Hyundai i30 Fastback N: sportwagen voor dagelijks gebruik

Net als de eerder op de markt gebrachte i30 hatchback N , waarvan er sinds de lancering al 9.000 stuks een koper vonden, zag ook de Fastback  N het levenslicht in het onderzoeks-en ontwikkelingscentrum van Namyang(Korea) en werd ook deze versie geperfectioneerd op de Nürburgring,  de thuisbasis van het Hyundai Testing Center.  Volgens Hyundai is de  i30 Fastback N   de eerste in het C-segment opererende krachtige vijfdeurscoupé,  al mag je  de Honda Civic Type R wel  als een rechtstreeks concurrent beschouwen.

Qua design is de Hyundai i30 Fastback N wel eerder een liftback dan een coupé.  Net als de eerder op de markt gebrachte i30 hatchback N is ook de Fastback N eigenlijk een sportwagen voor dagelijks gebruik.  Hij is immers evenzeer geschikt voor  woon-werk-verkeer op weekdagen als voor circuitprestaties in het weekend.  Ten opzichte van de  i30 hatchback N, is de i30 Fastback  N  11,5 cm langer en 3 cm lager dan de vijfdeurs en stationcar (Wagon).

Met dank aan de horizontale luchtinlaat onder een  lager gemonteerd  radiatorrooster,  pronkt ook de Hyundai  i30 Fastback N met een  karaktervolle neus.  Voorts onderscheidt de Fastback N  zich van de minder krachtige i30-uitvoeringen door zijn  langere motorkap,  de dieper doorlopende voorbumper, de speciale zijdrempels, de glanzend zwarte buitenspiegels,   de andere  dagrijlichten en de  donker getinte koplampen.   Achteraan zien  we een sterk aflopende daklijn,  brede  lichtunits  en een  in de achterklep geïntegreerde  spoiler.  Ten opzichte van de vijfdeurs hatchback is het dak bovendien 2,5 cm lager komen te liggen. Deze ‘hot Fastback’ onderscheidt zich voorts  door de grotere wielkasten met daarin 19-duims velgen voorzien van het N-logo.  Die N-signatuur is overigens ook weer te vinden op de rode remzadels en het “Cascading”-radiatorrooster.

Ergonomisch interieur

Onderscheidt de i30 Fastback zich aan koetswerkzijde duidelijk van de overige i30-uitvoeringen, in het interieur blijft vrijwel alles bij wat we ook bij de minder krachtige i30-versies  aantreffen. Al bij al oogt het interieur een stuk  minder uitbundig, al is er wel kwistig gestrooid met N-badges en rode stiksels.  Net als dat van de i30 hatchback N wordt  ook het i30 Fastback N-interieur gekenmerkt door een horizontale lay-out.  Als bestuurder kijk je uit op een bekend én erg overzichtelijk dashboard.

Een erg overzichtelijk dashboard.

Het infotainmentsysteem pakt bovendien  uit met heldere menu’s.  De voor het interieur aangewende materialen  zijn dik in orde en ook de afwerking stemt tot tevredenheid.  Ook qua ergonomie scoort het interieur ronduit voorbeeldig.  Zo bevinden de voornaamste bedieningselementen zich keurig binnen handbereik.  Het in de hoogte en diepte verstelbare sportstuur ligt net als de bolvormige versnellingspookknop goed in de handen en ook de pedalen zijn voorbeeldig opgesteld.  Op het stuur staan  twee knoppen waarmee de wageninstellingen gewijzigd kunnen worden.  Er zijn vier aandrijfmodi beschikbaar: Normal, Eco, Sport en N.  In laatstgenoemde  wordt zowel de besturing, de demping, het differentieel, de gasrespons, het ESP als het uitlaatgeluid volledig op scherp gezet. Het is evenwel ook mogelijk al  die onderdelen ook  apart te configureren.

Dat de i30 Fastback N sportieve ambities koestert, merk je al meteen bij het instappen.   De lagere ‘zit’ achter het stuur moet aanzetten tot een actief rijgedrag.  Bovendien bieden de sportzetels ruim voldoende zijdelingse ondersteuning.  Aan  opbergcapaciteit ontbreekt het geenszins, terwijl dankzij een voor de pook geplaatst afsluitbaar vak de gsm draadloos kan worden opgeladen.  Het koffervolume stelt evenmin teleur. De bagageruimte is overigens  55 liter groter dan die van de hatchback.  Met de achterzetels in positie bedraagt de kofferinhoud al 436 liter en met de achterbank neergeklapt loopt dat zelfs op tot 1.337 liter.

De Hyundai i30 Fastback  N biedt een  8-duims aanraakscherm voor het navigatiesysteem   en dit middels geavanceerde connectiviteitsfuncties zoals Apple CarPlay en Android Auto.  Met beide  kunnen gebruikers hun toestel aankoppelen om via het scherm muziek te beluisteren en telefoon-en navigatiefuncties te bedienen.  Het navigatiesysteem omvat onder meer een gratis abonnement van 7 jaar op de dienst “LIVE Services” die in real time up-to-date informatie levert over het weer, het verkeer, snelheidscontroles  en online-opzoekingen van bezienswaardigheden.  Ook  als N-versie is de Hyundai i30 Fastback  voorzien van flink wat comfort-en veiligheidsitems zoals onder meer Smart Key (openen en starten zonder sleutel),  een adaptieve snelheidsregelaar, parkeersensoren voor- en achteraan, autonome  remhulp, verkeersbordenherkenning, dodehoekdetectie, detectie van dwarsverkeer achter de auto, een waakzaamheidsassistent,  spoorassistent en een  grootlichtassistent.

Enkel met 275 pk rijke motor

Daar waar Hyundai  de i30 hatchback N aanbiedt  in twee vermogensversies (185 kW/250 pk en 202 kW/275 pk), is de 1.516 kg wegende  i30 Fastback N enkel verkrijgbaar met de meest krachtige motor.  De drukgevoede tweeliter-viercilinder is een juweeltje.  Hij is ook al vanaf lage toeren meteen bij de les  en trakteert je op een passende (lees: sportieve)uitlaatsound.

Brede lichtunits en een in de achterklep geïntegreerde spoiler achteraan.

In serie is de tweeliter gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak met voorbeeldig op de motorkarakteristiek afgestemde overbrengingsverhoudingen.   Zodra het gaspedaal wordt ingetrapt en de versnellingen aan elkaar worden geregen, zorgt een zich op het stuur bevindende Rev Matching- functie middels tussengas bij het terugschakelen voor vloeiende schakelovergangen.  De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u verloopt in 6,1 seconden, terwijl een gemiddeld verbruik van zo’n 9 liter per 100 km moeiteloos haalbaar is. Met dank aan de heerlijk directe en precieze besturing,  het standaard  elektronische sperdifferentieel  en het Pirelli P-Zero-rubber gemonteerd op  lichtmetalen 19-duims velgen is  bochten ronden  een feest.  Tegenover de i30 hatchback N heeft de Fastback N overigens  12 kg extra op de achteras en dat resulteert in een nóg betere gewichtsverdeling en dito weggedrag.  Het  keurig uitgebalanceerde onderstel  reageert adequaat  op stuurbewegingen en de voorwielaandrijver etaleert bij snel bochtenwerk bovendien  een steeds  goed te beheersen onderstuur.

Aan de Hyundai i30 Fastback N  “Performance Pack” hangt een prijskaartje van 37.499 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier