Nissan Qashqai II: dé referentie in cross-overdesign

Anno 2007 zorgde Nissan met de Qashqai zowaar voor een revolutie in het traditionele C-segment. Dit model, dat het midden houdt  tussen een hatchback en een compacte suv, ontpopte zich in een mum van tijd tot een heuse kaskraker.De verkoopcijfers liegen er trouwens niet om. Sinds de lancering zijn er van deze cross-over al 2,3 miljoen stuks verkocht.

Bovendien ontving de Qashqai meer dan 80 prijzen, inclusief 19 ‘Car of the Year’-onderscheidingen. De cross-over-pionier kreeg weliswaar al gauw navolging, maar de Qashqai bleef niettemin de onbetwiste leider in zijn segment. Momenteel telt het boomende midi-suv-segment meer dan  20 modellen van verschillende merken. Vorig jaar vond Nissan de tijd rijp om de tweede Qashqai-generatie te lanceren, waarbij de fabrikant  er zich wel  voor hoedde om de succesvolle ingrediënten van de voorganger niet overboord te gooien. Voortaan is de in het Britse Sunderland gebouwde Qashqai  II er wel nog enkel als vijfzitter. Wie een zevenzits-cross-over van Nissan wil, is aangewezen op de X-Trail die wel in een hogere klasse (D-segment) speelt.

Ontworpen en ontwikkeld in Europa

Volgens Nissan is de tweede Qashqai-generatie, grotendeels ontworpen en ontwikkeld in Europa, zonder meer dé referentie inzake cross-overdesign. Het koetswerk is nieuw vormgegeven, waarbij de wagen in lengte en breedte resp. met 1,7 cm en 1,8 cm groeide, terwijl de hoogte ongewijzigd bleef.

Het uiterlijk werd aangescherpt en dit onder meer middels een nieuw front waarin het  nieuwe “V-motion”-rooster met zijn groter merkembleem meteen de aandacht trekt.  De vernieuwde motorkap wordt gekenmerkt door scherpere lijnen met een radius van slechts 5 millimeter. De uitvoeringen met full led-koplampen kregen bovendien een andere boemerangvormige signatuur voor de dagrijverlichting. De achtersteven werd eveneens bijgewerkt. Zo is het motief van de  boemerangvormige led-achterlichten nu verder doorgetrokken, waardoor de achterzijde breder oogt.  Het resultaat van de wijzigingen in de vormgeving  levert een luchtweerstandscoëfficiënt (Cw) op van 0,32, waarmee de Qashqai II tot de beste behoort in zijn segment. De Tekna+-uitmonstering is te herkennen aan de satijnglanzende, zilverkleurige buitenspiegels en dakrails.

Het goed in de hand liggende stuur biedt een prima zicht op de instrumenten.

Het Qashqai-interieur is  fraai afgewerkt en de daarbij gebruikte materialen zijn dik in orde. Bovendien wordt het grotendeels zwarte interieur opgeleukt middels onder meer alu-accenten en pianolak. De voorzetels zijn nieuw ontworpen. De Tekna +-uitmonstering voorziet daarbij in een nappa-lederen bekleding en luxe 3D-stiknaden. De zitpositie-elektrisch verstelbare chauffeurszetel(Tekna)-is best overtuigend, terwijl het zicht rondom eveneens voldoet.  Hoofd-en beenruimte zijn achterin voldoende, waarbij de rugleuningen van de voorzetels wat dunner zijn uitgevoerd teneinde extra knieruimte voor de achterinzittenden te creëren.  Al  naargelang de opstelling van de 60:40 deelbare achterbank varieert het koffervolume van 430 tot 1.598 liter. Het Flexible Luggage Board System met zijn 18 verschillende configuraties biedt ook nog eens tal van mogelijkheden om de lading goed vast te zetten.

ProPilot

Het gestroomlijnde koetswerk van de Nissan Qashqai II verbergt een  modulair platform: het zogeheten CMF (Common Module Family) van Renault-Nissan. Van dit platform zullen de meeste Renaults en Nissans gebruik maken. De Nissan Qashqai laat nog steeds kiezen tussen voorwiel- en vierwielaandrijving. De recent door ons gereden  voorwielaangedreven Qashqai heeft achteraan de gebruikelijke torsieas, terwijl de modellen met vierwielaandrijving voorzien zijn van een multilink-ophanging. Wijzigingen aan het onderstel (verbeterde componenten van de dempers, kortere veerwegen en stijvere stabilisatoren) komen het comfort ten goede. De Nissan Qashqai II is verkrijgbaar met het zogeheten  Veiligheidsschild, een veiligheidspakket dat onder meer een automatische noodstop, een grootlichtassistent,verkeersbordherkenning,rijstrookassistent,dodehoekassistent, verkeersbordherkenning en slaperigheidscontrole omvat. Sinds begin 2018 is de Qashqai te bekomen met ProPilot, de eerste stap op weg naar autonoom rijden.  ProPïlot kan het sturen, accelereren en remmen op een rijbaan van de snelweg overnemen.  ProPilot is gebaseerd op drie met elkaar samenwerkende systemen( rijstrookassistent, actieve cruisecontrol en fileassistent) en in te schakelen middels een knop op het stuur. Informatie verschijnt in het display tussen de meters.  Het multimediasysteem werd overigens herzien en voorzien van DAB+radio,  al ontbreekt Apple CarPlay of Android Auto. Door de komst van het BOSE Premium soundsysteem zijn er thans drie audiosystemen beschikbaar.

Vier krachtbronnen

Vooralsnog is de Qashqai II verkrijgbaar met twee  direct ingespoten viercilinder-turbobenzinemotoren(1.2 DIG-T/115pk en  1.6 DIG-T/163 pk) en evenveel oliestokers(1.5 dCi/110 pk en 1.6 dCi/130 pk). Al deze krachtbronnen  zijn standaard gekoppeld aan een manuele zesbak, al is de meest potente diesel ook te combineren met een  Xtronic-transmissie, zijnde een verbeterde CVT-automaat. Dat was het geval bij de door ons gereden Qashqai 1.6 dCi “Tekna +”.

Het motief van de boemerangvormige achterlichten is verder doorgetrokken.

De Xtronic-transmissie laat kiezen tussen een “gewone” modus en een Sport-modus.  Al bij al harmonieert deze transmissie wonderwel met de behoorlijk pittige Renault-oliestoker. De 96 kW/130 pk sterke 1,6 liter-zestienklepper  ontbreekt het overigens niet aan trekkracht(maximum koppel: 320 Nm bij 1.750 t/m) en voor de 0-100 km/u-sprint heeft deze opgewaardeerde Qashqai-versie slechts 11,1 seconden nodig. Veel belangrijker dan de mogelijk te realiseren top van 183 km/u is het brandstofverbruik van 4,7liter diesel per 100 km.  Dat laatste komt neer op een C02-uitstoot van 122 gram per km. De testwagen was  voorzien van het Tekna +-uitrustingsniveau dat het summum biedt qua comfort-en veiligheidsitems. Met  zijn lichtmetalen 19-duims velgen staat de Qashqai “Tekna +” overigens  relatief hoog op de wielen. Bij al te enthousiast bochten nemen, zoekt ook deze voorwielaandrijver duidelijk de buitenkant van de bocht op. Voor het intomen van de 130 paarden zorgen geventileerde schijven vooraan in combinatie met massieve exemplaren achterop. De Qashqai-stoppers zijn voortreffelijk te doseren en staan  borg voor een korte, rechte remweg.

Aan de Nissan Qashqai 1.6 dCi  Xtronic “Tekna”hangt een prijskaartje van 39.190 euro

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier