KIA Stinger: volledig in het teken van passie

Met de  Stinger is Kia nu ook in het premiumsegment aanwezig.  In dit segment moet  de Stinger  het wel  opnemen tegen gerenommeerde concurrenten zoals de  Audi A5 Sportback en de  BMW 4-Reeks  Gran Coupé.  Zes jaar na de GT Concept uit 2011 stond het productiemodel  Stinger  wereldwijd in de Kia-showroom.  “De Stinger is een echte gran turismo. Bij dit model draait het niet om het hoogste vermogen, maar eerder om luxe, comfort en elegantie. De Stinger,  een wagen voor pittige lange afstandsritten, staat geheel in het teken van passie”, aldus Kia.

Van zijn gestroomlijnd front  tot zijn vlakke flanken en gespierde heupen straalt  de 4,83 m lange, 1,87 m brede en 1,40 m hoge  Kia Stinger één en al zelfvertrouwen uit. Meteen in het oog springend zijn de lange motorkap,  de flinke wielbasis (2,90 m) , de brede schouders, de ver doorlopende achterlichtunits  evenals de vier ovalen uitlaatpijpen. Kortom, de Kia Stinger  verhult zijn sportieve ambities geenszins.  Functionele elementen van het koetswerkdesign  die bijdragen tot de  aërodynamische efficiëntie zijn onder meer de  ‘kieuwen’ in de wielkasten en de geïntegreerde diffuser achteraan. Tussen de complexe led-koplampen zit  de voor de Koreaanse producent kenmerkende  tijgerneus.   Wie opteert voor de GT-topversie wordt  onder meer getrakteerd  op een  glanzend zwarte diffuser,   19-duims wielen, led-koplampen, twee dubbele uitlaten en Brembo-schijfremmen met rode remklauwen.

Passend interieur

Net als het koetswerk straalt ook het interieur van de Kia Stinger sportiviteit uit. De middenconsole   is opgesplitst in twee specifieke zones.  Zo zijn  de bedieningselementen van het infotainmentsysteem keurig geordend onder het grote aanraak-kleurenscherm, terwijl de toetsen van de klimaatregeling en verluchting  zich daaronder bevinden. In de middenconsole is er ook een draadloze smartphoneoplader en een Bluetooth-functie is standaard.  Het eendelige instrumentenbord combineert  analoge met digitale instrumenten.

Fraaie materialen en dito afwerking binnenin.

Een geheel digitaal instrumentarium is alsnog niet aan dit Kia-topmodel besteed. Het tussen de  ronde klokken voor de toerenteller en snelheidsmeter  geplaatste tft-kleurenscherm  geeft  onder meer de G-krachten in de bochten  weer. Overigens kunnen ook de gegevens van de boordcomputer, het rijprogramma, de navigatieaanwijzingen evenals de diagnosegegevens op het scherm worden afgelezen.  De  cirkelvormige verluchtingsroosters doen denken aan  Mercedes  en zijn zowel voor-als achterin weer te vinden.

Ergonomisch zit de Stinger ontegensprekelijk goed in elkaar. Zo is er voor de meeste functies een duidelijke drukknop aanwezig.  Zowel voor- als achterin biedt de Kia Stinger voldoende   beenruimte.  Achterin is de hoofdruimte net voldoende. Opmerkelijk is de lage “zit”. Zo bevindt de chauffeurszetel zich nauwelijks 18 cm boven de weg en dat is  4,5 cm lager dan in de Kia Optima berline.  De voorzetels kunnen  verwarmd én geventileerd worden en achteraan  zijn de zitplaatsen eveneens verwarmbaar.  Het  door ons gereden  GT-model  pakt bovendien uit met een bekleding in zwart nappaleder.

De  koffer is diep en smal. De inhoud ervan bedraagt 406 liter, goed voor twee grote koffers.  Kenmerkend voor ook dit Kia-model is eveneens de uitgebreide standaarduitrusting. Daar waar bij de concurrentie  items zoals een elektronisch regelbare ophanging,  een head-up-display, een adaptieve cruise control,  een elektrisch bedienbare kofferklep en leren zetels vaak  enkel  tegen meerprijs verkrijgbaar zijn, maken  ze bij de Kia Stinger deel uit van de standaarduitrusting.  Zo beschikt de Stinger 3.3 T-GDI  onder meer over een infotainmentsysteem met 8-duim aanraakscherm in combinatie met een 720 watt sterk audio- surroundsysteem met 15 luidsprekers van Harman Kardon.  Zoals je van een eigentijdse auto mag verwachten,  pakt ook de Kia Stinger uit met  aardig wat rijhulpsystemen zoals aanrijdingswaarschuwing vooraan met voetgangersherkenning,  rijstrookwaarschuwing, dodehoekdetectie en  parkeerhulp.  Daarnaast voorziet de Kia Stinger in 9 airbags (incl. knieairbag voor de bestuurder).

Vierwielaandrijving

De Kia Stinger wordt bij ons op de markt gebracht met 2 benzinemotoren en 1 oliestoker. De basis-benzinemotor is de 2.0 T-GDI, een geblazen vierpitter,  goed voor een vermogen van 188 kW/255 pk en enkel als achterwielaandrijver leverbaar.  De oliegestookte, 147 kW/200 pk sterke  Stinger 2.2 CRDI  daarentegen is er zowel als voorwiel-of vierwielaandrijver. Wie het  vermogen van de tweeliter-turbobenzinemotor  te min vindt, kan terecht bij de zes cilinders tellende 3.3 T-GDI.  Deze met 2 turbo’s uitgeruste krachtbron tekent voor een   vermogen en koppel van resp. van 272 kW/370 pk en  510 newtonmeter(bij 1.300 t/m) en is er uitsluitend als vierwielaandrijver.

Twee dubbele uitlaten.

De  3,3 literV6 toont zich een door en door soepele krachtbron die   een prima span vormt  met de 8-trapsautomaat. Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 5 tellen en wie het wenst, kan op de Autobahn uitpakken met een  top van 270 km/u.  Met een C02-emissie van 244g/km wordt de Kia Stinger 3.3 T-GDI  wel  fiscaal afgestraft. Wie er de flink de zweep op legt, moet  rekening houden met een navenant verbruik. Wij noteerden een gemiddeld testverbruik van 12 liter per 100 km, daar waar de producent  10,6 liter opgeeft. De elektrisch bekrachtigde besturing is , zoals je van een GT mag verwachten , met 2,3 omw. v.l.n.r. behoorlijk direct en biedt de gewenste feedback.  Het onderstel verdient niets dan lof en houdt  het midden tussen comfortabel en sportief. Mede door de vierwielaandrijving is de  draaicirkel van 11,7 m  niet bepaald gering.   De vierwielaandrijving, die het grootste deel van het vermogen naar de achterwielen stuurt, is uitgerust met Dynamic Torque  Vectoring. Dat systeem  stuurt automatisch vermogen én remkracht naar de “juiste” wielen teneinde de wagen zowel op droog als nat wegdek op koers te houden.

Aan de Kia Stinger 3.3 T hangt een prijskaartje van 54.000 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier