KIA Ceed 1.4 T-GDI met nog dynamischer look

De Ceed – voorheen cee’d – is dé Kia-troef in het inmiddels  felbevochten C-segment. Sinds de tweede generatie van deze  compacte middenklasser  anno 2012 in productie werd genomen, zijn er al meer dan 640.000 exemplaren in het  Slovaakse  Zilina van de montageband gerold.  In zijn segment moet de Ceed het  wel opnemen tegen sterke concurrenten zoals de Ford Focus, de Opel Astra, de Renault Mégane en de VW Golf.  Het C-segment nam vorig jaar maar liefst 22% van de totale Europese verkoop voor zijn rekening.

De vorige Ceed was datzelfde jaar goed voor 16% van de totale Europese Kia-verkoop.   Net als de Sportage is de Ceed overigens altijd één van de Kia-sterkhouders geweest sinds zijn lancering. Thans staat de derde Ceed-generatie in de Kia-showroom.   De nieuwe   Ceed is voortaan niet langer leverbaar als driedeurs.  Behalve de  vijfdeurs showde Kia  op het Autosalon van Genève  eveneens de tweede telg van de Ceed-familie: de Sportswagon. De Koreaanse autobouwer rekent erop dat de Ceed III een nóg groter deel van de Europese verkoop voor zijn rekening zal nemen.

De Koreaanse constructeur maakt zich sterk dat door het sportieve design  van de Stinger over te nemen, de nieuwste  Ceed   nóg meer zelfvertrouwen etaleert.  Rechte lijnen vervangen  daarbij  de afgeronde hoeken van de voorganger . De nieuwste Kia Ceed is  overigens al standaard voorzien van led-dagrijlichten in de vorm van ijsblokjes die verwijzen naar de GT-en GT Line-modellen.

Ten opzichte van de voorganger is de Kia Ceed III, gebouwd op het K2-platform, 2 cm breder en 2,3 cm lager geworden. De wagenlengte bedraagt net als voorheen 4,31 m.  De wielbasis bleef met 2,65 cm gelijk, terwijl de voorste en achterste overhang respectievelijk 2 cm korter (88 cm) en 2 cm langer (78 cm) werden.  Het nieuwe model gaat prat op een koffervolume van 395 liter, zijnde 15 liter meer dan bij de vorige Ceed  Ondanks de lagere daklijn zorgen het nieuwe platform en de verlaagde ‘zit’ vooraan voor een hoofdruimte van 98,7 cm, zijnde evenveel als voorheen.

Nieuw interieur

De Kia Ceed vijfdeurs en Ceed Sportswagon pakken uit met een volledig nieuw interieur.  Kia maakt zich sterk dat beide Ceed-modellen ergonomischer zijn dan ooit.  Er worden trouwens beduidend betere materialen gebruikt. Harde plastics tref je nog nauwelijks aan.  Meer  verfijnde, zacht aanvoelende materialen  zorgen  alvast  voor een hoogwaardiger sfeer.

Voor het interieur zijn nu betere materialen gebruikt.

Een lederen stuur en dito versnellingspookknop zijn nu optioneel verkrijgbaar. Dat geldt trouwens ook voor het panoramische zonnedak. De vormgeving van het dashboard is zowel origineel als functioneel. Het dashboard is opgesplitst in een hoger gedeelte voor het ‘zwevend’ aanraakscherm van het infotainmentsysteem en een lager gedeelte voor de bedieningstoetsen van het audiosysteem en de klimaatregeling. De snelheidsmeter en toerenteller zijn wel nog  analoog. De middenconsole werd  ook nog eens lichtjes naar de bestuurder gekanteld voor meer gebruiksgemak onderweg.

Eigentijdse  motoren én Lane Following Assist

Het motorenpalet van de Kia Ceed hatchback  is identiek aan dat van de Ceed  Sportswagon.   Het omvat  2 geblazen  benzinestokers: de drie cilinders tellende 1.0 T-GDi van 88 kW/120 pk, de eveneens direct ingespoten 1.4 T-GDi van 103 kW/140 pk en de 1.6 T-GDI van 150 kW/204 pk . Kia wijst er ons op dat de  T-GDi-krachtbronnen   voorzien zijn  van een benzinepartikelfilter teneinde de emissie verder terug te dringen.  Dieselliefhebbers kunnen terecht bij de in twee vermogensvarianten (85 kW/115 pk en 101 kW/136 pk) te bekomen en  4 cilinders tellende 1.6 CRDi.   Zowel de benzine-als dieselmotoren zijn in serie gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, al zijn ze ook te verkrijgen met een gerobotiseerde zeventrapstransmissie met dubbele koppeling.

De test-Ceed had de meest potente benzinestoker: de 4 cilinders tellende, direct ingespoten  en 103 kW/140 pk sterke  geblazen 1,4 liter.  Goed voor een hoogste koppel van 242 newtonmeter(bij 1.500 t/m) toont de dubbelnokker-zestienklepper, die bij de testwagen  was gekoppeld aan een voortreffelijk op de  motorkarakteristiek afgestemde zeventrapsautomaat, zich verrassend soepel. Meer bepaald in het midden-toerengebied zit de 1.4 T-GDI  niet om power verlegen.  Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 9,4tellen en met een gemiddeld testverbruik van 6,3 liter benzine per 100 km, voelen we ons geenszins bekocht.

De overhang achteraan werd 2 cm langer.

Het ‘Driver Mode Select’-systeem laat  bovendien toe te kiezen uit de standen ‘Normal’ en ‘Sport’.  De Kia Ceed 1.4 T-GDI is al bij al een goed op de weg liggende C-segmenter.  Lichtvoetig én gretig verkent de voorwielaandrijver probleemloos  de adhesiegrens. De besturing mocht ietwat meer feedback bieden, maar het is duidelijk dat bij de Ceed comfort duidelijk de boventoon voert.   De meeste oneffenheden worden door het ten opzichte van de vorige Ceed opgewaardeerde onderstel moeiteloos verteerd. Voorts  kan  de nieuwste Kia Ceed bogen op de nodige  veiligheidsvoorzieningen -en rijhulpsystemen.  Standaard wordt de Ceed onder meer geleverd met 7 airbags  en dit in combinatie met actieve veiligheidssystemen om het risico op ongevallen te beperken.  Zo worden High Beam Assist (Automatische grootlichten),Driver Attention Warning(Waakzaamheidswaarschuwing), Lane Keeping Assist (Rijstrookassistent) en Forward Collision Warning met Forward Collision Avoidance Assist (Botswaarschuwing en Automatische noodrem) al van huis uit geleverd.

Als primeur voor de nieuwe Ceed-modellenreeks is er ‘Lane Following Assist’, een autonoom rijsysteem dat voertuigen vóór de wagen  detecteert en    wegmarkeringen herkent  om de wagen op de snelweg in zijn rijstrook te houden.  Het systeem regelt het versnellen, remmen en sturen volgens de weg vóór de  auto en het konvooi van voorliggers. Het systeem, dat werkt tussen 0 en 130 km/u, maakt gebruik van externe sensoren om een veilige afstand tot een voorligger te bewaren.

Aan de Kia Ceed 1.4 T-GDI  GT Line Aut. hangt een prijskaartje van 28.640  euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier