Kamal Kharmach helpt in Andersmans Zaken opnieuw ondernemingen in moeilijkheden: “Ik zat na de opnames vaak wenend in de auto”

Na een succesvol eerste seizoen van ‘Andermans zaken’ zet Kamal Kharmach – econoom en stand-upcomedian – zijn missie onverminderd voort: ondernemingen in moeilijkheden helpen. “In het vorige seizoen was het voor veel ondernemingen vijf voor twaalf, nu was het voor de meeste al kwart over twaalf.”

Lang niet elke ondernemer of zelfstandige doet gouden zaken. Dat ondervindt Kamal Kharmach aan den lijve in Andermans zaken , waarin hij als laatste redmiddel opduikt om gepassioneerde ondernemers op de rand van de afgrond te helpen. Met in zijn kielzog een leger aan experten gaat Kamal aan de slag, wel maandenlang. Een traject met veel vallen en opstaan, pijnlijke confrontaties en soms heftige, emotionele reacties. “We hebben hier keihard aan gewerkt. Het was veel heftiger dan het vorige seizoen omdat de cases veel zwaarder waren en de verwachtingen van de ondernemers hoger lagen. Het is vaak gebeurd dat ik na de opnames wenend in mijn auto zat. Het was erg emotioneel allemaal en ik voelde bijzonder veel druk. Ik moest beslissingen maken met het laatste spaargeld van ondernemers. Ik speelde haast letterlijk met hun leven.”

Waarom was het zo anders dan in seizoen 1?

“Omdat ik nu, meer dan toen, vaak de laatste kans was. En die druk voel je. Je moet de ondernemingen eerst naar vijf voor twaalf krijgen, en dan hopelijk nog beter doen. Dus het was allemaal heftiger. Maar tegelijkertijd was het fantastisch. Er was enorm veel dankbaarheid. Bovendien is dit ook exact wat de openbare omroep moet doen: televisie maken die relevant is, zeker in coronatijden.”

Als het product maar goed genoeg is, komen de klanten vanzelf, zo wordt vaak gedacht. Helaas werkt het niet zo

Was corona een belangrijk aspect in het programma?

“We wilden er geen coronaseizoen van maken, dat vond ik heel belangrijk. Ondernemingen kunnen ook door andere redenen in de problemen geraken. Maar je voelde nu wel de extra impact van de pandemie.”

Wat zijn eigenlijk de meest voorkomende problemen?

“Goh, bij de klassieke kleine zelfstandigen zie je vaak dat ze heel hard bezig zijn in hun zaak, maar te weinig aan hun zaak. In de eerste aflevering zit een goed voorbeeld daarvan, van een vakman die met zijn metier bezig wil zijn en te weinig stilstaat bij de business eromheen: de boekhouding, de financiën, de strategie, de marketing. Als het product maar goed genoeg is, komen de klanten vanzelf, zo wordt vaak gedacht. Maar helaas werkt het niet zo. Ook cashflow is vaak een oorzaak van faillissementen. Voor mij als econoom lijkt dat heel logisch, maar in de praktijk zie je veel problemen met cashflow.”

Heb jij nog contact met de ondernemers uit seizoen 1? Hebben zij het overleefd dankzij jouw hulp?

“Er zijn een paar ondernemers uit het eerste seizoen met wie ik nog regelmatig contact heb. Trouwens, de deelnemende bedrijven kregen nog een jaar lang advies en hulp van onze partners Unizo en NSZ. Uiteraard heeft corona er wel ingehakt, ook bij hen, maar ik geloof oprecht dat ze door ons ingrijpen de tools hadden om het hoofd boven water te houden. Ik denk niet dat het voor sommigen even goed was afgelopen als wij er niet waren geweest.”

Andermans zaken, vanaf morgen elke maandagavond om 20 u. 40 op Eén.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier