

Om de nieuwe i20 aantrekkelijker te maken én hem meer karakter te geven, is het front van de vijfdeurs gekenmerkt door nieuw ontworpen voorbumpers in combinatie met een breed Cascading-rooster. De achtersteven van de compacte vijfdeurs pakt uit met een nieuw, tweekleurig bumperdesign gekenmerkt door een donker inzetstuk en hertekende achterlichtblokken die het dynamische karakter van de auto benadrukken.

Het  heldere design van de achterklep omvat de nummerplaat en moet eveneens het brede postuur van de Hyundai i20 onderstrepen. De constructeur heeft overigens ook de achteruitrijcamera en de functies om de achterklep te openen geïntegreerd in de achterste nummerplaatzone.   Voorts heeft  de fabrikant de vernieuwde i20 uitgerust  met nieuwe lichtmetalen 15-of 16-duimsvelgen.  Daarenboven is de Hyundai i20  nu  ook verkrijgbaar met een tweekleurig dak in Phantom Black en kunnen klanten kiezen uit maar liefst 17 kleurencombinaties om hun wagen te personaliseren. Een panoramisch zonnedak  is optioneel verkrijgbaar.

Niet langer een somber interieur

Een breed scala aan interieurkleuren moet de jeugdige uitstraling van de vernieuwde Hyundai i20 extra benadrukken. Het dient  gezegd dat het interieur vroeger weinig fleurig  oogde. Daar is nu verandering in gebracht. Zo kan de nieuwe interieurkleur Blue worden gecombineerd met blauwkleurige inzetstukken die zowel  over de hele breedte van het dashboard  als rond  de portierkrukken lopen.  Dankzij de nieuwe interieurkleuren Red Point en Blue Point met respectievelijk rode of blauwe kleuraccenten is het mogelijk in het vroeger sombere interieur  een sportieve, subtiele look te creëren.  Er is ook voorzien in een verwarmbaar stuur, wat nog vrij uniek is in het B-segment.

Blauwe kleuraccenten in het interieur.

Het dashboard is overzichtelijk en het praktisch gebruiksgemak van het interieur staat nog steeds op  een hoog niveau. Met dank aan de flinke wielbasis (4,03m) is de interieurruimte dik in orde. Opbergcapaciteit biedt het interieur eveneens in voldoende mate en naargelang de  opstelling van de achterbank varieert het koffervolume van 326 tot 1.042 liter. Niet onbelangrijk is ook dat de koffervloer via twee standen  hoger of lager geplaatst kan worden om voorwerpen aan het zicht te onttrekken en extra opbergcapaciteit te bieden.

Eigentijdse connectiviteitsfuncties

Het herwerkte i20-gamma biedt verschillende eigentijdse en geavanceerde  connectiviteitsfuncties.  Bij elk model kunnen klanten voortaan ook  kiezen uit verschillende audiosystemen. Naast het audiosysteem met 3,8-duimscherm biedt Hyundai onder meer  een nieuw monochroom 5-duimscherm aan voor het middelste audiosysteem. Het nieuwe 7-duimscherm zorgt er bovendien voor dat via Apple CarPlay en Android Auto gemakkelijk gegevens van de smartphone naar het scherm van het systeem kunnen worden overgebracht. Op die manier kan men navigeren met de smartphone zonder dat een ingebouwd navigatiesysteem nodig is.

Voorts is de vernieuwde Hyundai i20 optioneel te verkrijgen met een bijgewerkt infotainmentsysteem en voorzien van  een 7-duimkleurenscherm dat alle media-en connectiviteitsfuncties omvat en dat zowel Apple CarPlay , Android Auto als Live Services ondersteunt.  Een nieuwe USB-lader biedt inzittenden ook nog eens de mogelijkheid hun mobiele toestellen tijdens het rijden op te laden. Om aan de hoogste Europese normen te voldoen, introduceert Hyundai nu de nieuwste SmartSense-actieveveiligheids-en rijhulpsystemen op de nieuwe i20.  Naast rijstrookwaarschuwing,  een automatische noodremfunctie, een spoorassistent en  automatisch groot licht voorziet het pakket  actieve veiligheids-en rijhulpsystemen nu ook in vermoeidheidsdetectie.

Enkel benzinemotoren

De vernieuwde Hyundai i20 wordt  uitsluitend gecommercialiseerd met benzinemotoren. De Kappa 1.2-vierpitter  is er in twee vermogensvarianten: 55,2 kW/75 pk en 61,8 kW/84 pk. Beide versies worden gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak. De Kappa 1.0 T-GDI-motor telt  drie cilinders en is er op zijn beurt in twee vermogensversies: 73,6 kW/100 pk en 88,3 kW/120 pk. De minst krachtige moet het standaard rooien met een manuele vijfbak,  terwijl de 120 pk-versie recht heeft op een 6 verzetten tellende manuele bak.  Desgewenst kunnen deze driepitters worden gecombineerd met een zeventrapsauto met dubbele koppeling, een primeur in het i20-gamma.

Hertekende achterlichtblokken.

De automaat biedt  twee rijmodi:  Normal en Sport.  De driepitters zijn bovendien uitgerust met een ingebouwde partikelfilter om de uitstoot te reduceren. Het hele i20-motorengamma voldoet inmiddels aan de Euro 6d Temp-emissienormen.  Een aanrader  is  de 88 kW/120 pk rijke  i20 1.0 T-GDI-120 waarvan de prestaties tot volle tevredenheid stemmen.  Zo klaart deze uitvoering de 0-100 km/u-sprint in 11,4 tellen en stelt de driepitter zich tevreden met een gemiddeld brandstofverbruik van 5,0 liter per 100 km (C02-emissie: 114g/km).

Aan de Hyundai i20 1.0 T-GDI-120 vijfdeurs  “Sky” hangt een prijskaartje van 21.399 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier