Dit magazine draait de rollen om en publiceert alleen foto’s van vrouwen met realistische maten

Het blijft een feit: de modellen die je in modebladen en op de catwalk zijn, zijn slank tot mager, terwijl de gemiddelde vrouw ronde vormen heeft. Je bent wie je bent, maar alleen maar geconfronteerd met beelden van slanke lichamen, kan voor een negatief zelfbeeld zorgen en eventueel eetstoornissen. Wat je in de spiegel ziet, is stemt namelijk niet overeen met wat de media zegt hoe je er wél zou moeten uitzien.

En dat is meteen de reden waarom het Amerikaanse online magazine Refinery29 de rollen omkeert. Samen met kledingmerken Lane Bryant en Aerie, fotoagentschap Getty Images en actrice Danielle Brooks – bekend van Orange is the New Black – werd het The67%Project opgestart, een campagne dat een meer realistische weergave van vrouwen in de media wil promoten.

fullsize“De 67% verwijst naar de 67% van de vrouwen in Amerika die als plus size beschouwd worden, maar consequent door de media genegeerd wordenminder dan 2% uit van de beeldvorming in de media“, alsdus de redactie van Refinery29.

Het doel van de campagne is niet alleen om een realistischer beeld van vrouwen in de media te bekomen, maar ook om het negatieve imago van plus size vrouwen aan te passen. Uit een enquête van 1.000 vrouwen worden mensen met een maatje meer geassocieerd met lelijk, slordig en lui zijn. Hoe meer volslanke dames op het televisiescherm en in advertenties zullen opduiken, hoe vlugger dat foute beeld bijgesteld kan worden en hoe makkelijker ze aanvaard zullen worden.”

Actrice Danielle Brooks verwoordt het zo: “Ik wou dat er zo’n campagne bestond toen ik opgroeide. Dan ik ook kon zien dat er vrouwen zijn in alle soorten en maten en dat die ook succesvol en mooi zijn. Het is tijd dat we gehoord en gezien worden.”

Bedoeling van Refinery29 is niet om special plus size advertenties en merken te promoten, maar gewoon om geen onderscheid te maken tussen de verschillende lichaamsvormen en foto’s te tonen van vrouwen zoals ze zijn in het echte leven: heel divers.

De campagne werd gisteren, 26 september, gelanceerd en kun je hier bekijken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier