Nieuwe Peugeot 508 oogt ronduit indrukwekkend

Na een decennium van achteruitgang lijkt het segment van  de  grote berlines de voorbije vier jaar te stagneren.   In dat  D-segment had  Peugeot met de  508 sedan en SW  jarenlang een ijzersterke troef. Vandaag is dit door het immense aanbod suv’s niet langer het geval.  Anno 2018 was  de klassieke vierdeurs nog goed voor een marktaandeel van 3,5 procent.   De fabrikant is er zich terdege van bewust dat de traditionele vierdeurs opgeschoven is richting coupé-achtige modellen. Vandaar dat Peugeot het silhouet van de klassieke vierdeurs  heeft  omgeruild voor een vijfdeurscoupé met achterklep. De nieuwe 508 neemt qua looks alvast duidelijk afstand van zijn al sinds 2011 gecommercialiseerde voorganger.

In zijn klasse moet de Franse vijfdeurs het wel opnemen tegen concurrenten zoals de Ford Mondeo,  de Opel Insignia, Renault Talisman en de VW Passat.  Doordat de nieuwe 508 hoger in de markt is gepositioneerd, rekent de constructeur erop dat mogelijk  ook klanten van onder meer de Audi A5 Sportback, de BMW 4-Reeks Gran Coupé en de VW Arteon zich zullen laten verleiden door de ietwat wulpse vormgeving.

Al van bij de eerste oogopslag verrast de nieuwe Peugeot 508 met zijn dynamische uitstraling. De 6 cm lager bij de grond liggende vijfdeurs is 8 cm korter en 2 cm breder dan de voorganger.  De voor- en achteroverhang werden ingekort om het model een dynamisch silhouet mee te geven. Het is evenwel vooral de uitzonderlijk beperkte hoogte van 1,40 m die de 508 zo’n perfect evenwichtige look bezorgen.

Het front oogt ronduit indrukwekkend. Kenmerkend is het fijne radiatorrooster met dambordmotief geflankeerd door full led-koplampen geïnspireerd op deze van de concept car “Peugeot Instinct”. Met de leeuw centraal in het radiatorrooster en het opschrift “508” op de motorkap verwijst de nieuwe 508 naar de illustere voorouders 504 en 504 Coupé.  In zijaanzicht getuigt de nieuwe Peugeot 508 van perfect evenwichtige proporties. De daklijn is laag en gestrekt,  waardoor dit model ondanks een lengte van 4,75 m toch nog compact oogt.  Met een Cx van 0,26 geldt de nieuwe Peugeot 508 als een van de meest  dynamische wagens in zijn klasse.

Achteraan onderscheidt de nieuwe Peugeot 508 zich door een glanzend zwarte horizontale band, geflankeerd door achterlichten die  aansluiten bij deze van de recentste Peugeot-modellen. Meteen opvallend zijn de driedimensionale achterlichten afgeleid van die van de concept car “Peugeot Quartz”.  Een andere originele trek is de “verborgen achterklep”. Volgens de constructeur combineert deze stijl en functionaliteit met een optimale toegang tot de koffer.

Nieuwste versie i-Cockpit

Binnenin trekt  het hoogwaardige dashboard onmiddellijk de aandacht  dankzij de  nieuwste versie van de i-Cockpit.  Sinds die in 2012 werd onthuld op de Peugeot 208, waren er wel enkele aanpassingen.  Kenmerkend zijn wel nog steeds het kleine stuur, het 10-duims grote capacitieve HD-aanraakscherm evenals het head-up display met een digitaal hogeresolutiescherm van 12,3 duim.

Het centrale aanraakscherm is  perfect geïntegreerd in het dashboard en staat bijna op dezelfde hoogte als het bestuurdersscherm. Het  werkt in combinatie met 7 in het dashboard geïntegreerde tuimelschakelaars die rechtstreeks toegang bieden tot de voornaamste comfortfuncties. Een rijmodusschakelaar laat bovendien toe te kiezen uit vier programma’s: Eco, Sport, Comfort en Normaal.

Een bijzonder fraai interieur.

Het interieur is er ten opzichte van de vroegere 508 flink op vooruitgegaan  en dit zowel qua materialenkeuze als afwerking.   Achterin is de hoofdruimte voor flink opgeschoten volwassenen nogal bescheiden.  Er zijn  tal van opbergvakken-tot 32 liter-verdeeld over het hele interieur. Naargelang de opstelling van de achterbank varieert het koffervolume van 487 tot 1.537 liter.  De nieuwe 508 pakt uit met een heel arsenaal aan rijhulpsystemen van de nieuwste generatie zoals  automatische noodremhulp,  waarschuwing bij ongewild overschrijden van de rijstrookmarkering. vermoeidheidsdetectie bestuurder, verkeersbordherkenning, rijstrookassistent, adaptieve snelheidsregelaar,  dodehoekdetectie en nachtzicht.  Dat laatste geldt trouwens als een primeur voor dit segment. Het maakt gebruik van een infraroodcamera om in het donker of bij beperkte zichtbaarheid levende wezens voor de auto te detecteren. Het detectiebereik bedraagt 200 tot 250 meter en dat is veel verder dan dat van de grootlichten.

Ook qua connectiviteit is de nieuwe 508 duidelijk bij de les. Zo biedt hij de functie “Mirror Screen” welke compatibel is met MirrorLink, Android Auto en Apple Caplay.

Krachtige 1,6 liter benzinemotor

De nieuwe Peugeot 508 is in een eerste stadium leverbaar met  een 165 kW/225 pk sterke 1,6 liter turbomotor. Eind dit jaar volgt een eveneens geblazen 1,6 liter van 130 kW/180 pk en volgend jaar mogen we een plug-in-benzinehybride  verwachten.  Dieselaars kunnen kiezen uit een 1,5 liter van 96 kW/130 pk en een 2.0 liter van 120 kW/163 pk of 130 kW/177pk. Alleen de instap-diesel moet het zien te rooien met een manuele zesbak,  alle overige versies hebben een 8-trapsautomaat aan boord. Recent reden we met de  Peugeot 508 GT met de 225 pk rijke benzinemotor. Deze direct ingespoten viercilinder-zestienklepper, goed voor een hoogste vermogen en koppel van resp. 165 kW/225 pk  en 300 Nm(bij 2500 t/m), is standaard gekoppeld aan een onder alle omstandigheden alert reagerende 8-trapsautomaat.  Ons  praktijkverbruik kwam neer op 7,3 liter benzine per 100 km. Al bij al een prima waarde voor een  1.564 kg wegende vijfdeurscoupé die de 0-100 km/u-sprint weet te klaren in 7,3 tellen.

Opvallende driedimensionale achterlichten.

De Peugeot  508 steunt op het   EMP2-platform, waarvan inmiddels  ook de 3008 en 5008 gebruik maken.  Het zorgt voor een gewichtsverlaging van maar liefst 70 kg ten opzichte van de vorige 508. Vooraan pronkt de wagen met een nieuwe McPherson-ophanging en  achteraan is  voorzien in een geoptimaliseerde multilink-constructie. De besturing is heerlijk communicatief. Het onderstel is  al bij al mooi in balans en, zoals het een Franse vierwieler past, desgewenst heerlijk comfortabel.

Aan de Peugeot 508 1.6 PureTech-225 hangt een prijskaartje van 45.350 euro

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier