Mazda6: voorbeeldig rijgedrag

Als geen ander Japanse autoproducent weet Mazda zijn modellen voortdurend te updaten. Dat is ook het geval voor de D-segmenter Mazda6, die in 2012 voor het eerst op de markt kwam. Drie jaar later onderging de Mazda6 al een facelift en anno 2018 werd de als sedan en Wagon gecommercialiseerde D-segmenter opnieuw bedacht met een make-over. Het is wel zo dat de jongste update ingrijpender is dan de vorige. De bedoeling van de Japanse autobouwer was de Mazda6 dichter te laten aanleunen bij de Duitse premiummodellen Audi, BMW en Mercedes-Benz.

Krachtiger design

De achtersteven werd ongemoeid gelaten.

De jongste Mazda6 pronkt onder meer met een nieuwe neus. Deze kreeg een meer gebeitelde look die de horizontale lijnen, het lage zwaartepunt en de brede uitstraling extra kracht bijzet. Voorts is er een nieuw rooster waarvan de onderrand nu lager in het midden komt te liggen, terwijl de tippen van de kenmerkende vleugels nu de onderkant van de lichtblokken volgen.  Het gaas is ook nog eens dieper in het rooster gemonteerd. Het rooster zelf verwijst qua design naar dat van de nieuwe CX-5, waarbij de verchroomde omlijsting zich uitstrekt tot onderaan de van ledunits voorziene  koplampen. De led-richtingaanwijzers vormen daarbij een lijn langs de bovenkant van elk lichtblok, terwijl de lichtsignatuur doordringt tot in de koplampen.

De scherpere vorm van de koplampen moet, aldus Mazda, in combinatie met de lichtlijnen zorgen voor een nóg gespierdere look. Door de mistlampen in de lichtblokken te integreren kregen de hoeken van de bumper een nieuw en horizontaler design dat op zijn beurt de bredere look moet accentueren. De achtersteven van de Mazda6 Wagon werd, in tegenstelling tot die van sedan, ongemoeid gelaten, al werd net als bij deze laatste de koetswerkkleur voortaan doorgetrokken tot het onderste deel van de bumper. De uitlaatpijpen zijn voortaan niet enkel groter qua diameter geworden, ze zijn ook verder op de wagenhoeken geplaatst. De kleinere afstand tussen de uitlaatpijpen en de bumper moet ook de bredere look van de achtersteven benadrukken. Nieuw zijn eveneens de 17-en 19-duims lichtmetalen wielen. Ze hebben rechte spaken, die de diameter optisch vergroten wanneer ze in beweging zijn.

Een keurig afgewerkt én van prima materialen voorzien interieur.

Opgewaardeerd interieur

Het Mazda6-interieur werd grotendeels vernieuwd.  Dat geldt overigens ook voor het dashboard. Het  centraal geplaatste multimediascherm bovenaan het dashboard is groter geworden en meet nu 8-duim. Dit verbetert zowel de zichtbaarheid als het gebruiksgemak. Het cluster voor de klimaatbediening  is dan weer kleiner geworden. De bediening van het multimediascherm  kan zowel via het aanraakscherm  als  de zich op de middenconsole bevindende  centrale draai-drukknop.  Met deze laatste  ga je trouwens erg makkelijk doorheen de logisch opgebouwde menu’s.

Apple CarPlay en Android Auto zijn ook leverbaar op de met het multimediasysteem MZD Connect uitgeruste Mazda6-modellen. De Skycruise-uitmonstering heeft overigens recht op een 7-duim groot tft lcd-display in het midden van het centrale instrumentenbord. De bestuurder kan er een brede waaier aan heldere, eenvoudig leesbare status- en multimediameldingen selecteren, waaronder de snelheidslimiet voor de radargestuurde snelheidsregelaar die wordt aangegeven middels een naald op de analoge snelheidsmeter.  De Mazda6 Wagon gaat ook nog eens prat op een nieuw head-up display dat voertuiginformatie voortaan rechtstreeks op de voorruit projecteert.

Qua materialen en afwerking leunt de vernieuwde Mazda6 sterk aan bij de premiummodellen. De voorzetels werden hertekend, pakken uit met nóg beter ondersteunende materialen en zitten ronduit voortreffelijk. Is de wagen uitgerust met een lederen bekleding, dan beschikt deze voor het eerst over geventileerde voorzetels (3 standen). De voorzetels zijn in de door ons gereden Skycruise-uitmonstering ook nog eens elektrisch verstelbaar.

De kussens van de achterbank zijn voortaan gevuld met trillingwerend urethaanschuim en niet onbelangrijk is ook dat de buitenste zitplaatsen verwarmbaar zijn.  Behalve bekerhouders omvat de centrale armsteun achterin voortaan ook een nieuw, afgedekt opbergvak.  Al naargelang de opstelling van de achterbank varieert het bagagevolume van 522 tot 1.664 liter.

Vijf krachtbronnen

De vernieuwde Mazda6 is bij ons verkrijgbaar met 5 krachtbronnen, alle vierpitters. Het benzinegamma trapt af met de 107 kW/145 pk sterke SkyActiv-G 2.0 die zowel in de 121 kW/165 pk sterke SkyActiv-G 2.0 als in de 143 kW/194 pk rijke SkyActiv-G 2.5 zijn meerdere moet erkennen. Wie opteert voor een zelfontbrander kan terecht bij  zowel de 110 kW/150 pk als de 135 kW/184 pk sterke 2,2 liter diesel. De SkyActiv-G 2.5 en SkyActiv-G 2.2(184 pk) zijn enkel leverbaar met zestrapsautomaat, maar bij alle overige motoren laat de fabrikant kiezen tussen een manuele zesbak en een zestrapsautomaat.

Alle krachtbronnen zijn inmiddels gehomologeerd volgens de vereisten van de WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure). Wij reden onlangs de voorwielaangedreven Mazda6 Wagon 2.2 SkyActiv-D- 150 Skycruise met in het vooronder de inmiddels  beproefde, geblazen 2,2 liter van 110 kW/150 pk gekoppeld aan een voorbeeldig schakelende manuele zesbak. De vierpitter, goed voor een hoogste koppel van 380 newtonmeter (bij 1800-2600 t/m) heeft al bij lage toeren zin om aan de slag te gaan. Dat gaat bovendien moeiteloos en zorgt voor aardig wat rust aan boord. Een sprintwonder is de instap-diesel evenwel niet. Voor de 0-100 km/u-acceleratie zijn exact 10 seconden nodig. Veel belangrijker dan de top van 211 km/u is  het gemiddeld brandstofverbruik van zo’n 5,0 liter diesel per 100 km.

De Mazda6 is al vaak geroemd om zijn voorbeeldig rijgedrag en de Wagon vormt daarop geen uitzondering. Zo verloopt het sturen heerlijk direct én met veel gevoel. De met lichtmetalen 19-duims velgen toegeruste voorwielaandrijver stuurt bovendien uitermate strak en nodigt uit tot stevig bochten werk. Bij de jongste opfrisbeurt werd het onderstel immers onder handen genomen. Dit resulteerde onder meer in nieuwe dempers waardoor de wagen nóg comfortabeler is geworden dan voorheen en dit zonder te raken aan het dynamische karakter.

Aan deMazda6 Wagon 2.2 SKYACTIV-D (150 PK) SKYCRUISE hangt een prijskaartje van 35.790 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier