Jane got a Gun: Feministische western

In het westerngenre is er meestal weinig speeltijd weggelegd voor sterke vrouwenrollen. Natalie Portman zet in ‘Jane got a Gun’ een Winchester tegen haar tengere schouders om een stel bandieten van haar ranch te houden.

filmDZ_jane_got_a_gun2Wanneer Jane’s man thuiskomt, is het allesbehalve een vreugdevol wederzien. Hij is meer dood dan levend en zit vol kogels in zijn lichaam. Niet veel later duikt Colin McCann (Ewan McGregor) op met aan zijn zijde een bende outlaws. Ze hebben nog een rekening te vereffenen. Omdat manlief niet in staat is de ranch te verdedigen, roept Jane de hulp in van haar voormalige minnaar Dan Frost (Joel Edgerton). Hun verhaal wordt verteld aan de hand van flashbacks en dat is niet bevorderlijk voor een vlot verloop. Jane ontdekt gaandeweg dat ze haar eigen boontjes zal moeten doppen. Even doortastend als Calamity Jane wordt ze evenwel niet. Natalie Portman staat zeker haar mannetje en de feministische ondertoon is misschien ongebruikelijk doch verre van ongepast. ‘Jane’s got a Gun’ houdt wel iets teveel vast aan de geplogenheden van het genre, waardoor je hoe dan ook een déjà-vu gevoel overhoudt.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

(Henk Malyster)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier