De nieuwe Peugeot 2008: een klassieker met een facelift

Met de 2008 mikt Peugeot op een jong en trendy publiek. Zowel aan de buiten-als aan de binnenkant ontleent de 2008 stijlelementen van de 208-familie. Nog niet zo lang geleden werd de Peugeot 2008 bedacht met een facelift. Voor een nóg stoerder suv-look zorgen o.m. bodembeschermers en stootstrips op de flanken.

Kenmerkend voor het design van de nieuwe Peugeot 2008 zijn naast het stoere, verticale radiatorrooster met chroomaccenten, het golfvormige dak, de dakstangen, de dakspoiler ,de wielkastverbreders, de verdonkerde koplampen eveneens de klauwvormige 3D-achterlichten. In het radiatorrooster staat “de leeuw” centraal.

De achterklep strekt zich uit tot aan de laaddrempel (60 cm), terwijl de achterbumper deel uitmaakt van de forse, zwarte “beschermgordel”, welke rond de 2008 loopt. De zijruiten zijn vrij hoog, hetgeen mogelijk werd gemaakt door de scherpe “knik” naar beneden ter hoogte van de buitenspiegels. Al bij al zorgt dit voor een erg goed zicht rondom, hetgeen niet van elke cross-over gezegd kan worden.

Functioneel

Eveneens in het oog springend is het interieur, dat duidelijk overeenkomsten vertoont met dat van de 208. Het wist ons alvast in te pakken met zijn hoogwaardige afwerking. Opvallend in dat interieur is, net als bij de 208, het kleine stuur. Het dashboard is bijzonder fraai en bekleed met zacht materiaal. Chroomaccenten op de handremhendel, de onderkant van het stuur evenals op de ventilatieroosters benadrukken op hun beurt het luxueuze karakter van de compacte cross-over.

De opgewaardeerde Peugeot 2008.
De opgewaardeerde Peugeot 2008.

De Peugeot-zetels zitten hoogst comfortabel, terwijl de achterbank ook nog eens voldoende ruim is. Ondanks de compacte buitenmaten zit men in het 2008-interieur geenszins om ruimte verlegen. Al naargelang de opstelling van de 1/3-2/3 neerklapbare achterbank, varieert het koffervolume van 410 tot 1.400 liter. Een druk op de knop bovenaan de rugleuning volstaat overigens om de rugleuning neer te klappen. De zitting kantelt overigens automatisch mee.

Praktisch

Daarnaast beschikt het 2008-interieur over tal van opbergvakken , hetgeen goed is voor 24 liter opbergruimte. De koffer is al bij al erg praktisch tot in de kleinste details. Zo is er voorzien in haken om voorwerpen op hun plaats te houden en dit samen met 2 opbergzones aan de zijkanten: de ene met een bevestigingsriem, de andere met een opbergnet. Tot slot bevindt zich onder de koffervloer nog een extra vak van 22 liter indien de wagen is uitgerust met een “thuiskomertje” als reservewiel.

De Peugeot-zetels zitten hoogst comfortabel, terwijl de achterbank ook nog eens voldoende ruim is.

Standaard steekt de 2008 al behoorlijk in de comfort-en veiligheidsaccessoires. Zo worden een in hoogte en diepte verstelbaar stuur, een boordcomputer, 12V-aansluiting voor-en achterin, elektrische bediende voorportierruiten, elektrisch verstelbare/verwarmbare buitenspiegels evenals front-zij-en gordijnairbags al vanaf het 1ste uitrustingsniveau(Access) geleverd De nieuwe Peugeot 2008 is verkrijgbaar met een in 3 vermogensvarianten(60 kW/82 pk,81 kW driecilinder-benzinestoker evenals met een in 4 vermogensvarianten(55 kW/75 pk, 73kW/100 pk, /110 pk en 96 kW/130 pk)verkrijgbare 1,2 liter 85 kW/116 pk en 88 kW/120 pk te bekomen geblazen 1,6 liter viercilinder-zelfontbrander. Alle krachtbronnen voldoen aan de Euro VI-emissienorm.

Grip Control

Goed om weten is dat de Peugeot 2008 naar wens (vanaf de 100 pk-uitvoering) verkrijgbaar is met “Grip Control”. Dit gepatenteerde systeem optimaliseert de tractie in omstandigheden met beperkte grip. Het wordt gecombineerd met een bodemvrijheid van 16 cm, een verbeterde antispinregeling en M+S(Mud&Snow)-banden.

Klauwvormige 3D-achterlichten flankeren de achterklep die toegang geeft tot een ruime en functionele koffer.
Klauwvormige 3D-achterlichten flankeren de achterklep die toegang geeft tot een ruime en functionele koffer.

Grip Control past zich aan het terrein aan door in te werken op de voorwielen zonder daarbij echter de controle uit de handen van de bestuurder te willen nemen. Deze kan immers op elk moment beslissen om het systeem in de Standaard-modus te laten functioneren of zelf de gewenste modus in te schakelen middels een draaiknop op de middenconsole. Er kan worden gekozen uit 5 standen: Standaard, Sneeuw, Allroad, Zand en ESP.

Teneinde de veiligheid in stad te verhogen, beschikt de Peugeot 2008 over Active City Brake-technologie ,welke automatisch afremt zodra er een ongeval dreigt. Het comfort terwille kan desgewenst gekozen worden voor het Park Assist-systeem dat parkeermanoeuvres automatiseert.

Testrit

Recentelijk liet de invoerder ons rijden met de Peugeot 2008 1.6 BlueHDi “Access” met in het vooronder de 73 kW/100 pk rijke 1,6 liter viercilinderoliestoker, zijnde de op één na minst kW-rijke dieseluitvoering. Deze instap-zelfontbrander tekent voor een hoogste koppel van 254 newtonmeter( bij 1.750 t/m). Motorisch hoeft dit Peugeot-model zich niet meer te bewijzen en dit met dank aan zijn soepele loop en riante koppel. Voor de 0-100 km/u-spurt volstaan 11,3 seconden en dit is voldoende om deze cross-over, voorzien van een voorbeeldig op de elastische motorkarakteristiek afgestemde manuele 5-bak, vlot met het verkeer mee te trekken.

De i-Cockpit.
De i-Cockpit.

In de praktijk heb je zelden het idee qua vermogen iets tekort te komen. Belangrijker dan de op de Autobahn te realiseren top van 180 km/u is het gemiddeld brandstofverbruik van slechts 3,7 liter diesel per 100 km. Dat laatste komt overeen met een C02-uitstoot van 97 gram per kilometer. Van oneffenheden in het wegdek trekt de Peugeot 2008 zich weinig aan.

Enige koetswerkhelling in (te) snel genomen bochten is dit Peugeot-mode evenwel niet vreemd. Overigens voelt de Peugeot 2008 behoorlijk lichtvoetig aan en dat komt het stuurplezier ten goede. Middels het kleine stuur, waaraan het aanvankelijk even wennen is, krijg je daarenboven aardig wat feedback van de wielen. Bovendien reageert deze cross-over rustig en veilig op plots gas loslaten in onderschatte bochten en blijft het onderstuur netjes binnen de perken.

Door Rudy Horrie

Aan de Peugeot 2008 1.6 BlueHDi ”Access”(100pk) hangt een prijskaartje van 18.740 euro

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier