Hyundai i30 N: een sportwagen voor dagelijks gebruik

De i30 N is het allereerste prestatiegerichte model dat Hyundai lanceert in zijn ‘N’-gamma. De i30 N, afgeleid van de nieuwste i30-generatie, zag het levenslicht in het onderzoeks-en ontwikkelingscentrum van Namyang (Korea) en werd geperfectioneerd op de Nürburgring, waar zich trouwens de thuisbasis van het Hyundai Testing Center bevindt.

De ‘N’ staat voor zowel Namyang als Nürburgring. Volgens Hyundai werd de i30 N in het leven geroepen om mensen met de glimlach te laten genieten van een prestatiegerichte wagen. Dat de i30 N werd ontwikkeld om het hart van de bestuurder sneller te doen slaan zodra men achter het stuur plaatsneemt, kunnen we na de test met de Hyundai i30 N “Performance Pack” enkel maar beamen.

Prestatiegerichte designelementen

Eigenlijk is de Hyundai i30 N een sportwagen voor dagelijks gebruik. Hij is immers evenzeer geschikt voor woon-werk-verkeer op weekdagen als voor circuitprestaties in het weekend. De Hyundai i30 N onderscheidt zich door unieke, prestatiegerichte designelementen. Conform het principe “vorm volgt functie” hebben de ontwerpers nauw samengewerkt met de stroomlijnspecialisten om de juiste verhouding tussen neerwaartse druk, luchtweerstand en aërodynamica te creëren en zo de best mogelijke rijervaring te verzekeren.

Zo herken je deze ‘hot hatch’ meteen aan zijn grotere wielkasten met daarin 18 -of 19-duims velgen voorzien van het ‘N’-logo. In vergelijking met de reguliere vijfdeurs ligt de van 19-duims velgen voorziene i30 N Performance Pack 8 millimeter dichter bij het asfalt. De ‘N’-signatuur is ook weer te vinden op de rode remzadels en het ‘Cascading’-radiatorrooster. Vooraan bevestigt de i30 N zijn sportieve en agressieve look met een zwarte rand rond de koplampen. De speciale zijdrempels, die het sportieve karakter van het verlaagde koetswerk versterken, zijn in het zwart gelakt terwijl de buitenspiegels een glanzend zwarte afwerking kregen.

Achteraan wordt de i30 N gekenmerkt door zowel een driehoekig derde remlicht, een glanzend zwarte spoiler als een dubbele uitlaat. Voorts zorgen de frontsplitter en de achterspoiler voor de nodige neerwaartse druk en het stroomlijnevenwicht.

Een uitnodigende cockpit.

N-badges

Het interieur doet er eveneens alles aan om de bestuurder op alle aanraakpunten één te maken met de wagen. Niet ten onrechte stelt Hyundai dat het concept zich richt tot mensen die van auto’s houden. In het interieur vallen meteen de N-badges en de extra knoppen op het met ‘N’-specifieke blauwe stiknaden getooide stuur op. De bolvormige versnellingspookknop is bovendien afgewerkt met het ‘N’-logo. De kuipzetels eveneens voorzien van het ‘N’-logo hebben uittrekbare zitkussens en bieden aardig wat zijdelingse steun . Op het stuur bevinden zich twee knoppen waarmee de instellingen van de wagen kunnen worden gewijzigd. Parameters zijn onder meer gasrespons, demping, besturing, sperdifferentieel en stabiliteitscontrole.

Er zijn overigens vier vaste aandrijfmodi (Normal, Eco, Sport en N). De rijmodi kunnen worden weergegeven op het 5-duims scherm of het optionele 8-duims aanraakscherm met navigatiesysteem en weergave van i nformatie over vermogen, koppel, turboboost, ronde-en acceleratietimer. Naargelang de aandrijfmodus kan men eveneens diverse uitlaatklanken selecteren. De dubbele uitlaat heeft immers verscheidene instellingen waardoor de uitlaatklank kan variëren van normaal tot uitermate krachtig.

Rijplezier

Voor de aandrijving van de 1429 kg wegende Hyundai i30 N ‘Performance Pack’ zorgt een geblazen tweeliter-viercilinder, goed voor een hoogste vermogen en koppel van resp. 202 kW(275 pk) en 353 Nm(bij 1.800-4.700 t/m) en gekoppeld aan een manuele zesbak. Zodra het gaspedaal wordt ingetrapt en de versnellingen aan elkaar worden geregen, zorgt een zich rechts op het stuur bevindende Rev Matching-functie middels tussengas bij het terugschakelen voor vloeiende schakelovergangen.

Kenmerkend voor de achtersteven zijn de glanzend zwarte spoiler evenals de dubbele uitlaat.

Voor de 0-100 km/u-sprint heeft de 1429 kg wegende Hyundai i30 N ‘Performance pack’ slechts 6,1 seconden nodig en op de Autobahn houdt het pas op bij 250 km/u. Wie niet voortdurend het maximum uit het motorpotentieel wil puren, zal het weten te rooien met een verbruik van om en bij de 9,0 liter per 100 km. Bochten ronden, is een feest met de Hyundai i30 N ‘Performance Pack’. In serie is deze versie voorzien van een elektronisch sperdifferentieel. Daardoor kunnen de aangedreven wielen aan verschillende snelheden draaien door een verschillende hoeveelheid koppel te genereren naargelang de lastwissels van de wielen van de binnenste as naar die van de buitenste as. Het sperdifferentieel verhoogt aanzienlijk het rijplezier doordat men al vroeg in de bocht kan accelereren. Voorts is de Hyundai i30 N ‘Performance Pack’ standaard voorzien van een elektronische ophanging en Pirelli-rubber in de maat 235/35 geschoeid op 19-duims velgen. De ruimbemeten geventileerde schijfremmen rondom zijn overigens prima te doseren en waarborgen een uitstekend remvermogen.

Aan de Hyundai i30 N “Performance Pack” hangt een prijskaartje van 33.999 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier