De vloek van de rommelige keukenkasten: zo breek je de ban

Je weet zeker dat je ergens nog wel een blikje erwten staan had, en een extra ovenschaal of voorraadpotje… Maar je kasten zijn een echte puinhoop en je vindt werkelijk niets terug. En je had ooit nog wel zo’n goede voornemens om die ooit ordelijke kast ook netjes te houden. Voorgoed een einde maken aan al die rommel? Zo doe je het!

 

Alsof ze een eigen leven leiden: voorraadkasten. Of ze nu in de keuken of in een berging staan, ze zien er in een beginfase netjes en georganiseerd uit en dan komt de dag dat je wanhopig iets zoekt en beseft dat je kasten er wel heel rommelig bij liggen. Geen wonder dat je niets meer kunt terugvinden! En hoe je ook je best doet om de boel netjes te houden, als vanzelf lijken ze de chaos op te zoeken. Het is de vloek van de rommelige kast, maar die breken is makkelijk.

1. Maak een frisse start

Je zal er wat werk mee hebben, maar dit is absoluut noodzakelijk: maak je kast volledig leeg en stal alles uit (heb je geen plek op tafel, stapel dan verder op de vloer). Je zal zien dat je achterin je kasten plots oude pakken suiker of zout vindt, of een oude koffiezet die je totaal vergeten was.

Ongetwijfeld duiken er ook heel wat etenswaren op die vervallen zijn of die misschien nog oké zijn, maar waarvan je weet dat je ze toch niet meer zal gebruiken. Die laatste kun je eventueel weggeven, de vervallen etenswaren kieper je zonder pardon weg. En die oude koffiezet? Veel kans dat deze al jaren verstopt staat in je kast; hoog tijd om hem eindelijk naar de kringloopwinkel te brengen! Eindelijk schoon schip gemaakt en alles leeggehaald? Maak dan nu je kast schoon met een warm sopje.

2. Organiseer

Tijd om te organiseren! Het heeft geen zin om alles lukraak terug in je kast te plaatsen, anders ben je er in de kortste keren opnieuw je weg kwijt. Belangrijk is dat je logische indelingen maakt: verzamel alle food- en non-foodproducten apart. En deel die twee categorieën verder logisch in. Zoals food met als onderverdeling drank, conserven, rijst en pasta, snoep, koffie en thee… noem maar op. Elke categorie geef je vervolgens een vaste plek in je kast; wat je vaak nodig hebt, plaats je op een makkelijk bereikbare plaats (bij voorkeur op ooghoogte), de overige producten mogen hoger of lager opgeborgen worden.

Tip 1: zet niet je hele kast vol maar laat voldoende ‘lege’ ruimte om dingen te verplaatsen; zo vind je makkelijker de items die achteraan staan.

Tip 2: maak gebruik van labels en (doorzichtige) voorraaddozen. Pakken rijst, zout, suiker of pasta bijvoorbeeld zijn heel onhandig als ze al geopend zijn. Je kunt deze beter bewaren in voorraaddozen; zo blijft de inhoud ook langer vers én je kast ziet er veel mooier uit. Maak ook gebruik van labels om aan te duiden wat er precies in de voorraaddoos steekt, en welke de vervaldatum is.

Tip 3: stapel niet verticaal maar horizontaal. In plaats van je dozen bovenop elkaar te plaatsen, zet je deze dus naast elkaar. Op die manier zie je beter wat er staat, en kun je de dozen ook makkelijker uit de kast halen.

Tip 4: reserveer een aparte ruimte voor alle producten die geopend zijn en die je heel vaak gebruikt.

3. Zo hou je het netjes

Alles netjes en goed georganiseerd? Houden zo! En dat doe je door geen immense voorraden in te slaan en de ‘vaste plaatsen’ van je food en non-food te respecteren. Sla bijvoorbeeld geen voorraden in voor een hele lange periode; maximum voor drie maanden is voldoende.

 

 

 

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier